فریبا محمدیان رییس فدراسیون اسکیت گفت: مسوولان ورزش نباید زنان را فقط برای معاونت ها ببینند.
کد خبر: ۶۵۵۷۳۹
زنان را در ورزش فقط برای معاونت ها نبینند

سایت جام جم ورزشی - رییس فدراسیون اسکیت و تحصیل کرده مدیریت ورزشی در مقطع دکترا معتقد است چندین عامل اساسی درکاهش ورود زنان به عرصه مدیریتی ورزش کشور دخیل است.
محمدیان با بیان اینکه بالغ بر 50 درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند، به نبود یک مدیرکل زن در امور استانها انتقاد دارد.
وی اظهار داشت: تاکنون از هیچ زن توانمند و متخصصی که هم دارای تجربه در میادین ورزشی وهم دارای تحصیلات آکادمیک باشد در این جایگاه استفاده نشده است.
مسوولان ورزش کشور با تایید حضور اندک زنان در سطح مدیریت های ورزشی اعلام کرده اند که از نامزدی آنان برای ریاست فدراسیون ها استقبال می کنند و همچنین در حال اصلاح اساسنامه ها برای حضور زنان در برخی پست های معاونت فدراسیون ها و ادارات کل هستند.
محمدیان در عین حال تاکید دارد که حوزه زنان باید با یک برنامه ریزی جامع از بالا به پایین اصلاح شود و این تغییرات در بخش بانوان در وزارت ورزش و جوانان در حال شکل گیری است.
رئیس فدراسیون اسکیت همچنین نبود فرهنگ سازی مناسب و تبعیض در دادن پست ها بدون درنظر گرفتن شاخص های لازم از دلایل عمده کاهش حضور زنان در عرصه مدیریتی ورزشی کشور بر شمرد.
محمدیان در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا به واکاوی کاهش حضور زنان در عرصه های مدیریتی ورزش کشور پرداخت و اظهار داشت:یکی از این عوامل تبعیض در احراز پست مدیریتی است.
وی با ذکر مثالی توضیح داد:به عنوان نمونه برای احراز پست شاهد بودیم که سازمانهای ورزشی بین زنان و مردانی که دو رزومه یکسان دارند برای خانم ها شاخص بیشتری را درنظر می گیرند.
وی با طرح این پرسش که چند درصد رئیسان هیات های ورزشی استان ها زنان هستند؟ گفت: بسیار اندک هستند.
رییس فدراسیون اسکیت در ادامه عدم فرهنگ سازی راازدیگرعلل کاهش حضور بانوان درکسوت مدیریتی ورزش برشمرد و افزود: به عنوان مثال یک نظر سنجی که از بین 100نفر آقایان در سمت کارشناس مسوول و معاون انجام دادم، از آنها پرسیدم اگر رییس شما یک زن باشد با آن کار می کنید؟که 90درصد پاسخ دادند خیر.
محمدیان باارائه توضیحات بیشتری دراین باره اضافه کرد:این امر به ضعف فرهنگ سازی برای حضور زنان درکسوت مدیریتی در بخش های ورزشی بر می گرد و این ضعف موجب شد تا موضوع مدیریت زنان در عرصه های ورزشی جا نیفتد.
وی درعین حال افزود:این فرهنگ سازی باید از مهد کودک ها ایجاد شود.
** ناموفق بودن یک زن مدیر را به جنسیت آن منتسب می کنند
رئیس فدراسیون اسکیت ازدیگرعوامل کاهش حضورزنان در عرصه مدیریت ورزش رابکارگیری نادرست زنان در جایگاه ها دانست وگفت:متاسفانه درسطوح مختلف بدون در نظر گرفتن توانمندی و شاخص لازم در جایگاه مدیریتی خانمی را انتخاب می کنندواگردرکارش ناموفق باشد این عدم موفقیت را به جنسیت آن فرد منتسب می کنند.
وی تصریح کرد:بنابراین باید اززنان توانمنددرجایگاه خود و با توجه به تجربیات و تحصیلاتی که دارند، استفاد شود.
** نبود یک مدیرکل زن ورزش در استانها
محمدیان که درگذشته سرمربیگری یک تیم هندبال را برعهده داشته در بخش دیگری به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ما 31 استان داریم و این در حالی است که حتی یک مدیرکل زن ورزشی در این استانها حضور ندارند.
وی تصریح کرد که باید در سیستم آموزشی کشور هم یکپارچه و هم عملیاتی عمل کنیم تا این بستر فراهم شود کما این که خوشبختانه در حال حاضر شرایط نسبت به گذشته بهتراست و ازطرفی شمار روشنفکران حوزه مدیریت در بخش آقایان که تصمیم گیرهستند بانگاه مثبتی به تصدی گری زنان بیشتر شده است.
** اتفاقات مبارکی در ورزش برای زنان در راه است
محمدیان تاکیدکردکه نگاه وزارت ورزش باتوجه به سخنان وزیردرجلسه با روسای فدراسیون ها را باید مثبت ارزیابی کرد و این نشان می دهد نگاه این مجموعه به سمت بگارگیری زنان در عرصه مختلف وزشی کشور بیشتر است که این اقدام قابل ستایش بوده و ما فدراسیون ها هم باید از آن استقبال کنیم.
رییس فدراسیون اسکیت یادآورشد:درحوزه زنان باید با یک برنامه ریزی مناسب، از بالا به پایین اصلاحاتی صورت گیرد که البته یکسری اتفاقات مبارکی در بخش زنان درحوزه وزارت ورزش در حال رخ دادن است و اگر ادامه یابد قطعا می تواند بستر ساز حضور زنان در عرصه های مدیریتی ورزشی را ایجاد کند.

** نقش معاونت بانوان در ترغیب زنان به کسب پست های مدیریتی
رئیس فدراسیون اسکیت درباره راهکارهای حضور و مشارکت بیشتر زنان توانمند در عرصه مدیریتی گفت:یک بخش ترویج فرهنگ است وبه نظرمی رسدکه حوزه معاونت بانوان در وزارت ورزش باید با تیم کاری خود وقت بیشتری را برای ترویج این امر بگذارند و افرادی که شایسته این موضوعات هستند شناسایی و با آنها جلسات مشاوره ای برگزار و زنان را برای حضور در عرصه ها ترغیب کنند.
** مسوولان ورزش تنها به دعوت زنان اکتفا نکنند
محمدیان با بیان اینکه یکی از مهمترین رسالت بانوان ایجاد تسهیلات لازم برای جلب مشارکت این قشر در بخش های مختلف است ،گفت: اگر این فضا مهیا شود قطعا خانم ها می آیند.
وی درادامه با ذکر نکته ای یادآور شد: به نظر می رسد مسوولینی که در جایگاه مختلف قرار می گیرند برمبنای رسالت خودشان نباید به این دید بنگرند که ما از بانوان برای مشارکت در تصدی گری مدیریت ورزشی دعوت کردیم اما خود خانم ها نیامدند، بلکه آنها باید مروجین واقعی حضور زنان در ورزش باشند.
محمدیان اضافه کرد: بنابراین مسولیت معاونت بانوان در وزارت ورزش سنگین تر ازهرزمانی است به دلیل اینکه فضا دردستگاه های اجرایی برای جلب مشارکت بانوان به خوبی فراهم شده و قطعا می توان اقدامات مناسبی را انجام داد.
** ضرورت احیاء ماده 118 قانون بخشودگی مالیاتی
وی حمایت های قانونی ازحوزه های ورزش بانوان را یکی ازراهکارهای مشارکت زنان برشمرد و گفت:به عنوان نمونه سرمایه گذاری حامیان ورزش بویژه در ورزش بانوان به سختی صورت می گیرد، حامیان مالی بر این عقیده اند برای حمایت از حوزه های ورزشی بانوان باید از بخشودگی مالیاتی برخوردار باشند.
محمدیان دراین باره توضیح داد:متاسفانه دراین بخش با مشکل مواجه هستیم، ما در برنامه توسعه چهارم و در برنامه سوم توسعه ماده 169قانونی داشتیم که این قانون اجازه می داد به افرادی که به دنبال کمک های مالی و مادی به حوزه های فرهنگی و ورزش هستند تاسقف 25 درصد بخشودگی مالیاتی با صلاحدید مراجع ذیصلاح تعلق گیرد.
وی اضافه کرد:این درحالی است که درعملکرد برنامه های توسعه سوم وچهارم دیده می شود که مشارکت حامیان مالی در این دوره ها به شکل خرد و کلان زیاد بود و با چالش های کمتر اقتصادی مواجه بودیم اما در برنامه 5 ساله پنجم این ماده را نداریم.
رئیس فدراسیون اسکیت گفت: ما در حوزه بانوان اکنون تیم های متعددی داریم اما به دلیل صیانت از باورها و ارزش های اعتقادیمان باید راهکارهای متفاوت تر برای جلب مشارکت حامیان مالی ارائه نماییم که یکی از آنها همین احیای ماده 118 قانون برنامه چهارم است. البته تلاش هایی در وزارت خانه صورت گرفته و ما درفدراسیون هاگام هایی را دراین جهت بر داشته ایم.

** هدف از حضور زنان در مجامع نباید فقط کسب رای باشد
محمدیان درپاسخ به سووالی مبنی براینکه فدراسیون اسکیت ازبانوان در سمت های مدیریتی استفاده کرده است یاخیر؟ گفت:در هیات های استانی با مدیران کل صحبت کردم، اینکه خانم های توانمند ورزشی در استان خود را ترغیب کنند و خوشختانه در یکی از انتخابات دیده شد که دو خانم کاندیدا شدند گرچه رای نیاوردند اما هدف فقط کسب رای نیست، خانم ها از این که ممکن است رای نیاورند نباید از صحنه انتخابات خارج شوند بلکه این مهم مسیری برای فرهنگ سازی هم می تواند محسوب شود.

وی همچنین اظهار داشت که در این فدراسیون حتی برای اعزام بازیکنان بین خانم ها و آقایان تبعیض قائل نمی شویم مگر اینکه رکوردی کسب نشود.

**عملکرد فدراسیون اسکیت در سال92

رئیس فدراسیون اسکیت در پاسخ به سووالی درباره دستاوردهای این رشته ورزشی در بخش های مختلف در سال 92،گفت: در اسکیت 7 رشته داریم که در برخی رشته ها توانستیم مدال کسب کنیم.

محمدیان گفت:تیم ملی بدلیل کارشکنی سفارت بلژیک درشهریور9درمسابقات جهانی شرکت نکرد و به دلیل کارشکنی مسوولان سفارت بلژیک از این رویداد مهم بازماندیم و به نظر می رسد مسایلی غیر از مسایل ورزشی در این مهم نقش داشت.

وی گفت: البته در هفتمین دوره رقابتهای جهانی فری استایل که به میزبانی چین تایپه برگزار شد، لعیا عربی برای اولین بار توانست مقام سوم را از آن خود و ایران کند و مدال برنز جهانی را به ارمغان بیاورد.

رییس فدراسیون اسکیت افزود: البته در سال 91 هم تیم آقایان و هم تیم بانوان اسکیت هاکی کشورمان موفق شدند مقام سوم آسیا را کسب کنند.

محمدیان درباره مسابقات جهانی سال آینده در رشته فیگور اسکیت که اواخر آبان برگزار می شود، گفت: شانزدهمین دوره مسابقات آسیایی در رشته اسپید اسکیت یا همان اسکیت سرعت اواخر شهریورسال آینده برگزار می شود.

** به دنبال تقویت سازه های ورزش آیس هستیم

رئیس فدراسیون اسکیت خبر داد که در سال 93 خبر های بسیار خوبی برای اسکیت خواهیم داشت.

محمدیان افزود: در حوزه خانم ها در اسکیت هاکی یک مدال کسب کردیم و در یکی از بخش های اسکیت مثل سرعت رکورد پنجم آسیا را به دست آوردیم و در 500متررکورد ششم جهان را داشتیم، همچنین درفری استایل مدال سوم جهان را داریم و از هم اکنون برای 2014 به دنبال افزایش مدال ها هستیم.

وی افزود:یکی از مهمترین حوزه ها برای سال 93 بحث ایس یا اسکیت روی یخ است که به جد دنبال آن هستیم تا بااصلاح مواد قانونی هماهنگ شوند تا سازه های ورزشی ایس تقویت گردد.

رییس فدراسیون اسکیت درادامه این گفت وگو درباره بازپس گیری انجمن اسکیت روی یخ گفت: بخش ایس یا همان اسکیت روی یخ یکی از نقاط قوت رقبای ماست که ما این را در فدراسیون اسکیت نداشتیم.

محمدیان ادامه داد: در این پیگیری ها متوجه شدم که به اشتباه در بخشنامه ایی انجمن اسکیت روی یخ به فدراسیون اسکی واگذار شده در حالی که این رشته زیر مجموعه اسکیت است.

رییس فدراسیون اسکیت همچنین از برگزاری بزرگترین جشنواره اسکیت که قرار است امروزشنبه 24 اسفندماه برگزارشود،گفت:این برنامه درکنار بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا (ع) برگزار خواهد شد که طی آن کودکان و آینده سازان ورزش اسکیت در برنامه ای فرهنگی و ورزشی توانایی های خود را به نمایش می گذارندوکارشناسان فدراسیون هم نفرات مستعد را شناسایی و بر روی آنها برنامه ریزی می کنند تا در آینده شاهد موفقیت این عزیزان در ورزش قهرمانی اسکیت باشیم.

محمدیان درپایان تاکیدکرد:این جشنواره باهدف حفظ سلامت نوجوانان، استعداد یابی آنها و معرفی آینده سازان اسکیت به استان های کشور صورت می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها