باهنر: مجلس پیگیر سوءاستفاده از بیت‌المال است

بحث بر سر اعطای کارت هدیه از سوی سازمان تامین‌اجتماعی به برخی نمایندگان همچنان ادامه دارد و نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی دیروز گفت: مجلس خواهان پیگیری سوء استفاده‌های شخصی از بیت‌المال است و این کار باید از طریق قوه قضاییه پیگیری و انجام شود.
کد خبر: ۶۲۵۰۹۶

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا باهنر که اداره جلسه علنی دیروز را به عهده داشت پس از تذکر چند نماینده درباره گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین‌اجتماعی که در آن به دریافت کارت هدیه و بن کارت از سوی برخی نمایندگان اشاره شده، گفت: همه مدعی اند که باید جلوی هر نوع تخلف و سوءاستفاده را گرفت.

وی که در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفته بود برخی پرداخت‌ها قانونی است و مجلس نیز به نمایندگان در این زمینه پرداخت‌هایی دارد تا به مراجعه‌کنندگان داده شود، افزود: امسال به طور متوسط ماهانه حدود 300 هزار تومان به نمایندگان مجلس برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی که به آنان مراجعه می‌کنند داده‌ایم، اما این مبلغ کفاف نیازمندی‌ها و مراجعات را نمی‌دهد.

باهنر گفت: سخن این است که باید جلوی پرداخت‌های غیرقانونی گرفته شود و همه در برابر قانون یکسان‌اند.

در جلسه دیروز، حمید رسایی، نماینده تهران در تذکر خود با اشاره به ذکر اسامی تعدادی از نمایندگان در گزارش تحقیق‌و تفحص از سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: دستگاه قضایی باید با هر کسی که تخلف انجام داده، برخورد کند حتی اگر نماینده مجلس باشد، اما از این حاشیه‌ها به شکل سیاسی بهره‌برداری می‌شود و شایسته بود که اسامی در این تحقیق و تفحص برده نشود تا نتیجه از سوی قوه قضاییه اعلام شود. رسایی افزود: در این گزارش ذکر شده است که 37 نماینده بن کارت هدیه دریافت کرده‌اند و بعد اعلام شد این تعداد 150 نماینده بوده و سپس اعلام کردند که این رویه در تمام دوره‌های مجلس بوده است.

نماینده تهران ادامه داد: همه می‌دانند که سازمان‌ها و نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی و تامین اجتماعی، گاهی مبالغ ناچیزی را به عنوان واسطه در اختیار نمایندگان می‌گذارند؛ چراکه نمایندگان نیز در حوزه‌های انتخابیه خود مراجعه‌کنندگانی دارند و این مبالغ را در اختیار آنها قرارمی‌دهند، اما شاهدیم که این موضوع سبب سوءتفاهم و حمله به مجلس شده است که گویی انگار نمایندگان یک تخلف و حتی خدای نکرده دزدی انجام داده‌اند در صورتی که این روال در همه دوره‌ها بوده و این روابط بین نمایندگان و برخی‌سازمان‌ها بوده است.

در ادامه، باهنر اظهار کرد: برخی رفتارهای رسانه‌ای در خصوص این اتفاق اخیر درست نبوده است و اگر خدای نکرده کسی در این پرونده سوءاستفاده شخصی انجام داده، هیات رئیسه حتما آن پرونده را به قوه قضاییه ارسال خواهد کرد و قوه قضاییه نیز بدقت بررسی خواهد کرد.

نایب رئیس دوم مجلس ادامه داد: این اقدام در همه ادوار مجلس اتفاق افتاده است و گاهی رئیس مجلس نیز مبلغ ناچیزی را در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد؛ چراکه نمایندگان به دلیل کثرت مراجعه‌کنندگان از جیب خودشان نیز پولی روی این مبالغ می‌گذارند. باهنر با بیان این‌که البته با سوءاستفاده‌کنندگان باید برخورد شود، گفت: این جوسازی‌ها ظلم به نظام و خدمتگزاران به نظام است.

توکلی: دریافت هدایا، غیرقانونی بوده است

اما از سوی دیگر احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس بااشاره به گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی گفت: بخشش هدایا از سوی رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی و دریافت آن از سوی برخی افراد از جمله برخی نمایندگان مجلس، غیرقانونی بوده است.

وی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به این نکته که بعضی افراد معتقدند نمایندگانی که از مرتضوی کارت هدیه دریافت کردند، آن را صرف کمک به افراد نیازمند کرده‌اند، گفت: شاید این مساله درست باشد و این نمایندگان این کارت‌ها و هدایا را صرف افراد نیازمند و بی بضاعت کرده باشند و در صورت صحت این بحث، این کار هم غیرقانونی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها