تعداد کتاب‌های چاپ شده ملاک نیست، اثر آنها مهم است

روحانی: رسانه‌ها باید به ارزش‌ها و مقدسات احترام بگذارند

در مراسم پایانی بیستمین دوره جشنواره مطبوعات رئیس‌جمهور تاکید کرد که توقیف باید آخرین راه‌ باشد. در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از ارائه آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال 1388 به هیات دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تصویب آن، گشایش خوبی در فعالیت اصحاب رسانه پدید آید.
کد خبر: ۶۵۳۵۳۷

روز گذشته مراسم پایانی بیستمین دوره جشنواره مطبوعات با حضور رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم، حسن روحانی در سخنانی جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها را جشنواره احترام به آزادی بیان در زمینه ارتباطات و اطلاع‌رسانی به جامعه توصیف کرد و گفت: در همه جوامع، اصول، ارزش‌ها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار بگیرد، بنابراین اگر رسانه‌ای بخواهد این اصول را مراعات نکند، بی‌تردید آن رسانه ارتباطش با جامعه و مردم تضعیف یا قطع خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که هر کشوری که در آن آزادی اندیشه، آزادی سخن و بیان و آزادی اطلاعات بیشتر باشد، زمینه پیشرفت در آن کشور مهیاتر خواهد بود، افزود: بی‌تردید اگر در جامعه‌ای دهان‌ها بسته و قلم‌ها شکسته شود، اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم‌ها و گوش‌ها به سمت امکانات ارتباطی بیگانگان فرار خواهد کرد.

روحانی با بیان این‌که بگذاریم میدان بیان و قلم باز باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود، گفت: آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی، مذهبی و اجتماعی آن کشور و جامعه باشد.

او با طرح این پرسش که چرا نتوانستیم بعد از 35 سال کاری کنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی جامعه رضایت داشته باشند، افزود: اشکال کار از کجاست؟ اگر با فشارها و شیوه‌های پلیسی مساله فرهنگی حل شده بود که امروز نباید بعد از گذشت آن سال‌ها این همه نگرانی شکل می‌گرفت. بخش بزرگی از مشکل اعتیاد، مشکل طلاق، اختلافات اجتماعی و مشکلات مربوط به شکاف‌های اجتماعی، نادیده گرفتن قواعد بازی در مسائل سیاسی و بسیاری از مشکلات اجتماعی که امروز با آن مواجه هستیم مربوط به وجود ضعف در حوزه فرهنگ است.

روحانی با بیان این‌که چاپ شدن تعداد زیاد کتاب و سی.دی نباید مورد توجه قرار گیرد، گفت: این‌که چقدر کتاب و سی.دی چاپ شده ،آمار فرهنگی نیست؛ بلکه اثر آن کتاب‌ها مهم است. اثر آنها در بخش فرهنگی چه بوده است؟ اگر اثر آن خوب بوده چرا همه نگران و ناراحتند؟ پس باید راه دیگری بر گزینیم و انتخاب کنیم.

روحانی گفت: از همه صاحبان فرهنگ، قلم و بیان می‌خواهیم برای آن‌که اذهان و افکار جامعه در مسیر منافع و مصالح ملی قرار گیرد، واقعیت‌ها را به مردم بگویند و شعارها را کم کنند. رئیس‌جمهور با بیان این‌که هر کس خطا کرد، باید با خطاکار برخورد شود تا هیچ خطاکاری خود را در حصار امن احساس نکند، گفت: در این زمینه دولت معتقد است توقف‌ها و توقیف آخرین راه‌حل است، نه اولین راه. ممکن است جریده‌ای خطا کند یا مرتکب اشتباه بزرگی شود، اما اولین قدم این است با نویسنده یا مدیرمسئول آن رسانه برخورد شود. چرا کل آن رسانه بسته می‌شود و عده‌ای از عزیزان که آنجا در بخش‌های مختلف کار می‌کنند، به خاطر خطای یک نفر بیکار می‌شوند؟

در این مراسم همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 1388 گفت: در چند ماهی که از فعالیت این دولت می‌گذرد، آیین‌نامه این قانون تهیه و به دولت تقدیم شد و ما امیدواریم با تصویب آن در هیات دولت، گشایش‌هایی برای اهالی رسانه در این خصوص پدید آید.

جنتی همچنین از برنامه وزارت ارشاد برای واگذاری برگزاری جشنواره مطبوعات به اصحاب رسانه سخن گفت و افزود: حمایت از تشکل‌های صنفی از دیگر برنامه‌های ما بوده است و این در جهت واگذاری بسیاری از فعالیت‌هایی است که قابل واگذاری به جامعه هدف است.

او همچنین از ادامه بررسی لایحه نظام صنفی رسانه‌ای در وزارت ارشاد خبر داد و ابراز امیدواری کرد، این لایحه بزودی به‌دولت و پس از آن برای تصویب نهایی به مجلس تقدیم شود.

به گفته جنتی، 6284 نشریه، خبرگزاری و پایگاه اطلاع‌رسانی (مشتمل بر 6106 نشریه، 39 خبرگزاری و 139 پایگاه اطلاع‌رسانی) مجوز فعالیت دارند که چندی پیش ضرب‌الاجلی نیز برای پایگاه‌های خبری که هنوز خود را در سامانه مربوطه به ثبت نرسانده‌اند، تعیین شده است.

او ادامه داد: هم اکنون 3571 نشریه در کشور در حال انتشار بوده و در دولت یازدهم نیز تا امروز 472 مجوز برای مطبوعات و نشریات صادر شده است.

در بیستمین جشنواره مطبوعات، 4552 نفر از 31 استان کشور آثار خود را فرستادند که در نهایت برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی شدند. در این دوره پوران محمدی از روزنامه جام‌جم موفق شد با تیتر «مرگ در شهربازی‌ها چرخ‌می‌زند» جایزه بخش تیتر را به خود اختصاص دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها