وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هدف از حضور خود در اجلاس شصت و هشتم دانشگاه آزاد اسلامی را از بین رفتن هرگونه سوء تفاهم مبنی عدم همکاری و تفاهم وزارت علوم با دانشگاه آزاد عنوان کرد.
کد خبر: ۶۴۷۸۹۸
واحدهای کوچک آموزش عالی تجمیع می‌شوند

دکتر رضا فرجی دانا در شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هدف از حضور در این مجلس همدلی با دوستان دانشگاه آزادی است، تاکید کرد: یکی دیگر از دلایل حضور من این است که هرگونه شائبه و سوء تفاهم را درباره تعامل و همکاری وزارت علوم با دانشگاه آزاد رد کنم.

وی با بیان اینکه ما در شهرستان‌های دورافتاده واحدهای آموزش عالی کوچکی داریم که بعید است در آینده نزدیک بتوانند کارآفرین باشند، تصریح کرد: باید با تجمیع واحدهای کوچک زمینه رقابت آنها را با واحدهای بزرگتر ایجاد کنیم که در مناطق دور افتاده نیز دانشگاه‌های قوی تری داشته باشیم.

در جنبه‌های مختلف به دانشگاه آزاد احتیاج داریم

وزیر علوم با بیان اینکه کارنامه آموزش عالی در نظام جمهوری اسلامی کارنامه‌ای درخشان است، گفت: مقایسه تعداد 175 هزار دانشجو در آغاز انقلاب با جمعیت بیش از 4.4 میلیونی دانشجو در حال حاضر این موضوع را نشان می‌دهد.

فرجی دانا با بیان اینکه در بسیاری از زمینه‌ها در آغاز انقلاب وابسته بودیم اظهار کرد: به یاری خدا در این عرصه ما مسیر خوبی را طی کرده‌ایم به طوری که اگر به تولید علم در آغاز انقلاب و حال حاضر نگاه کنیم تعداد 700 مقاله در سال 57 در حال حاضر به گونه‌ای افزایش یافته که در سال گذشته بیش از 25 هزار مقاله در مجلات معتبر علمی داشته‌ایم که این رشد 35 برابری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما در رشته‌های مختلف رشد کمی قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم، تصریح کرد: آنچه که ما باید به دنبال آن باشیم بحث کیفیت و تبدیل علم به ثروت است.

وی با اشاره به گفتگوی خود با دکتر میرزاده در روزهای گذشته تصریح کرد: دکتر میرزاده به من گفت که شما نمی‌خواهید برای دانشگاهی که یک سوم آموزش عالی را دارد با حضور در اجلاس آن وقت بگذارید؟ و من گفتم حتما این کار را خواهم کرد چرا که ما در جنبه‌های مختلف به دانشگاه آزاد احتیاج داریم.

توسعه آموزش عالی به سمت سهل‌الوصول‌ترین حوزه‌ها طی سال‌های اخیر

وزیر علوم با اشاره به شرکت 950 هزار نفر در آزمون ارشد سال 93 گفت: بیش از 500 هزار نفر از این داوطلبان در رشته‌های علوم انسانی بوده‌اند. یعنی ما با سرمایه گذاری بیش از 60 درصد در علوم انسانی پیش رو هستیم.

فرجی دانا با طرح این پرسش که آیا ما تاکنون تقاضامحور بوده‌ایم گفت: صادقانه باید بگوییم که این گونه نبوده است. بلکه ما به سمتی رفتیم که سهل الوصول ترین حوزه‌های ما بود.

وی با تاکید بر اهمیت پرداختن به بازار کار و نیاز آینده کشور تصریح کرد: آنچه که ما به آن نیاز داریم تقاضای پژوهش محور است که باید نیاز اصلی کشور قرار گیرد. بنابراین ما نمی‌توانیم به هر پژوهشی مبادرت بورزیم.

وزیر علوم هدف نقشه جامع علمی کشور را فراهم کردن این اولویت‌ها دانست و گفت: دانشگاه‌ها همانطور که در دنیا از آموزش محور به سمت پژوهش محور و کارآفرین حرکت کرده‌اند ما نیز باید این مسیر را طی کنیم که در دانشگاه آزاد در این دوره جدید توجه ویژه‌ای به پژوهش و تولید ثروت از علم معطوف شده است.

فرجی دانا با بیان اینکه ما امید داریم که فارغ التحصیلان کارآفرین به جامعه تحویل دهیم خاطر نشان کرد: یک کارآفرین می‌تواند زمینه اشتغال هزار نفر را در جامعه فراهم کند. بنابراین دانشگاه باید مهارت‌های لازم را نیز به این کارآفرین داده باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کنار رشته‌های مهندسی بخشهای مدیریتی شکل گرفته که هدفش کارآفرین شدن فارغ التحصیلان است گفت: امیدواریم که این موضوع یعنی توجه به طرح آمایش سرزمین و توسعه متوازن و هدفمند آموزش عالی در دانشگاه آزاد نیز مدنظر باشد.

وزیر علوم مهارت اندوزی را یکی دیگر از محورهایی که باید مورد توجه دانشگاه‌ها قرار بگیرد عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم ایده دانشگاه ملی مهارت را به سمت موفقیت سوق دهیم باید در دانشگاه آزاد نیز به این موضوع توجه ویژه شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها