ممنوعیت شکار لاک‌پشت‌های میادین نفتی

ایران چینی‌ها را نقره داع کرد

شکار لاک‌پشت‌های در حال انقراض توسط کارگران چینی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با وجود این که «لاک‌پشت‌های فراتی» یکی از گونه‌های در معرض انقراض به شمار می‌روند، کارگران چینی شاغل در میدان‌های نفتی آزادگان این گونه را شکار می‌کنند و می‌خورند.
کد خبر: ۶۴۲۰۹۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در نخستین جلسه کارگروه تالاب‌ها و سواحل استان که به مناسبت دوم فوریه روز جهانی تالاب‌ها برگزار شد، از شکار غیرمجاز و استفاده خوراکی چینی‌ها از گونه‌های جانوری در معرض انقراض در تالاب هورالعظیم خبر داد.

وی خشک شدن تالاب مرزی هورالعظیم را یکی از دو فاجعه زیست‌محیطی قرن (براساس اعلام سازمان ملل) دانست و افزود: 5.2 میلیون هکتار از این تالاب با فعالیت‌های تعمدی در زمان حکومت سابق عراق خشک شده و شکل‌گیری پدیده گرد و غبار نیز از زمان خشک شدن این تالاب بوده است.

لاهیجان‌زاده گفت: آلودگی‌های نفتی مرگ و میر آبزیان و پرندگان این تالاب را به دنبال داشته است. ریختن زباله و آتش زدن تالاب، تعریض غیرمجاز جاده‌ها و احداث کمپ در اراضی تالابی از دیگر آسیب‌های نفت بر هورالعظیم است.

وی تاکید کرد: هورالعظیم قابلیت بازگشت به وضع سابق را دارد و به محض آبدار شدن ظرف دو تا سه سال احیا می‌شود.لاهیجان‌زاده درباره تالاب میانگران در ایذه نیز گفت: مهم‌ترین تهدید این تالاب تخلیه فاضلاب شهری است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در تالاب شادگان ازجمله طرح مدیریت جامع این تالاب، افزود: پیشنهاد اخیر استان مبنی بر تصویب کارگروه تالاب‌ها و سواحل در سازمان حفاظت محیط زیست مورد موافقت قرار گرفته و این کارگروه در 30 استان کشور تشکیل می‌شود.دبیر کارگروه تالاب‌های استان با ارائه گزارشی از وضع چهار تالاب خوزستان (شادگان، هورالعظیم، بامدژ و میانگران) گفت: خوزستان 25 درصد مساحت تالاب‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی تالاب‌ها را «شاهکار خلقت» توصیف کرد و افزود: حفاظت منابع طبیعی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تعدیل هوا و... از کارکردهای مهم تالاب‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها