شب یلدا و همه خاطره‌هایش به یک چیز بند است، آن هم همگرایی، نزدیکی و دورهم جمع‌شدن فامیل و دوستان است. چاشنی این جمع‌شدن هم شب‌نشینی و هدیه‌هایی است که بین افراد رد و بدل می‌شد؛ شب‌نشینی با شاهنامه‌خوانی و فال حافظ و خوردن تنقلات.
کد خبر: ۶۲۷۴۴۳
قیمت‌هایی به بلندای شب یلدا

خوراکی‌های زمستانی و تنقلات آن هم که مجموعه‌ای از میوه‌های زمستانی و پاییزی مثل انار و خرمالو و پرتقال به همراه میوه‌های خشک تابستانی و مغزهای مغذی و گاهی افزوده‌های دیگر مثل میوه شاه‌بلوط که در مناطق کوهستانی خیلی رایج بوده است، در این شب رواج فراوانی دارد.

این میوه شبیه فندق، اما درشت‌تر با پوستی سخت است. این میوه‌ها را کنار زغال و منقل قرار می‌دهند و بعد از حرارت دیدن، پوسته میوه ترک می‌خورد و مغز آن را می‌توان خورد، اما اکنون و در این شرایط اقتصادی که نیازی به توصیف ندارد، شاید باز هم شب‌نشینی‌های یلدا ادامه داشته باشد. اما این جمع‌ها، سفره‌ها و هدیه‌هایش کوچک‌ترشده و اگر این روزها بخواهیم دورهم جمع شویم گرانی اقتضا می‌کند هر کدام از اقلام این سفره شب‌نشینی را یکی تقبل ‌کند و با خودش همراه بیاورد. چراکه دیگر این روزها کمتر بزرگ فامیلی زورش می‌رسد که سفره کامل شب چله را خودش به تنهایی بچیند یا بخرد، اما هر چه هست این‌که خوردنی‌های رنگارنگ شب‌یلدا را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: خشکبار، آجیل و میوه خشک، انواع میوه‌های تازه و شیرینی و شکلات. هر چند دیدن قیمت و ارقام جالب توجه این خوراکی‌ها احساس یلدایی خاصی را در انسان ایجاد می‌کند!

بازار آجیل و خشکبار

یکی از فروشندگان آجیل در توصیف وضع این بازار در شب یلدا به جام‌جم می‌گوید: «وقتی از شب چله پارسال تا امسال یک قلم تخمه کدو بین هشت تا ده هزار تومان افزایش قیمت داشته، نمی‌شود انتظار داشت مردم امسال هم مثل سال‌های قبل در شب چله خرید کنند. حق هم دارند مگر چقدر حقوق می‌گیرند و یارانه‌شان چقدر است که فقط 28 هزار تومان قیمت یک کیلو تخمه کدو را بپردازند. زمانی بود که وقتی مشتری می‌آمد و کمتر از «کیلو» می‌خواست خرید کند رو ترش می‌کردیم، اما حالا اگر مشتری 150 گرم هم بخواهد می‌بینیم نمی‌توانیم نه بگوییم یا کارش را راه نیندازیم.»

وقتی هم نگاهی به قیمت‌های خشکبار در میادین میوه‌ تره‌بار و فروشگاه‌های سطح شهر می‌اندازیم، به حرف این فروشنده می‌رسیم. برای مثال یک کیلو بادام هندی 36 هزار تومان، برگ زردآلو 8500 تومان، قیسی 11 هزار تومان، پسته احمد آقایی 39 هزار و 500 تومان، پسته فندقی 35 هزار و 800 تومان، پسته کله قوچی 39 هزار و 800 تومان، تخمه آفتابگردان 8500 تومان، تخمه ژاپنی 11 هزار تومان، تخمه کدو 13 هزار و 800 تومان و تخمه کدو گوشتی 17 هزار و 500 تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد.

اما اگر به قیمت خشکبار در مغازه‌های سطح شهر نگاهی بیندازیم تفاوت هفت تا هشت هزار تومانی قیمت‌ها به طور کامل مشهود است. البته اگر قصد دارید به سراغ آجیل و میوه‌های دستچین بروید، حداقل تفاوت قیمت‌ها از 12 هزار تومان شروع می‌شود. یعنی برای خرید یک کیلو آجیل دستچین شب یلدا باید حداقل 70 هزار تومان بپردازید. البته قیمت‌ها در بازار اصلی آجیل و خشکبار یعنی خیابان مولوی ـ خیابان صاحب جمع ـ پایین‌تر است، اما ماجرای این خیابان این است که آجیل و خشکبار آن درهم است و کیلویی! البته این روزها عمده‌فروشان این بازار هم جنس کیلویی می‌فروشند ولی تعداد آنها خیلی زیاد نیست. در هر حال اگر قصد خرید آجیل و خشکبار از خیابان مولوی را داشته باشد باید برای یک کیلو آجیل تازه امسال شب چله که اقلام آن کامل باشد، بین 25 تا 30 هزار تومان بپردازید. هر کیلو برگه خوب دستچین شده امسال را نیز در بازار مولوی می‌توانید تا کیلویی ده هزار تومان پیدا کنید. کشمش سبز پیکانی کاشمر امسال نیز تا کیلویی ده هزار تومان قیمت دارد. بقیه اقلام آجیل هم بین چهار تا هفت هزار تومان برای هر کیلو تفاوت دارد. البته یک مزیت بازار مولوی این است که طیف وسیعی از اقلام آجیل و خشکبار با کیفیت‌های مختلف وجود دارد که می‌توان این خرید را با بودجه خانواده هماهنگ کرد.

پیامک‌های یلدایی و اپراتورهایی که بشکن می‌زنند!

«ببین چگونه قناری ز شوق می‌لرزد / نترس از شب یلدا، بهار آمدنی است»، « یلدا یعنی یادمان باشد زندگی آنقدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر باهم بودن را باید جشن گرفت»، «باور به نور و روشنایی است که شام تیره از دل شب یلدا جشن مهر و روشنایی به ما هدیه می‌دهد... یلدایتان مبارک» و...

این جملات و ابیات، فقط نمونه‌هایی از صدها پیامکی است که این روزها با نزدیک شدن به شب یلدا میان مشترکان اپراتورهای مختلف تلفن همراه جابه‌جا می‌شود تا یلدا را به هم تبریک گویند. خوبی این رسم و رسوم پیامکی که چند سالی است با فراگیر شدن استفاده از تلفن همراه میان مردم رایج شده، این است که حداقل قیمت پیامک همزمان با آغاز جشن‌ها و عزاداری‌ها افزایش پیدا نمی‌کند؛ هرچند حجم پیام‌های ارسالی در این روزها آنقدر سود به جیب اپراتورها واریز می‌کند که نیازی به این کار هم نیست. چون آنها با این درآمد شب یلدا را با بشکن زدن جشن می‌گیرند!

لذا شما که در این روزها به دوستان و آشنایان خود اس‌ام‌اس تبریک شب یلدا را ارسال می‌کنید، بد نیست از قیمت پیامک اپراتورهای مختلف تلفن همراه نیز آگاه باشید.

شیرین سعیدی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها