کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روزهای پرکاری را پیش رو دارد و جدای از زیر ذره‌بین گذاشتن فعالیت‌های فرهنگی کشور و عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تصویب قوانینی برای ازدیاد جمعیت، مبحث امر به معروف و نهی از منکر، مسجدسازی و همچنین بررسی لایحه جامع رسانه‌ای کشور است.
کد خبر: ۶۷۹۰۳۶
هشدار تازه مجلس به وزیر ارشاد

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ما گفت: کمیسیون فرهنگی در امور مربوط به قانونگذاری هرجا احساس کند کمبود قانون در موضوعات فرهنگی وجود دارد، ورود می‌کند. برهمین اساس قانونی را در بیش‌از 50 ماده برای بحث ازدیاد جمعیت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است تدوین کردیم که بزودی به صحن علنی خواهیم برد.

او ادامه داد: مورد دیگر، وضع قوانینی برای موضوع امر به معروف و نهی از منکر در کشور است. طبق اصل هشتم قانون اساسی، این موضوع مغفول مانده و ما بشدت به دنبال این هستیم که کمیته‌ای تخصصی تشکیل شود تا با تعامل با دیگر نهادهای مرتبط بتوانیم تا پایان عمر همین مجلس قوانینی را در این راستا تصویب کنیم.

اصلاح درباره قانون مطبوعات

این نماینده مجلس، بحث نظام جامع رسانه را از دیگر مواردی برشمرد که اکنون قوانین آن در کمیسیون فرهنگی در دست بررسی است. حسینی افزود: بحث جامع رسانه و همین طور شبکه‌های مجازی به دلیل کمبود قوانین و همچنین ابهام در قوانین پیشین در حال اصلاح است که بزودی برای تصویب ارائه می‌شود؛ البته نظر دولت این است که بعد از تکمیل آن در کمیسیون فرهنگی، به آنها ارائه شود تا دولت هم نظراتش را اعمال کند، اما نظر ما این است که دولت اگر نظری دارد، آن را در صحن علنی مطرح کند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک با اشاره به فقدان قوانینی در زمینه ساخت‌وساز مساجد در شهرک‌های تازه‌تاسیس و نبود متولی برای این اقدام، از وضع قوانینی در این رابطه نیز خبر داد.

حسینی درباره نظارت کمیسیون فرهنگی بر نهادهایی مانند صداوسیما، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و سازمان ارتباطات اسلامی نیز گفت: هفته پیش وزیر ارشاد و معاونان را به کمیسیون فرهنگی دعوت کردیم که برنامه‌هایشان را در زمینه فرهنگ اقتصاد مقاومتی ارائه کنند. آنها هم برنامه‌های خود را ارائه دادند و قرار شد کمیته‌ای برای بررسی این برنامه‌ها تشکیل شود.

هشدار به وزیر ارشاد

این نماینده در پاسخ به این پرسش که نگرش کمیسیون فرهنگی نسبت به اقدامات وزارت ارشاد چیست، گفت: ما انتقاداتی نسبت به برخی عملکردها داریم. هر بار وزیر ارشاد به کمیسیون فرهنگی می‌آید، نمایندگان پرسش‌های خود را از ایشان می‌پرسند. هفته پیش هم ایشان برای موضوعی به مجلس آمدند و پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان بودند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که علی جنتی پیش از این یک بار از مجلس کارت زرد گرفته است و در روزهای پیش هم خبرهایی درباره پرسش مجدد نمایندگان از او در صحن علنی شنیده شد و آیا احتمال کارت زرد دیگر به وزیر ارشاد وجود دارد، اینچنین توضیح داد: کمیسیون فرهنگی انتقادها و نگرانی‌هایی دارد. اگر وزیر مبنایش اصلاح باشد، مشکلی نیست، ولی اگر لج کند و بگوید نظرش همین است و همان راه خود را پیش بگیرد، ما هم به نحو دیگری رفتار می‌کنیم، گرچه استنباط ما این است که وزیر ارشاد بنا دارد امور را اصلاح کند و مبنایش لجاجت نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها