سروناز. پ، سی و یک ساله هستم و از تهران پیامک می‌زنم (09190000984). قد من 180 سانتی‌متر و وزنم 60 کیلوگرم است. مدتی است به هیچ غذایی اشتها ندارم. گاهی هم که چیزی می‌خورم، با خوردن همان قاشق‌های اول سیر می‌شوم.
کد خبر: ۶۴۰۹۹۸

 من بعد از زایمان دچار اضافه وزن شدم. و مدتی رژیم‌غذایی سختی داشتم و با زحمت لاغر شدم. اکنون دوست دارم وزنم زیاد شود، اما خودم می‌دانم تا اضافه وزن فاصله زیادی دارم. چند بار داروهای اشتهاآور خورده‌ام، اما نتیجه نداشته و می‌دانم مساله بی‌اشتهایی شدیدم به غذا روانی است. آیا باید به روانپزشک مراجعه کنم؟ یک نکته را هم اضافه کنم؛ گاهی درباره دختر هشت ساله‌ام، آینده او و حتی درس و مشقش دچار استرس می‌شوم. این در حالی است که دخترم مشکل درسی ندارد و بسیار باهوش است.

دکتر گلناز فیض‌زاده‌/‌ متخصص اعصاب و روان

بعضی افراد ذاتا کم‌اشتها هستند. بنابراین چنین وضعی برایشان خیلی هم غیرعادی نیست. شما در شرح‌حالتان توضیح ندادید شرایط تغذیه و اشتهایتان چگونه است؟ کم‌اشتها هستید یا بتازگی دچار مشکل کاهش اشتها و کم وزنی شده‌اید. اگر مسائلی که به آن اشاره می‌کنید، بتازگی آغاز شده باشد، باید وضع شما از نظر پزشکی، روانپزشکی و تغذیه‌ای مورد بررسی قرار گیرد. از طرفی لازم است به متخصص داخلی هم مراجعه کنید تا مشکل شما از نظر بیماری‌های احتمالی بررسی شود. اگر فرد پرخوری نیستید و شیوه تغذیه شما همیشه این گونه بوده است، خیلی نگران نشوید. وزن شما خیلی کم نیست و با ورزش‌های مناسب و رفتن به باشگاه ورزشی، هم می‌توانید آن را کنترل کنید و هم از نظر بدنی عضلاتتان تقویت می‌شود.

با توضیح‌هایی که دادید، بعید به نظر می‌رسد دچار مشکل روانی باشید؛ مگر این‌که باور نادرستی از لاغری و چاقی خود داشته باشید. به این معنی که اگر اندامتان مناسب است و تصور می‌کنید دچار کاهش وزن هستید، در این صورت مراجعه به روانپزشک ضروری است.

اشاره کردید که همیشه نگران آینده دختران هستید. نگرانی والدین درباره فرزندشان تا حدی طبیعی است و نمی‌توان آن را نشانه اختلال روانی دانست، اما اگر از حدی فراتر برود و شما را دچار افکار یا رفتارهای وسواسی کند، نشانه ابتلا به اختلال اضطرابی است و حتما باید به روانپزشک مراجعه کنید. در صورت تائید مشکل اختلال اضطرابی، درمان دارویی و بعضی روش‌های روان درمانی برای شما تجویز می‌شود. به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید تا مشکل طولانی و کهنه نشده و روند درمان شما تسریع خواهد شد. شاید نگرانی شما درباره دخترتان زمینه بی‌اشتهایی شما شده است، اما برای آن‌که علت هر دو مشکل بررسی شود، بهتر است به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها