شکارچیان با استفاده از موتورسیکلت های پرسرعت به تعقیب و شکار آهوان می​پردازند

آهوان دشت‌ دامغان ضامن می​خواهند

شکار غیرمجاز آهو با استفاده از موتورسیکلت‌های پرسرعت، چندی است در برخی نقاط کشور از جمله دشت‌های دامغان که زیستگاه این حیوان است،‌ معمول شده و روند افزایشی یافته است، همچنان که هفته گذشته نیز مرگ یکی از آهوان در تعقیب و گریز با موتورسیکلت خبرساز شد.
کد خبر: ۶۳۷۴۲۳

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست دامغان، موتورسیکلت‌های CRM که به اماراتی مشهور و 30 دستگاه از آن در این شهرستان موجود است، اکنون بلای جان آهوان دشت دامغان شده است.

مسلم عراقی با بیان این‌که استفاده از این موتورسیکلت‌ها، غیرقانونی است، از شناسایی شکارچیان آهو در شهرستان خبر داد و در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: صاحبان این موتورسیکلت‌ها شناسایی شده‌اند و اگر نهادهای امنیتی استان همکاری کنند، می‌توان همه آنها را توقیف و با متخلفان برخورد قانونی کرد.

به گفته وی متوقف‌کردن این موتورسیکلت‌ها به دلیل قدرت و سرعت بالای موتور، توسط نیروهای حفاظت منابع طبیعی سخت است. از سوی دیگر کسانی که به شکار آهو می‌پردازند معمولا افرادی با مهارت هستند که استفاده از این موتور و نحوه خسته‌کردن آهوها را خوب می‌دانند و از این رو برخی از آنها حتی بدون استفاده از سلاح، فقط با خسته‌کردن این حیوانات زیبا، آنها را شکار و گاهی زنده‌گیری می‌کنند.

عراقی خاطرنشان کرد: آهو هنگام تعقیب توسط سرنشینان این موتورسیکلت‌های پرقدرت، فرار کرده، اما بعد از دو، سه کیلومتر گریز، خسته و ناتوان می‌شود و شکارچی به شکار یا زنده‌گیری آن اقدام می‌کند و معمولا بیشتر آهوهایی که این‌گونه دنبال می‌شوند به دلیل قلب کوچک، نوع فیزیک و آناتومی خاص خود بشدت با مشکل مواجه شده و عمدتا می‌میرند.وی به دستگیری یکی از این شکارچیان در یکی دو هفته گذشته اشاره کرد و گفت: پس از انتقال آهو به محیط‌زیست که زنده‌گیری شده و در صندوق ماشینی جاسازی شده بود، علائم ظاهری آن حکایت از خستگی مفرط بر اثر دوانیدن و تعقیب با موتورسیکلت داشت که این آهو به همین دلیل بعد از چند ساعت، تلف شد و کارشناسان دامپزشکی دامغان، پس از کالبد شکافی دلیل مرگ آن را پارگی طحال و پرخونی ریه اعلام کردند که بر اثر دوانیدن زیاد توسط شکارچی اتفاق افتاده بود.

عراقی، خواستار برخورد جدی با صاحبان موتورسیکلت‌های CRM شد و افزود: این موتورسیکلت‌ها معمولا از خارج از کشور و به صورت قطعه قطعه وارد می‌شود.

وی با بیان این‌که آهو، کل، میش و قوچ از عمده حیات‌وحشی هستند که در این شهرستان شکار غیرمجاز می‌شوند، تصریح کرد: نیروهای حفاظت محیط‌زیست دامغان امسال با پنج مورد از این شکارچیان مجهز به موتورسیکلت‌های CRM برخورد کرده‌اند که در دو مورد آن موفق به دستگیری شکارچیان شده و در بقیه موارد متخلفان به دلیل سرعت و قدرت بالای موتور موفق به فرار شده‌اند.

تهدید چرخه حیات آهوان

موسس تشکل «جمعیت اتحاد سبز» دامغان نیز با بیان این‌که انقراض و کاهش جمعیت آهوها می‌تواند چرخه حیات را در این زیستگاه با مخاطرات جدی روبه‌رو کند، نسبت به شکار آهوی دشت‌های دامغان هشدار داد و افزود: با از بین رفتن آهو، زنجیره حیات در این زیستگاه از بین می‌رود، زیرا متاسفانه بتازگی شکار در دامغان زیاد شده است و با وجود تلاش ماموران محیط‌زیست، به دلیل کمبود نیرو و امکانات، امکان پوشش همه مناطق وجود ندارد، به همین دلیل باید چاره دیگری برای حفاظت از حیات‌وحش منطقه اندیشید.

حسین امیرعبدالهیان خاطرنشان کرد: شکارچیانی که از طریق موتورسیکلت‌های پرسرعت به شکار آهو در دشت‌ها و زیستگاه‌های دامغان می‌پردازند، عمدتا در شب و در ساعات کم تردد به مناطق شکار می‌روند و واقعیت این است که تعداد محیط‌بانان در استان کم است و از طرفی در زمینه استفاده از «محیط یاران» نیز کار جدی و موثری صورت نگرفته است.

وی با بیان این‌که روز‌به‌روز تعداد آهوان دامغان کمتر می‌شود، تاکید کرد: شرایط برای آهو در این زیستگاه به مرحله خطر رسیده است و اگر اقدام موثری انجام نشود شاید مردم این منطقه دیگر تصویر آهو را فقط در کتاب‌ها و فیلم‌ها ببینند.

هوشنگ ضیایی، جانورشناس شناخته شده ایرانی پیشتر درباره شرایط آهو در ایران گفته بود: تا اواخر دهه سال 1350 تعداد زیادی آهو در اغلب دشت‌های کشور مشاهده می‌شد، برای مثال در سال 1356 متجاوز از ده هزار رأس آهو در منطقه موته اصفهان، 7 هزار رأس اطراف دامغان و 5000 رأس اطراف سمنان وجود داشته است که به دلیل شکار بی‌رویه‌ای که اغلب به وسیله موتور‌سیکلت و اتومبیل صورت می‌گیرد، نسل آن تقریبا در همه مناطق حفاظت شده کشور نابود شده است.

سرهنگ داوود رسولی‌فر،رئیس پلیس آگاهی استان سمنان نیز با بیان این‌که از موتورسیکلت‌های پرسرعت معمولا در مسابقه‌های ورزشی و آن هم تحت نظر اداره کل ورزش و جوانان و فقط در پیست‌های مجاز استفاده می‌شود، گفت: اگر پلیس با موردی برخورد کند بشدت با متخلف برخورد می‌شود و حتی آنها که مجوز استفاده از این دستگاه‌ها را دارند فقط در مواردی که در مجوز قید شده، می‌توانند از آن استفاده کنند، از این رو استفاده غیرمجاز نیز تخلف محسوب شده و پلیس با آن برخورد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها