این شهر تاریخی سال​هاست که داعیه ثبت در فهرست آثار جهانی را دارد

خفاش‌ها در شهرتاریخی بیشاپور لانه کردند

شهر تاریخی بیشاپور در کازرون این روزها آنچنان به دست فراموشی سپرده شده که خفاش‌ها در بناهای این شهر لانه ساختند.
کد خبر: ۶۲۷۱۳۷

بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون در استان فارس قرار دارد که در زمان ساسانیان ساخته شده است.طی سال‌های اخیر روند بی‌توجهی به این شهر تاریخی آنچنان زیاد شده که حتی خفاش‌ها نیز مبادرت به لانه‌سازی در آثار تاریخی این شهر کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان شهرستان کازرون در گفت‌وگو با مهر در این باره گفت: بزرگ‌ترین گنجینه ساسانی ایران آنچنان در محاق بی‌توجهی قرار گرفته که چند خفاش در سقف دالان‌های یکی از برجسته‌ترین بناهای آن لانه کرده‌اند. این مساله علاوه بر آن‌که مشکلاتی را برای گردشگران این مجموعه تاریخی به وجود می‌آورد حاکی از مشکلات عدیده‌ای است که ماه‌هاست گریبانگیر شهر تاریخی بیشاپور شده است.

وی با اشاره به این‌که چند سالی است بناهای این شهر 200 هکتاری رنگ مرمت به خود ندیده است، افزود: تاریکی فضای دالان‌ها به همراه رطوبت موجود در محل باعث ایجاد شرایطی مناسب برای حضور خفاش‌ها در اصلی‌ترین و برجسته‌ترین بنای تاریخی شهر بیشاپور شده و مشاهده چنین صحنه‌ای در نگاه هر گردشگر داخلی و بویژه خارجی، نگرش‌های منفی را متوجه شیوه مدیریت موجود در محوطه بیشاپور می‌کند.

این فعال حوزه محیط‌زیست گفت: این مشکلات در حالی مطرح می‌شود که سال‌هاست بیشاپور داعیه ثبت در فهرست آثار جهانی را دارد و بیش از یک دهه است که مسئولان مربوط در پایگاه پژوهشی بیشاپور و همچنین مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر از آماده شدن این شهر برای ثبت در فهرست آثار جهانی می‌دهند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان شهرستان کازرون ادامه داد: یک زمان اعلام می‌شود قرار است باستان‌شناسان ایتالیایی به انجام مطالعاتی در این شهر بپردازند، زمان دیگر اعلام می‌شود مسیرهای مشخص برای تردد گردشگران ایجاد می‌شود، یک روز دیگر گفته می‌شود جلوی دفن اموات در محوطه بیشاپور گرفته می‌شود و دائم وعده داده می‌شود.

عباسپور تصریح کرد: بیشاپور شهری است که 97درصد آثار آن همچنان در زیر خاک مدفون است و 3 درصدی هم که طی چند دهه اخیر از زیر خاک بیرون کشیده شده، بشدت نیاز به مرمت و استحکام بخشی دارد، اما با نگاهی به وضع فعلی این شهر بجرأت می‌توان گفت که صددرصد شهر تاریخی بیشاپور به حال خود رها شده و فقط حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی است که دست‌کم توانسته تاحدود زیادی مشکلات حفاظتی و امنیتی شهر را تسکین دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها