واکنش عضو ارشد تیم هسته ای به یک خبر بانک مرکزی

عراقچی: مشکلی وجود ندارد، اولین قسط توافق هسته ای به حساب واریز شد

ایرنا امروز شنبه به نقل از یک مقام آگاه در بانک مرکزی اعلام کرد: پرداخت اولین قسط از توافق هسته ای ایران و گروه 5 + 1 موسوم به "اقدام مشترک ژنو" به روز دوشنبه آینده یعنی دو روز دیگر موکول شده است.
کد خبر: ۶۴۱۵۱۳
واریز اولین قسط توافق ژنو به تعویق افتاد

 به گزارش جام جم آنلاین، این منبع آگاه ، علت دلیل این تاخیر را همزمانی روزهای شنبه و یکشنبه با تعطیلات پایان هفته بانک های خارجی عنوان کرده است.

براساس برنامه اقدام مشترک ژنو، 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در 8 قسط آزاد می شود.

نخستین قسط در اول فوریه (12 بهمن) به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط دوم در اول مارس (10 اسفند) به مبلغ 450 میلیون دلار، قسط سوم در 7 مارس (16 اسفند )به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط چهارم در 10 آوریل (21 فروردین 93) به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط پنجم 15 آوریل (26 فروردین)450 میلیون دلار و قسط های ششم، هفتم و هشتم به ترتیب در تاریخ های 14 می (24 اردیبهشت)، 17 ژوئن (27 خرداد ) و 20 جولای - ژوئیه (20 تیر 93) هر یک به مبلغ 550 میلیون دلار پرداخت خواهد شد که در مجموع 4.2 میلیارد دلار از درامدهای نفتی بلوکه شده ایران آزاد می شود.

برخی مقامهای مسئول اعلام کرده اند که بخش عمده این درآمدها صرف خرید قطعات هواپیما خواهد شد.

قطعات هواپیماهای مسافربری تا دو هفته دیگر وارد می‌شود

در همین حال، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از آماده شدن مقدمات پرداخت تسهیلات 400 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما به شرکت های حمل و نقل هوایی خبر داد و گفت: بعد از توافقات صورت گرفته در ژنو و آغاز گام اول رفع تحریم ها، قطعات هواپیما تا دو هفته دیگر وارد کشور می شود.

علیرضا جهانگیریان روز شنبه در حاشیه مراسم دهه مبارک فجر در فرودگاه مهرآباد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به منظور استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و دریافت تسهیلات برای نوسازی ناوگان، اقدامات مورد نیاز برای دریافت تسهیلات توسط شرکت های حمل و نقل هوایی انجام شده است.

به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری،درخواست استفاده از 400 میلیون دلار تسهیلات به صندوق توسعه ملی ارسال شده و شرکت های هواپیمایی در حال دریافت این تسهیلات هستند.

وی با بیان آنکه بازپرداخت این تسهیلات به صورت ارزی خواهد بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه نرخ ارز نسبتا تثبیت شده بازپرداخت تسهیلات نیز به صورت ارزی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بررسی های نشان می دهد شرکت ها در بازپرداخت این تسهیلات مشکلی نخواهند داشت.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان آنکه تا دو هفته دیگر قطعات هواپیماهای مورد نیاز مسافری وارد کشور می شود ،گفت: پس از ورود، این قطعات در ناوگان هواپیمایی کشوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شرکت های هواپیمایی بازهم درخواست دریافت قطعه از کشورهای خارجی دارند و فرآیند ورود قطعات کماکان ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها