جانگ سونگ تائک شوهر عمه رهبر این کشور است

مرد شماره 2 کره​شمالی اعدام شد

مرد شماره دو حکومت کره شمالی که شوهر عمه رهبر این کشور است، اعدام شد.
کد خبر: ۶۲۵۵۵۹

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) جانگ سونگ تائک، شوهر عمه کیم جونگ اون اخیرا به‌اتهام اعمال مجرمانه از تمام مسئولیت‌های خود خلع شده بود. بنا به گزارش این منبع رسمی، سونگ تائک در نشست اخیر حزب حاکم کمونیست از سوی مامورانی بازداشت و از سالن کنفرانس بیرون برده شده بود.

هفته گذشته و پس از خبر اخراج وی از حزب، اعلام شد که دو نفر از نزدیک‌ترین دستیاران وی اعدام شده‌اند.منابع غربی می‌گویند وی در دادگاه همانند مجرمان و درحالی ظاهر شد که دستبند در دست داشت. گفته می‌شود وی در یک دادگاه نظامی به جرم تلاش برای براندازی حکومت خائن شناخته شده و حکم اعدام او به اجرا گذاشته شده است. البته اوایل هفته گذشته منابع رسمی کره‌شمالی، دلیل اخراج سونگ تائک را فساد اخلاقی و مالی اعلام کرده بودند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی، او را «فردی بدتر از سگ»و «خائن به ملت» در همه سال‌های عمرش توصیف کرده و گفته‌اند او فردی بوده که به‌دنبال جاه‌طلبی‌های سیاسی کثیف خودش بوده است. این رسانه‌ها همچنین در گزارش‌های خود بر این موضوع تاکید داشتند که نزدیک بودن او به کانون قدرت در کره شمالی و مسئولیت‌هایش سبب شده بود تصور کند در موقعیتی برابر با رهبر جوان این کشور قرار دارد و برای سرنگون کردن کیم جونگ اون تلاش کند. تصاویر منتشر‌شده درباره پایین کشیده شدن شوهر عمه رهبر کره شمالی از قدرت، برای انتقال این پیام در داخل کشور است که در این کشور هیچ فردی اعم از مقامات بلندپایه کشور و وابستگان به رهبری، از مجازات در امان نیست. همچنین تصاویر او در عکس‌های مربوط به مقامات رسمی کره‌شمالی که در کنار رهبر این کشورایستاده بود، دستکاری یا حذف شده است.

جانگ سونگ تائک معمولا در کنار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیده می‌شد و بسیاری او را قدرت اصلی پشت سر رهبری می‌دانستند و از او به عنوان شخص دوم کشور یاد می‌شد. وی از سال ۱۹۹۲ به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری درآمد و یکی از اعضای ارشد این حزب بود. تائک از سال ۲۰۱۱ معاون کمیسیون دفاع ملی، بالا‌ترین نهاد نظامی کره شمالی شده بود. جانگ سونگ تائک که ۶۷ سال داشت سال ۱۹۷۲ با خواهر کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی ازدواج کرد. آنها از این ازدواج یک دختر داشتند که در پاریس دانشجو بود و سال ۲۰۰۶ خودکشی کرد. وی یکی از چهره‌های اصلی امور اقتصادی در کره شمالی بود و به‌طور مرتب مذاکرات با چین، نزدیک‌ترین متحد پیونگ‌یانگ را به عهده داشت.

اعلام خبر اعدام این شخصیت بانفوذ، واکنش مقامات دیگر کشورها را همراه داشته است. مقامات و رسانه‌های غربی می‌گویند این‌که فرد قدرتمندی مانند جانگ سونگ پس از نشست اخیر دفتر سیاسی حزب حاکم کار اعدام شود، تعجب‌آور است.

وزارت وحدت کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: با کشورهای دیگر برای توقف بی‌ثباتی‌های احتمالی در کره شمالی همکاری خواهد کرد. در همین حال، تمام مسئولان امنیتی کره جنوبی روز گذشته در نشستی شرکت کردند که هدف آن بررسی این تحولات و تاثیر آن بر برنامه هسته‌ای و نظامی و سیاست‌های کره شمالی درباره سئول بود.

پاتریک ونترل، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید نیز در واکنش به این اعدام گفت: در صورتی که این خبر تائید شود، نمونه‌ای دیگر از وحشی‌گری افراطی در رژیم کره شمالی روی داده است.

دفتر نخست‌وزیر انگلیس نیز مانند کاخ سفید اعدام جانگ سونگ تائک را نمونه‌ای از وحشیگری و ددمنشی دولت کره‌شمالی خواند.

هونگ لی، سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و در این خصوص گفت: «چین امیدوار است کره‌شمالی همچنان ثبات خود را حفظ کند. چین گزارش‌های مربوط به این مساله را دریافت کرده است. این مساله، موضوعی داخلی برای کره شمالی است وچین به عنوان همسایه کره‌شمالی امیدوار است این کشور همچنان ثبات داشته باشد و به رشد اقتصادی‌اش ادامه دهد. چین امیدوار است مردم کره شمالی زندگی توام با شادمانی داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها