آغاز ضیافت بزرگ سینمای ایران

سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر امروز بطور رسمی شروع می‌شود و چهره‌های سرشناس و معتبر سینمای ایران برای به دست آوردن سیمرغ‌های بلورین و جلب رضایت تماشاگران و دوستداران سینما به مدت ده روز با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
کد خبر: ۶۴۱۱۶۴
آغاز ضیافت بزرگ سینمای ایران

حضور فیلمسازان صاحب‌نام خیلی‌ها را به برپایی جشنواره‌ای باکیفیت و ماندگار امیدوار کرده است و اگر فیلم‌ها نیز در حد نام و جایگاه سازندگان آنها باشد این مهم محقق خواهد شد و سینمادوستان یکی از بهترین دوره‌های تاریخ جشنواره فیلم فجر را تجربه خواهند کرد.

سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر همزمان با تهران در 30 استان کشور نیز برگزار می‌شود و تماشاگران سراسر کشور می‌توانند طبق برنامه‌های تعیین شده از سوی شورای سیاستگذاری مراکز هر استان از برخی فیلم‌های شاخص این دوره ـ که تهیه‌کنندگان آنها رضایتمندی خود را درخصوص اکران و نمایش محدود آن اعلام کرده‌اند ـ بتدریج و در ایام برگزاری جشنواره ببینند.

علاقه‌مندان سینما در ایام برگزاری جشنواره شاهد 29فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، 18فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های اول (نگاه نو)، 27 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل که شامل 15 فیلم در بخش جام جهان‌نما و 12 فیلم در بخش سینمای سعادت، 22 فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های مستند (سینما حقیقت)، 12 فیلم در بخش نوعی تجربه و دو فیلم نیز در بخش خارج از مسابقه خواهند بود که با توجه به تکثر ژانرها و موضوعات مختلف تنوع خاصی به آثار جشنواره این دوره داده است که این مساله دست مخاطبان با سلیقه‌های متفاوت را برای انتخاب و تماشای فیلم‌های موردعلاقه باز می‌گذارد.

جشنواره امسال فجر هرچند به سیاق سال‌های گذشته هنوز نتوانسته است به آن عنوان بین‌المللی خود وجهی واقعا جهانی و بین‌المللی بدهد و پذیرای آثار شاخص سینمای جهان و تولیدات اخیر کارگردانان معتبر و شناخته شده دنیا باشد، اما سعی کرده این نقیصه را با دعوت از برخی چهره‌های سرشناس سینمای جهان جبران کند.

از همین رو، ویتوریو استورارو فیلمبردار برجسته تاریخ سینما که آثار شاخصی چون سه گانه «پدرخوانده» و «این آخرالزمان» ساخته فرانسیس فورد کاپولا را با قاب دوربین خود ثبت و ماندگار کرده است، در روزهای برگزاری جشنواره امسال فیلم فجر به تهران خواهد آمد. وی مدیریت فیلمبرداری فیلم عظیم «محمد ص» به کارگردانی مجید مجیدی را به عهده داشت که به دلایل طولانی شدن مراحل فنی نتوانست به جشنواره امسال راه یابد. قرار است این فیلمبردار بزرگ یک کارگاه آموزشی فیلمبرداری را در روزهای جشنواره برای هنرجویان فیلمبرداری برگزار کند.

استفن واربک، آهنگساز برجسته سینمای دنیا نیز که سال‌ها پیش برای ساخت موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» به کارگردانی جان مدن برنده اسکار بهترین موسیقی فیلم شد، از دیگر چهره‌های سرشناس سی‌و‌‌دومین جشنواره فیلم فجر خواهد بود. واربک آهنگساز شصت ساله انگلیسی ساخت موسیقی فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش را به عهده داشته است و تماشاگران می‌توانند حاصل هنرنمایی او را روی تصاویر این فیلم شاخص ببینند.

سیلویا اینگمارسون، تدوینگر صاحب‌نام سینما که تدوین چند فیلم شاخص اینگمار برگمان، فیلمساز فقید سوئدی را به عهده داشته است هم امسال در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و برای علاقه‌مندان به حرفه تدوین کلاس آموزشی برگزار خواهد کرد.

همچنین قرار است در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر سلسله نشست‌های تخصصی فیلمنامه‌نویسی نیز با حضور استادان سرشناس ایرانی و خارجی همچون سردان گلوبویچ مدرس کارگردانی دانشکده هنرهای دراماتیک بلگراد و کارگردان فیلم حلقه‌ها، رومن پولسر مدرس علوم رسانه دانشگاه وین و کارگردان فیلم دیوار، فایسال سویسال کارگردان فیلم تقاطع و مترجم اشعار سهراب سپهری، فدریکوگارسیالورکا و محمود بهرازنیا، کارگردان فیلم شاهزاده در این زمینه برگزار شود.

وزیر ارشاد: جشنواره سی‌و‌دوم فجر نوید سال پررونقی را می‌دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته و همزمان با افتتاح جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، این رویداد فرهنگی و هنری را یکی از معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی جهان توصیف کرد و گفت: فیلم فجر امسال متمایز با سال‌های گذشته برگزار خواهد شد. علی جنتی، سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را به خاطر حضور کارگردانان برجسته سینمای ایران متفاوت و متمایز با جشنواره‌های گذشته دانست. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کیفیت و کمیت فیلم‌های شرکت‌کننده از کارگردانان بنام کشور که در سطح بالایی عرضه خواهد شد، از شاخص‌های مهم این دوره جشنواره است. جنتی نمونه‌ای از این آثار را فیلم فاخر و ارزشمند «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش عنوان کرد که درباره واقعه قیام عاشورا ساخته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر امسال نوید سالی پر رونق در سال 93 را برای سینمای ایران بدهد.

مراسم افتتاحیه

مراسم افتتاحیه سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر عصر روز گذشته با اجرای فرزاد حسنی و حضور مسئولان و چهره‌های سرشناس سینمایی کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد.

نکوداشت سینماگران برجسته‌ای چون مهدی هاشمی (بازیگر)، هما روستا (بازیگر) و جهانگیر میرشکاری (صدابردار)، اجرای موسیقی توسط رضا یزدانی و رونمایی از پوسترهای 32 دوره جشنواره فیلم فجر از مهم‌ترین بخش‌های مراسم افتتاحیه بود.

علی رستگار‌‌ /‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها