سوال: مریم. ب، سی ساله هستم و از اصفهان تماس می‌گیرم. نزدیک به پنج سال است ازدواج کرده‌ام. مدتی پیش احساس کردم دچار افسردگی شده‌ام. به همین دلیل خوردن فلوکسیتین را آغاز کردم. حالم خیلی بهتر است. شاد هستم و از طرفی کمی هم وزنم کاهش پیدا کرده است. این دارو هرچند حال من را بهتر کرده، اما باعث خواب‌آلودگی، خشکی دهان و بی‌حالی‌‌ام شده است. از زمانی که فلوکسیتین مصرف می‌کنم، به زندگی عادی بازگشته‌ام. در این مدت چند بار یکی از دوستانم که می‌داند دارو مصرف می‌کنم، توصیه کرده به متخصص اعصاب وروان مراجعه کنم، اما به نظرم نیازی نیست. چون با مصرف دارو حالم خوب شده‌ است. به خوردن این دارو ادامه بدهم یا باید آن را متوقف کنم؟ از طرفی تصمیم به بارداری دارم، برای این منظور نباید دارو بخورم؟
کد خبر: ۶۲۷۶۸۳

دکتر گلناز فیض‌زاده/ متخصص اعصاب و روان و عضو هیات علمی دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی

نخست این که نباید داروهای روانپزشکی یا کلا هر داروی دیگری را بدون تجویز متخصص مصرف کرد. به این دلیل که داروها میزان یا دوز مصرف دارند. بنابراین مصرف خودسرانه دارو باعث می‌شود بدن بیشتر یا کمتر از حد مورد نیاز دارو دریافت کند. این مساله دستگاه‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز عوارض ناخوشایندی می‌شود.

مصرف هر دارویی با عوارضی همراه است. همان‌طور که گفتید مصرف فلوکسیتین هم عوارضی مانند خواب‌آلودگی دارد. این نشانه‌ها معمولا پس از مدتی که از مصرف دارو بگذرد، کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که عوارض دارو قابل تحمل نباشد و باعث بروز اختلال در زندگی عادی شود، باید میزان مصرف دارو تغییر کند.

اما نکته مهم درباره شما این است که اصلا به متخصص اعصاب و روان مراجعه نکرده‌اید تا تحت نظر او دارو دریافت کرده و حالا مصرف آن را کم یا زیاد کنید. بنابراین نخستین اقدامی که باید انجام دهید، مراجعه به متخصص اعصاب و روان (روانپزشک) است. به این دلیل که او باید مصرف دارو را برای شما تجویز کرده و تحت نظر او دارو مصرف کنید. بنابراین لازم است به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید و بر اساس نظر متخصص، درصورت لزوم دارو مصرف کنید. در زمان مراجعه به متخصص حتما او را در جریان مصرف خودسرانه فلوکسیتین نیز قرار دهید.

عوارض مصرف دارو بویژه داروهای اعصاب،بدون نظر متخصص،عواقب ناخوشایندی به دنبال دارد. از طرفی اشاره کردید تصمیم به بارداری دارید. این شرایط، شرایط خاصی است و شما باید قبل و در دوران بارداری و حتی بعد از وضع حمل، تحت نظر متخصص باشید و درصورت تشخیص و تجویز متخصص اعصاب و روان دارو مصرف کنید. علاوه بر این که شاید لازم باشد به دلیل مشکل افسردگی که به آن اشاره می‌کنید، ابتدا سلامت کاملتان را به دست آورده وسپس باردار شوید. بنابراین تا پیش از مراجعه به متخصص اعصاب و روان هیچ اقدامی نکنید. یادتان باشد درصورت مراجعه به متخصص و تجویز دارو، حتما به متخصص اعصاب و روان بگویید که قصد بارداری دارید. این نکته را نیز فراموش نکنید که نباید به توصیه دیگران مبنی بر تاثیر مثبت بعضی داروها توجه کرده و آن را مصرف کنید.

برخی داروی فلوکسیتین را راهی برای آرامش اعصاب دانسته ومصرف آن را به دیگران هم توصیه می‌کنند، اما تاثیر این دارو مقطعی است و باید مشکل روانی فرد از ریشه برطرف شود.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها