نوبخت: قبول داریم که توزیع مرحله اول سبد کالا کاستی‌هایی داشت که امیدواریم در مرحله بعد این کاستی‌ها برطرف شود

توزیع سبد کالا اصلاح می‌شود

در حالی که روش توزیع سبد کالا با انتقادهای فراوانی از سوی مردم و مسئولان روبه‌رو شده، سرانجام دیروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دستور رئیس‌جمهور دست به کار شد و از اصلاح روش توزیع سبد کالا، خبر داد.
کد خبر: ۶۴۳۴۸۵

به گزارش خبرنگار ما آغاز توزیع سبد کالا با خاطرات خوشی همراه نشد. صف‌های طولانی مردمی که مدت بسیاری در سرمای زمستان برای دریافت یک سبد نه چندان ارزشمند ایستاده بودند از یک طرف، اختلال در سیستم توزیع، درست کار نکردن کارتخوان‌ها، کمبود کالا در مراکز توزیع، اعتراض اقشار مختلف به مشمول نشدنشان برای تحویل سبد کالا و سرانجام زد و خورد میان برخی از افراد در صف این سبد و شایعه کشته و زخمی شدن شماری از افراد بــــه این خاطر همه و همه نشان از بی‌تدبیری گسترده دستگاه‌های دولتی در این باره داشت.

این امر مـــوجب شد تا نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص ازروش توزیع سبد کالا را به هیات رئیسه ارائه کنند و در نهایت رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به این امر از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شود.

در همین زمینه، سخنگوی دولت با اشاره به مشکلات به وجود آمده در توزیع سبد کالا گفت: رئیس‌جمهور امروز با هدف ساماندهی وضع موجود به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأموریت داد مسئولیت وحدت مدیریت توزیع سبد کالا را به عهده گیرد.

دولت قصد تبعیض ندارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه جلسه دولت بر این‌که سیاست‌های رفاهی دولت ادامه دارد و همه افراد مشمول را در بر خواهد گرفت، تاکید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی ربیعی، افزود: سهم مشمولان دریافت سبد کالا از بین رفتنی نیست و این اعتبار در کارت‌ها محفوظ است و هر زمان که برای دریافت آن مراجعه کنند می‌توانند سبد کالا را دریافت کنند.

وزیر تعاون در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره اتفاقات مربوط به توزیع سبد کالا گفت: توزیع سبد کالا به نحو بهتر ممکن بود، به نحوی که اگر از روز نخست به شکل مرحله‌ای توزیع آن آغاز و اعلام می‌شد حتما میزان صف‌ها کاهش می‌یافت.

وی با بیان این‌ که تاکنون یک میلیون و 200 هزار نفر سبد کالا دریافت کرده‌اند و اگر فاصله مشمولان دریافت این سبد حداقل به دو سه میلیون نفر برسد از میزان مراجعه و صف‌های طولانی برای دریافت آن کاسته می‌شود، افزود: کارمندان وابسته به قانون کار و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اگر در روزهای آینده این سبد را دریافت کنند و حجم کار سبک شود، توزیع سبد کالا میان کارگران نیز آغاز خواهد شد که این از میزان صف‌ها می‌کاهد.

وی تصریح کرد: در چند روز آینده تعداد کسانی که سبد کالا را دریافت می‌کنند به پنج تا شش میلیون نفر می‌رسد و مطالعات برای اجرای ساز و کارهای لازم به منظور کاهش حجم صف‌ها ادامه دارد.

ربیعی همچنین در این جلسه از قول وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: کالا به‌وفور در کشور وجود دارد که نه‌فقط برای این سبد کالا بلکه برای بیش از یک سال نیاز کشور کالا وجود دارد.

وی گفت: اتفاقاتی که در توزیع سبد کالا روی داد ناشی از این بود که مردم بسرعت به صف‌ها پیوستند و همان‌طور که آقای نوبخت گفت، این ناشی از مسائل فرهنگی است که مردم بشدت برای دریافت این کالاها مراجعه کردند.

ربیعی در ادامه اضافه کرد: اشکال دیگر این بود که تعداد کارتخوان‌ها باید افزایش می‌یافت، اما متاسفانه نسبت میان افراد حاضر در صفوف و تعداد کارتخوان‌ها متناسب نبود و باید تعداد آن افزایش می‌یافت.وی تصریح کرد: متاسفانه برخی فروشگاه‌هایی که مسئولیت توزیع سبد کالا را به‌عهده داشتند به عنوان نمونه از هشت کارتخوان فقط دو دستگاه را فعال کرده بودند و بقیه را برای رسیدگی به دیگر مسائل خود اختصاص دادند.

توزیع سبد کالایی به اصناف سپرده شد

در همین حال رئیس شورای اصناف اعلام کرد: توزیع سبدکالا به اصناف سپرده شده است.

به گزارش ایلنا، قاسم نوده‌فراهانی با اشاره به این‌که از روز شنبه هفته آینده سبد کالا از طریق اصناف در کل کشور توزیع می‌شود، افزود: به بخشی از سوپرمارکت‌هایی که دارای یخچال باشند، با صدور اطلاعیه‌ای در سراسر کشور توزیع سبد‌کالا سپرده خواهد شد، اما اکنون تعداد آنها مشخص نیست.

وی ادامه داد: اصناف با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت آمادگی خود را برای یاری رساندن در توزیع سبد کالایی اعلام کردند که مورد قبول قرار گرفت.

به این ترتیب به نظر می‌رسد سبد کالا خیلی زود در حال تبدیل به کوپن است؛ کوپنی که فقط شکل آن از کاغذی به کارت بانکی تغییر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
۰
۰
با سلام مستمر بگیر تامین اجتماعی باید سرپرست خانواده باشد كه سبد كالا بگیرد یانه با تشكر

نیازمندی ها