دولت پیشنهاد کرده درآمدش از محل افزایش قیمت حامل های ا نرژی 13 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یابد

طرح افزایش 25 درصدی قیمت انرژی

دولت دیروز در حالی جزئیات تبصره الحاقی به لایحه بودجه 93 برای تعیین تکلیف اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کرد که این موضوع باعث افزایش 25 درصدی قیمت سوخت در برابر ثابت ماندن بودجه یارانه نقدی خواهد شد.
کد خبر: ۶۳۸۲۶۸

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که بررسی لایحه بودجه 93 مراحل پایانی خود را در کمیسیون تلفیق مجلس می‌گذراند، دولت همان‌گونه که وعده داده بود، تبصره الحاقی ویژه برای تعیین‌تکلیف و نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده را به مجلس تسلیم کرد.

همزمان نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت محتوای این تبصره را اعلام کرد. محتوای تبصره‌های بودجه هدفمندی به این صورت است که دولت رقمی را به عنوان درآمد خود از محل افزایش قیمت هفت حامل انرژی شامل بنزین، گازوئیل، نفت‌کوره، نفت سفید، آب، برق و گاز به‌همراه نان به مجلس پیشنهاد می‌کند. این درآمد مبنای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال موردنظر خواهد بود.

به این ترتیب دولت در متن تبصره یاد شده، قیمت دقیق و جدید حامل‌های انرژی را پیشنهاد نمی‌کند، بلکه به ذکر رقم کلی بسنده کرده و پس از تصویب رقم از سوی مجلس، به صلاحدید خود، درصدهای متفاوتی از افزایش قیمت را روی حامل‌های انرژی اعمال می‌کند. مثلا رشد قیمت بنزین ممکن است بیشتر از رشد قیمت آب، برق و گاز باشد.

به گفته سخنگوی دولت، سقف درآمد هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه 93، 63 هزار و 200 میلیارد تومان پیشنهاد شده که در مقایسه با سقف 50 هزار میلیارد تومانی قانون بودجه 92، معادل 13 هزار و 200 میلیارد تومان یا حدود
25 درصد افزایش نشان می‌دهد. این به آن معنی است که قیمت حامل‌های انرژی نیز به‌طور متوسط 25 درصد افزایش خواهد یافت تا این درآمد محقق شود، چرا که اصولا بخش عمده درآمد هدفمندی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی تامین می‌شود. با این حال مقدار اعمال دقیق این 25 درصد بر حامل‌های انرژی هفتگانه متفاوت خواهد بود.

در همین حال نگاهی به پیشنهاد دولت درباره بودجه یارانه نقدی در سال 93 نشان از ثابت ماندن آن دارد. دولت در بخش هزینه‌کرد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها سرجمع بودجه بخش سلامت و یارانه نقدی را 53 هزار و 200 میلیارد تومان قید کرده و بلافاصله اضافه می‌کند حدود 12هزار میلیارد تومان از این رقم به بخش سلامت اختصاص دارد. به این ترتیب آنچه باقی می‌ماند، 41 هزار و 200 میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه 41 هزار میلیارد تومانی یارانه نقدی در سال‌جاری تقریبا ثابت است یا فقط 200 میلیارد تومان بیشتر شده است.

به این ترتیب و با در نظر داشتن سیاست‌های اعلامی دولت برای توزیع سبد کالایی به مردم و احتمال گنجانیده شدن بودجه این سبد در رقم یارانه نقدی باید گفت، در واقع بودجه یارانه نقدی کاهش یافته و دولت می‌خواهد از طریق حذف یارانه ثروتمندان، بودجه سبد کالایی را از درون این 41 هزار و 200 میلیارد تومان بیرون بکشد، بنابراین سال آینده احتمالا بسیاری از خانوارهای ثروتمند شاهد حذف یارانه‌شان خواهند بود، اما از آن‌سو نیز براساس وعده قبلی دولت، احتمال افزایش یارانه نقدی فقرا وجود دارد.

 

افزایش سهم درمان و تولید

دولت در بخش مصرف درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، سهم تولید و سلامت را به‌نحو قابل‌توجهی افزایش داده است، به‌طوری که سهم تولید از چهار به ده و سهم سلامت از پنج به 12 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. تمام اینها در حالی است که به ادعای دولت یازدهم، دولت قبل در طول دو سال اخیر هیچ پولی به بخش تولید و سلامت نپرداخته و تمام درآمد ناشی از هدفمندی را صرف پرداخت یارانه نقدی کرده است؛ بنابراین اگر دولت یازدهم به ترکیب هزینه‌ای که برای هدفمندی ارائه داده، پایبند باشد، می‌توان انتظار داشت که مرحله دوم هدفمندی موثرتر از مرحله اول عمل کند.

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسشی، با بیان این‌که قرار نبود در تبصره هدفمندی، قیمت بنزین را مشخص کنیم، گفت:‌ بندهای 80 و 81 قانون بودجه سال 92 طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به سقف و چگونگی توزیع بنزین درخصوص مواردی که در موارد 7، 8 و 11 تصریح شد، آنها را توضیح می‌دهد و هیچ قیمتی در لایحه بودجه در هیچ سالی آورده نشده و در تبصره هدفمندی نیز قیمتی برای بنزین مشخص نمی‌شود.

وی افزود: بحث هدفمند ‌کردن یارانه‌ها برای دولت بسیار مهم است؛ چراکه 77 میلیون نفر به نوعی در چگونگی اجرای این قانون تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ هرچند ممکن است این تاثیر بر زندگی آنها یکسان نباشد. بنابراین دولت تدبیر و امید اگر قرار است، کاری انجام دهد که با کل مردم طرف باشد، باید با دقت رفتار کند و این‌که سه تا چهار ماه است ابعاد مختلف هدفمندی را با دقت بررسی می‌کنیم و کارگروه‌های مختلف تشکیل دادیم، نقطه قوت ماست.

سخنگوی دولت با اشاره به توجه ویژه به موضوع آلودگی هوا در ترکیب هزینه‌کرد بودجه هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: در این‌باره تاکید شده برای شهرهای بزرگ با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در جهت مقابله با آلودگی هوا یا اقداماتی که باعث بهبود آلودگی می‌شود، عوارض خاص در نظر گرفته شود.

برای شرایط بدبینانه برنامه‌ریزی کرده‌ایم

سخنگوی دولت در مورد اثر رفع تحریم‌ها بر بودجه اظهار کرد: در بودجه قصد نداشتیم اعداد و ارقام را به دستاوردهای توافق ژنو معطوف کنیم و کار خود را براساس وضع موجود ادامه دادیم و نسبت به شرایطی که سال 1393 برای کشور به وجود خواهیم آورد، بسیار امیدوارتریم و بمراتب در مقایسه با سال جاری، وضع بهتری خواهیم داشت.

نوبخت ادامه داد: ما بر خود فرض دانستیم که نه‌فقط برای استمرار وضع موجود برنامه داشته باشیم که در لایحه بودجه برنامه‌ای یکساله تهیه شده که در آن حتی برای شرایط بدبینانه نیز برنامه‌ریزی کرده و خود را آماده کرده‌ایم و اگر شرایط متفاوت شود، عمل خواهیم کرد، ‌ضمن این‌که بسیار امیدواریم در سال آینده مبالغ قابل توجهی از امکانات ارزی در اختیار کشور قرار گیرد.

 

کاهش سهمیه بنزین یارانه‌ای خودروهای عمومی

از سوی دیگر رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تشریح طرح ساماندهی سهمیه‌های ویژه بنزین برخی خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام کرد: با اجرای این طرح سهمیه‌120 تا400 لیتری بنزین یارانه‌ای این خودروها به 60 لیتر در ماه کاهش می‌یابد.

سیدمجتبی شفیعی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: برخی خودروها همچون انواع وانت‌بارها، آژانس‌ها و خودروهای آموزش رانندگی با وجود دریافت سهمیه‌ بنزین یارانه‌ای، عملا در خدمت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نیست.

وی با اعلام این‌که بر این اساس ساماندهی سهمیه‌های ویژه بنزین وانت‌بارها آغاز شده است، تصریح کرد: سهمیه‌های ویژه بنزین یارانه‌ای (400تومانی) این خودروها که بین 120 تا 400 لیتر در ماه بود به سهمیه بنزین خودروهای شخصی یعنی ماهانه 60 لیتر کاهش می‌یابد .

شفیعی با بیان این‌که در مجموع پیش‌بینی می‌شود حدود 700 هزار دستگاه وانت‌بار به عنوان وانت‌بار عمومی در خدمت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است، افزود: در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه 1/14 میلیون لیتر بنزین 400 تومانی توسط وانت‌بارها مصرف شده که پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح ساماندهی، روزانه حدود 6/1 میلیون لیتر در مصرف بنزین این دسته از خودروها صرفه‌جویی شود.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام این‌که مرحله بعدی طرح ساماندهی سهمیه بنزین خودروها به آژانس‌های تاکسی و خودروهای آموزش رانندگی اختصاص دارد، گفت: با درخواست اتحادیه اتومبیل کرایه و دیگر اصناف فعال در این حوزه، خودروهای متخلف شناسایی و ساماندهی سهمیه‌های بنزین این دسته از خودروها در دستور کار قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها