عناوین برگزیده روزنامه های صبح چهارشنبه

جزئیات ثبت‌نام اینترنتی یارانه نقدی از 20 فروردین

گزیده عناوین روزنامه‌های صبح یکشنبه

دیپلماسی فرهنگی در دفاع از چهره ایران و اسلام

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون دیپلماسی فعال دولت در روزهای پایانی سال،شهر امام مهربانی ها در نخستین روز سال میزبان رهبر انقلاب است،مردم در انتظار عذرخواهی نمایندگان غایب،جدایی کریمه از اوکراین؟،خرابکاری هسته‌ای در اراک خنثی شد و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۶۵۶۱۴۳
دیپلماسی فرهنگی در دفاع از چهره ایران و اسلام

تهران امروز:دیپلماسی فرهنگی در دفاع از چهره ایران و اسلام

«گلوله قلب را می‌شکافد ولی آن را تسخیر نمی‌کند»؛ در زبان سیاست بین‌الملل کارآمدترین دیپلماسی در جهان امروز، دیپلماسی فرهنگی است. در واقع با دیپلماسی فرهنگی می‌توان قلب‌ها را تسخیر کرد. درست است که پیشبرد منافع ملی با به کارگیری ابزارهای فرهنگی ممکن است نتواند جایگزین سایر ابزارها شود، اما می‌تواند مکمل آنها باشد. به‌طور کلی دیپلماسی فرهنگی به عنوان «تبادل افکار، اطلاعات، هنر و دیگر جنبه‌های فرهنگ میان ملت‌ها و مردمانشان برای ترویج درک متقابل» توصیف شده است.در این سال‌ها هنرمندان ما در حوزه‌های مختلف هنری و فرهنگی با حضور در مجامع جهانی توانستند چهره واقعی ایران را با وجود تبلیغات منفی غرب بشناسانند. در این روزهای آخر سال «مجید مجیدی» کارگردان سینما سخنرانی تامل‌برانگیزی را در پنل حقوق بشر در دفتر ژنو سازمان ملل انجام داده، وی در این سخنرانی درباره ماهیت اسلام‌هراسی در جهان به واسطه سیاست‌های غرب و برخی کشورهای عربی سخن گفته و طی سخنانی به رفتارهای اسلام هراسانه غرب اعتراض کرده است.

وی در این سخنرانی به این که یک ایرانی و یک مسلمان است، افتخار کرده و بیان داشته « گاهی فکر می‌کنم اگر من در یک کشور غربی به دنیا آمده بودم و در کودکی و نوجوانی و جوانی ام هر صبح در صفحات روزنامه ها می‌خواندم و هر شب روی صفحات تلویزیون می‌دیدم که چگونه عده‌ای مسلمان در شرق بمب‌گذاری و انفجار کار هرروزه شان است، ماشین های بمب گذاری شده رادر میان بازارها و مراکز تجمع مردم منفجر می‌کنند سرهای مخالفان خویش را صدها صدها می‌برند و در برابر دوربین ها به نمایش می‌گذارند و گاه با همین سرها در کوچه ها و خیابان ها فوتبال بازی می‌کنند، سینه های دشمنان را می‌شکافند و قلب آنان را می‌خورند، کلیساها و کنیسه ها و حتی گاه مساجد و حسینیه های دیگران رابا مردمی‌که برای عبادت به انجا آمده اند به آتش می‌کشند، آیا در این صورت چه دیدگاهی نسبت به اسلام و مسلمانان پیدا می‌کردم و چه ترس و هراسی از آنان در دل می‌پروراندم و آیا امکان داشت با این همه جنایت و خشونت گرایشی به این دین و آیین پیدا کنم؟ اگر چه خود را با افتخار یک مسلمان می‌دانم و خوشبختانه من در کشوری به دنیا آمدم و رشد کردم که از همان سال‌های ابتدای زندگی با همه وجودم دریافتم: دینی که پدران و مادرانم برگزیده اند آیینی مملو از مهر و محبت و عشق است و کینه ورزی و انتقام جایی در آن ندارد و خدایش همواره با صفات مهربان و رحیم شناخته می‌شود و در کتاب آسمانی اش قرآن ١١٣بار در ابتدای هر سوره جمله ای تکرار می‌شود که پیام آور محبت و مهربانی گسترده و همیشگی خداوند است.»

مجیدی ادامه می‌دهد: « من در سرزمینی پا به جهان گذاشتم که مردم مسلمانش با هر گونه خشونت مذهبی بیگانه بودند و قرن‌ها پیروان ادیان و مذاهب دیگر را به همسایگی و همزیستی مسالمت آمیز خویش پذیرفته بودند زیرا به پیامبری ایمان داشتند که سراسر زندگی‌اش را مهربانی و عشق به دیگران در بر گرفته بود و نه تنها به مسلمانان و پیروان خویش که به همه انسان‌ها با هر نژاد و زبان و حتی به حیوانات و گیاهان و درختان نیز مهر می‌ورزید. من پیامبری را شناختم که مهربانی، شیوه زندگی‌اش و شعار هر صبح و شامش بود. محمدی که با دشمنان کینه توزش هم به مهر و محبت رفتار می‌کرد. وقتی پس از سال‌ها رنج و آزار، این بار پیروز به شهری که از آن رانده شده بود بازمی‌گشت هیچ کس را به جرم پیشین مجازات نکرد نه تنها خانه هیچ دشمنی را به انتقام ویران نساخت بلکه خانه بزرگ‌ترین دشمن و مخالف خود را پناهگاه و مأمن همه مخالفان و دگراندیشان قرارداد.

محمدی که در کتابی که از سوی پروردگارش برای مردم آورده بود مسلمانان را از توهین و ناسزا حتی به بت های مشرکان و بت پرستان برحذر می‌داشت (انعام ١٠٨). پیامبری که از جانب خدا ندا می‌داد: نکند رفتارهای زشت و ستمگرانه دیگران شما را از مرام صلح آمیز و مسالمت‌جویتان دور کند که شما همواره باید به عدالت و انصاف رفتار کنید. (مائده ٨) این چنین بود که در گذر زمان با آیینی خو گرفتم که نه تنها پیامبرش الگو و اسوه مهربانی و محبت بود که شاگرد و دست پرورده و جانشینش علی نیز جز به مهر سخن نگفت و جز به محبت رفتار نکرد و حکومتی را برقرار کرد که هیچ کس بر دیگری جز به تقوا و پاکی و پارسایی برتری نداشت. در تاریکی شب ها ناشناس به سراغ بینوایانی می‌رفت که از زمره مخالفانش بودند و در میان آنها نان و خرما توزیع می‌کرد تا گرسنه سر به بالین نگذارند. اگر در جنگی ناخواسته دشمن آب رودخانه را از سپاهیان او دریغ می‌کرد تا تشنه بمانند او مقابله به مثل نکرد و هنگامی‌که به رودخانه مسلط شد آب را در اختیار آنان قرار داد.

مرامنامه حکومتش خطاب به استانداران و حاکمان شهرها این بود که انسان‌ها از دو گروه بیرون نیستند یا هم کیشند یا هم نوع و در هر دو صورت باید به آنها مهر ورزید. من با چنین آیینی خو گرفتم و طبیعی است وقتی طالبان در افغانستان جنایت می‌کرد یا وقتی حادثه دهشت بار ١١ سپتامبر به وقوع پیوست می‌دانستم که آنچه روی می‌دهد هیچ سازگاری و ارتباطی با دینی که من به آن ایمان دارم ندارد.

امروز از خودم و از شما می‌پرسم به راستی در پشت همه عملیات جنایتکارانه ای که به نام اسلام صورت می‌گیرد چه دست هایی پنهان است؟ از شما می‌پرسم القاعده و طالبان که در پاکستان و افغانستان زاده شد، رشد کرد و اینک سایه شومش بر همه جهان افکنده شده است ابتدا توسط کدام قدرت ها آفریده شد و مورد حمایت قرار گرفت تا امروز با جنایات آنها بذر اسلام‌هراسی در دل همه جهانیان کاشته شود و نهال خشونت این بار به شکلی دیگر یا به صورت نسل کشی در میانمار و آفریقای مرکزی و یا با اقدامات نظامی‌و گسیل سربازان سر برآورد متاسفم که بگویم حکومت هایی طالبان و القاعده را از هر سو حمایت کردند که همواره از هم پیمانان غرب به شمار می‌روند.

دولت های عربی آنان در دامان خویش پروراندند که اینک به نوعی دیگر خشونت و کینه ورزی را ترویج می‌کنند. خوشحالم که بگویم که نه در حادثه ١١سپتامبر نیویورک و نه در بمب گذاری های مترو لندن و نه در هیچ عملیات انتحاری، هیچ تروریستی با ملیت ایرانی و با آیینی که در سرزمینم ایران ترویج می‌شود شرکت نداشت اما متاسفم که به یاد بیاورم غرب تمام فشارها و تضییقاتش را پس از این حوادث متوجه ایران و ایرانیانی کرد که همواره چنین عملیاتی را محکوم کرده اند.

من به عنوان یک هنر مند که در سال های اخیر به دلیل اقدام به ساخت فیلمی در باره زندگی پیامبر اسلام بسیار خوانده‌ام و بسیار تحقیق کرده‌ام، شهادت می‌دهم که چنین اقدامات خشونت باری که میوه آن اسلام‌هراسی در همه جهان است با روح اسلامی که من از محمد و علی و حسین (ع) آموخته ام بیگانه است و لذا سعی دارم تا پیام و چهره واقعی دین مهربانی پیامبر اسلام را در قالب فیلم محمد به دنیای نگران و آشفته عرضه کنم. من معتقدم اگر واقعیت اسلام به مردم جهان عرضه شود همه تشنگان عدالت و مهربانی عاشقانه به سویش خواهند شتافت. من باور دارم که رفتارهای زشت و آلوده ای چون قرآن سوزی در آمریکا یا تولید فیلم های جسارتگر نسبت به پیامبر یا مسلمانان و یا حتی اقداماتی نظیر انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز نقشی جز کمک به خشونت طلبانی که نام اسلام را دزدیده اند ندارد و چه بسا روی دیگر چنان رفتارهایی است.

جنایتکارانی که می‌کشند و تکه تکه می‌کنند مشتاقانه به انتظار چنین اقداماتی هستند تا جنایات خویش را توجیه کنند و از میان توده های ناآگاه برای خود سربازان جدید استخدام کنند. سخن را با پیام خداوند به رسولش محمد (ص) به پایان می‌برم که فرمود: ای کسانی که ایمان آورده اید همگی در پرتو ایمان به خداوند، در صلح و آشتی درآیید و از گام‌های شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست. (بقره٢٠٨)»

جام جم

- دیپلماسی فعال دولت در روزهای پایانی سال
- ویژه‌نامه نوروزی جام‌جم منتشر شد سفر در جاده بهار همراه با جام‌جم
- تعیین تکلیف استخدام‌های معوقه تا 4ماه آینده
- ناهید پورشبانان با کسب 2 مدال طلا، چهره نخست تیم کشورمان در ترکیه بود درخشش ووشو در جهانی جوانان

خراسان

- رئیس مجلس: آمریکایی ها می خواهند در فضای غبارآلود مذاکرات را بر هم بزنند
- سومین شماره «خراسان فرهنگی» و دومین شماره «گفتمان الگو» منتشر شد
- تراز منفی گردشگری ایران با وجود رتبه دهم جاذبه های طبیعی و تاریخی
- شهر امام مهربانی ها در نخستین روز سال میزبان رهبر انقلاب است

کیهان

- با آغاز همه‌پرسی جنجالی کریمه شکل گرفت سایه سنگین جنگ بر فراز اوکراین
- جانشین معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور: تعداد مدیران کشور بیش از حد استاندارد است
- با عقب‌نشینی میشل سلیمان و 14 مارس سلاح حزب‌الله در لبنان قانونی شد
- بعدازظهر دیروز 107 نماینده نیامدند جلسه علنی مجلس تشکیل نشد

جمهوری اسلامی

- با لغو بخشنامه‌های پشت نویسی ایران چک‌های 100 هزار تومانی به جریان افتاد
- ظریف در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا: آمریکا باید خیال پردازی را کنار بگذارد
- آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: همه بخش‌های کشور در راه اقتصاد مقاومتی تلاش کنند
- در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) صورت گرفت ورود پیکر مطهر 95 شهید گمنام از مرز شلمچه به کشور

رسالت

- پیروزی سیاسی جدید برای مقاومت اسلامی
- پدر شهید کاوه به دیار باقی شتافت
- بخش خصوصی ظرفیت بالقوه برای گسترش تولید است
- خرابکاری در بخشی از فرایند سایت اراک خنثی شد

سیاست روز

- مردم در انتظار عذرخواهی نمایندگان غایب
- غرب لایق اعتماد نیست
- سرنوشت پوتین و اوباما در دستان ساکنان کریمه
- استقبال از 95 شهید فاطمی در کربلای شلمچه بو کُنی، بوی سیب میاد

تهران امروز

- دیپلماسی فرهنگی در دفاع از چهره ایران و اسلام
- خنثی سازی خرابکاری هسته‌ای در اراک
- انتقاد عبدالرضا داوری از تحقیر احمدی نژاد توسط اکبر ترکان در گفت‌و‌گو با تهران‌امروز احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای انتخابات ندارد
- باز هم هشدار درباره افزایش مصرف سیگار و قلیان 5/2میلیون نفر در روز قلیان می‌کشند

وطن امروز

- ثبت‌نام مجدد برای دریافت یارانه از 20 فروردین93 آغاز می‌شود جزئیات خوداظهاری
- گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با رامین رحیمی کارشناس پخش در حوزه بین‌الملل و پخش‌کننده آثار عباس‌کیارستمی پشت‌پرده معرفی«گذشته» به اسکار
- جزئیات چگونگی افزایش دستمزد کارگران افزایش دستمزدها کمتر از تورم
- رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد آمریکا عامل به هم زدن مذاکرات

جوان

- خرابکاری در سایت اراک پس از توافق
- پرداخت بودجه رسانه ملی مشروط به تبلیغ انصراف مردم از یارانه شد روحانی به ضرغامی سفارش آگهی داد!
- روسیه به اهالی کریمه اطمینان دفاعی داد شکارسومین پهپاد امریکایی در آستانه همه‌پرسی الحاق کریمه

حمایت

- مرگ تلخ 6 هزار نفر در حوادث رانندگی نوروز طی 5 سال گذشته؛ مسافرانی که هیچ گاه به مقصد نمی رسند
- در صحن مجلس صورت گرفت: انتقاد شدید لاریجانی از گزارش اخیر بان‌کی‌مون
- بهینه سازی جداکردن پرچم گل زعفران با دستگاه
- تدابیر قانونی برای برخورد با متخلفان چهارشنبه آخر سال

ایران

- گزارش ایران از خرید و فروش محصولات فناوری در پایان زمستان کسادی بازار آی‌تی درآستانه سال نو
- صفحات ویژه ایران در استقبال از بهار تب و تاب نوروز از سینما تا خیابان
- صادرات نفت ایران در مرز یک‌میلیون و 400 هزاربشکه
- با استقبال مردم در تالار وحدت برگزار شد جشن رنگ‌ها و طرح‌ها جشنواره مد و لباس

مردم سالاری

- امروز؛ برگزاری همه پرسی جدایی در کریمه روسیه قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد
- تعطیلات عید باعث فراموشی سربازان ربوده شده نمی‌شود ادامه رایزنی‌ها برای آزادی 5 مرزبان ایرانی
- سیدعلی خمینی: قدرت طلبان و فاسدان نباید در مسند قدرت قرار بگیرند
- تأسف هاشمی از خبرهای زد و بند اقتصادی در دولت سابق

شرق

-خرابکاری هسته‌ای در اراک خنثی شد
-بازگشت دانشگاه آزاد به دانشگاه آزاد
-کاخ‌سفید: واکنش ما به «رفراندوم» فوری خواهد بود
-«دادگاه ویژه روحانیت» در مورد متهمان حادثه 22بهمن قم حکم داد؛7 نفر تبرئه؛ 16 نفر محکوم

ابتکار

-غیبت نمایندگان، بهارستان را تعطیل کرد
-مجید مجیدی:ایرانی‌ها هیچگاه تروریست نبوده‌اند
-ظریف:هیچ بخشی از برنامه هسته‌ای ایران نعطیل نخواهد شد
-تاسف هاشمی از زد و بندهای اقتصادی در دولت سابق

دنیای اقتصاد

-علائم کاهش تورم در آینده
-بورس تهران صعودی شد
-جدایی کریمه از اوکراین؟
-داستان استخدام دولتی در هشت سال گذشته

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها