دیگر چیزی به شب یلدا و آغاز زمستان نمانده و در این روزهای باقیمانده خوب است حال و هوای دیگری به خانه‌تان ببخشید؛ حال و هوایی مناسب بلند‌ترین شب سال.
کد خبر: ۶۲۶۵۹۴

اول از همه یادتان باشد رنگ‌های گرم، محیطی صمیمی‌تر و دوستانه‌تر در خانه ایجاد می‌کند و احساس بهتری به شما و مهمانان‌تان می‌دهد. پس خوب است این تغییر را در محیط خانه‌تان ایجاد کنید. البته منظور رنگ کردن در و دیوارها نیست، بلکه با کمترین زحمت و هزینه هم می‌توانید به این هدف برسید. مثلا کمک گرفتن از چند عدد شمع رنگی که هم رنگ خود و هم شعله‌شان می‌تواند محیطی فوق‌العاده برای شما فراهم کند، یکی از ساده‌ترین این روش‌ها خواهد بود.

علاوه بر این، خوب است کمی فضای خانه را به شیوه سنتی و قدیمی نزدیک‌تر کنید. مثلا از رومیزی‌های ترمه یا کوسن‌های رنگی استفاده کنید یا ظرف و ظروف قدیمی یا مدل قدیمی را برای تزئین تنقلات و استفاده از آنها در دسترس قرار دهید. نگران رنگ‌پریده بودن این ظروف هم نباشید که همین رنگ و شکل قدیمی‌شان است که می‌تواند زیبایی بیشتری به محیط ببخشد. چند شاخه گل طبیعی که در گلدانی زیبا و رنگی قرار می‌گیرد نیز می‌تواند محیط را زیباتر از آنچه است، بسازد.

خوراکی‌های شب یلدا

پاییز که از نیمه می‌گذرد و​ کم‌کم به روزهای آخر نزدیک می‌شود، ایرانی‌ها هم به یاد شب چله می‌افتند. شب چله یا همان شب یلدا که طولانی‌ترین شب سال است و ایرانی‌ها از این فرصت برای دور هم جمع شدن و گپ و گفت‌ بهره می‌برند. البته براساس سنت‌ها و آداب و رسومی که از گذشته تاکنون باقی مانده، معمولا تنقلات مخصوص این شب هم آماده می‌شود و در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد تا علاوه بر بودن کنار هم از این خوراکی‌های خوشمزه هم استفاده کنند و لذت ببرند.

این روزها اما خیلی‌ها می‌گویند هزینه‌های سنگین و قیمت بالای مواد غذایی، بخصوص آجیل شب یلدا آنها را از این دور هم بودن‌ها محروم کرده و هرکس تنها در خانه خودش این شب را می‌گذراند. در صورتی که با روش‌هایی می‌توان با حداقل هزینه، سفره یا میز زیبایی برای این شب فراهم کرد و از دور هم بودن لذت برد.

آجیل شب یلدا را حذف نکنید

آجیل یکی از خوشمزه‌ترین تنقلاتی است که معمولا در شب یلدا استفاده می‌شود و روی میزها و سفره‌ها جای می‌گیرد، اما کم نیستند کسانی که به دلیل گران بودن مغزها و آجیل شب یلدا تصمیم می‌گیرند آن را از میزهای یلدا حذف کنند. در حالی که لزومی هم ندارد حتما مقدار زیادی آجیل بخرید و همه انواع مغزها را داخل کاسه‌ای بزرگ بریزید. اگر مقدار کمی آجیل در خانه دارید یا فقط می‌توانید یکی دو مدل از مغزها را تهیه کنید، ​ با تزئین زیبای ظرف آجیل و میز شب یلدا برای کنار هم نشستن اعضای خانواده استفاده کنید. علاوه بر این، بعضی از این تنقلات مانند باسلق یا قطاب را می‌توانید خودتان ​ در خانه تهیه کنید.

قدیمی‌ها معمولا کاسه‌های گود و بزرگی را برای قرار دادن آجیل انتخاب می‌کردند، اما اگر شما نمی‌خواهید مقدار زیادی آجیل بخرید، خوب است از ظروف​ «اردورخوری»​ استفاده کنید و هر کدام از مغزها را داخل یکی از قسمت‌های آن بریزید. چنین کاری به مقدار زیادی آجیل نیاز ندارد و با ترکیب رنگ‌ها میز شما را هم تزئین می‌کند. حتی شاید تصمیم بگیرید یکی دو قسمت از ظرف را به خرما، نقل یا مواردی از این دست نیز اختصاص دهید.

علاوه بر این، استفاده از لیوان‌های کوچک یا جاشمعی‌هایی که همین حالت را دارد نیز می‌تواند میز شب یلدای شما را زیباتر کند. درواقع، ریختن آجیل‌ در این ظروف موجب می‌شود روی میزتان چند ظرف مختلف آجیل ـ البته هر کدام با مقدار کم ـ قرار داشته باشد. همچنین می‌توانید از لیوان‌های پایه‌دار هم برای این کار استفاده کنید. گاهی هم این تزئینات فقط جنبه زیبایی دارد و اصلا لازم نیست داخل ظرف‌ها با آجیل پر شود. مثلا ریختن چند عدد گردو یا فندق با پوست داخل ظروف پایه‌دار یا لیوان‌های کوچک و بستن روبانی به رنگ پوست گردو یا فندق بالای لیوان می‌تواند میزتان را زیباتر نشان دهد.

هدیه‌ای به مناسبت شب یلدا

بعضی از کسانی که بتازگی ازدواج کرده‌اند یا در حال برگزاری مراسم عقد و عروسی هستند، بنا بر رسوم و سنت‌هایی که در خانواده‌شان رواج دارد، شب یلدا را شب مهمی می‌دانند و حتما باید برای خانواده عروس هدیه‌ای مناسب​ ببرند. در چنین موقعیت‌هایی بهتر است کمی خلاقیت داشته باشید و با دقت و ذوق بیشتری هدیه را آماده کنید.

قرار دادن مغزها در یک سینی زیبا یا بشقابی با طرح‌های مناسب شب یلدا می‌تواند ایده‌ جالبی باشد. همچنین می‌توانید این مغزها را براساس رنگ‌هایشان کنار یکدیگر بریزید و اطراف سینی یا بشقاب را هم به کمک چند شاخه گل زیبا تزئین کنید. البته اگر وسط سینی‌ هم چند شاخه گل بگذارید، زیباتر ​خواهد شد. پس از این کار با روبانی سفید یا هماهنگ با رنگ گل‌ها، چند گوشه سینی را پاپیون بزنید که هم آجیل تکان نخورد و هم سینی‌تان زیباتر شود.

اگر دوست داشته باشید، می‌توانید چند عدد بادام، فندق یا گردو را که البته باید با پوست باشد، به کمک اسپری‌های رنگی به رنگ‌های مورد علاقه‌تان مانند طلایی یا نقره‌ای دربیاورید و زمانی که رنگ‌شان خشک شد، آنها را روی بسته هدیه‌تان بچینید.

در کنار این کارها می‌توانید با تزئین هندوانه و تغییر دادن شکل و ظاهر آن نیز هدیه‌تان را زیباتر کنید.

هندوانه شب یلدا را خودتان تزئین کنید

شب یلدا برای خیلی‌ها بدون خوردن هندوانه معنایی ندارد و بعضی از بزرگ‌ترها حتی اعتقاد دارند کسی که شب یلدا هندوانه نخورده باشد، در طول زمستان دائم سردش خواهد شد. برای همین هم حتما مقدار کمی هندوانه را میل می‌کنند. این روزها بسیاری از خانم‌ها هندوانه‌ها را به شکل‌های مختلفی تزئین می‌کنند و آن را به شکل زیبایی درمی‌آورند. با این حال، کسانی هم هستند که حوصله یا وقت کافی برای این تزئینات ندارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند هندوانه را به شیوه معمول آماده کنند و سر میز بیاورند.

اما بعضی از تزئینات هندوانه بسیار ساده است و زمان زیادی هم از شما نمی‌گیرد. بنابراین خوب است بعضی از آنها را امتحان کنید. یکی از ساده‌ترین تزئینات برای هندوانه تغییر دادن آن به شکل سبد است. برای این کار ابتدا باید هندوانه را شبیه یک سبد برش بزنید. برای راحت‌تر شدن کار می‌توانید به کمک مداد، خطوط مورد نظر را روی پوست هندوانه ترسیم کنید و پس از آن روی خطوط برش دهید. از قسمت بالای هندوانه شروع کنید و از عرض آن دو خط موازی بکشید تا به نیمه هندوانه برسید. این دو خط در واقع همان دسته‌های سبد می‌شود. پس از آن، دور هندوانه را به غیر از همین دو خط که کشیده‌اید، برش دهید و آن را دربیاورید تا روی سبد باز شود. زمانی که هندوانه تقریبا شبیه سبد شد و شکل گرفت به کمک قاشق مخصوص هندوانه و بستنی یا حتی قاشقی معمولی، مغز هندوانه را به شکل توپ‌های کوچک یا مکعب خرد کنید و وقتی تمام قسمت داخلی هندوانه استفاده شد، آنها را دوباره و به صورت مرتب داخل سبدی که از پوست هندوانه درست کرده‌اید، بریزید. در این سبد به غیر از هندوانه می‌توانید میوه‌های دیگری را هم قرار دهید که البته میوه‌ها باید بدون پوست و خرد شده باشد. در صورتی که فرصت این کار را هم ندارید، می‌توانید هندوانه‌ را به صورت ورقه‌های دو تا سه سانتی‌متری برش دهید. سپس به کمک قالب‌های مختلف هندوانه را به شکل‌های متفاوتی درآورید و آنها را داخل ظرف بچینید. در این ظرف هم می‌توانید از میوه‌های دیگر استفاده کنید. کار دیگری هم که با این هندوانه‌ها می‌توان انجام داد، قرار دادن آنها داخل سیخ‌های چوبی کوچک است. به طوری که هندوانه‌ها همراه با قطعات کوچک میوه‌های دیگر می‌تواند روی این سیخ‌های چوبی قرار بگیرد و استفاده شود. تزئین کردن این سیخ‌های میوه‌ای هم می‌تواند با توجه به سلیقه و علایق شما متفاوت باشد؛ برخی از روبان‌های رنگی کمک می‌گیرند، عده‌ای سیخ‌ها را روی اسفنج قرار می‌دهند و خیلی‌ها هم به همین شکل ساده از آنها استفاده می‌کنند.

مریم اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها