شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۲۴۳۵۸
خاطره پورحسین از مناظره احمدی‌نژاد و موسوی

دستور جالب یک وزیر برای تندرستی کارمندان

روزنامه خراسان نوشت: بر اساس دستور یکی از وزرای اقتصادی کابینه، تعدادی از مسئولان این دستگاه دولتی موظف شده اند در مدتی کوتاه اقدام به تهیه طرحی برای افزایش میزان ورزش کارمندان این وزارتخانه کنند. در این بخشنامه تاکید شده است که بنا به ضرورت افزایش نشاط و شادابی کارمندان، باید میزان اعتبار مورد نیاز و نوع برنامه های ورزشی پیشنهادی ظرف 3 ماه پس از زمان ابلاغ بخشنامه، تحویل یکی از معاونت های این وزارتخانه شود.

لغو خوشنامی شرکت مشهور نفتی 6 ماه پس از تصویب

خراسان نوشت:بر اساس اعلام یک نهاد مسئول، در حالی که یکی از شرکتهای فعال در زمینه صادرات محصولات نفتی با نامه خردادماه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشمول تسهیلات خوشنامی شده بود، محموله های اخیر صادراتی این شرکت با مشکلات مختلفی همراه بوده اند که بر اساس بررسی های آذرماه دستگاههای نظارتی خروج محموله های بعدی این شرکت تنها با تودیع ضمانت نامه بانکی به میزان 3 برابر ارزش محموله بر اساس قیمت بین المللی نفت گاز امکانپذیر خواهد بود.

رکوردهایی که روحانی شکست

روزنامه ایران درخبر اول نوشت: روحانی در 100 روز اول دولت خود بسیاری از رکوردهای 35 ساله را شکسته است. سایت خبری نامه‌ در گزارشی ارائه لایحه بودجه در موعد مقرر را یکی از رکورد‌های دولت یازدهم دانست و نوشت: نمایندگان در دوران احمدی‌نژاد هیچ‌گاه با چنین برخوردی از سوی دولت در زمینه بودجه روبه‌رو نشده بودند. روحانی بعد از هشت سال، بودجه کشور را با کمترین تأخیر به مجلس ارائه کرد تا رکوردی تازه در این زمینه و در رابطه دولت و مجلس شکل بگیرد. «معرفی کابینه در روز تحلیف »، «معرفی 4 وزیر برای یک وزارتخانه»، «باز شدن قفل هسته‌ای 10 ساله در کمتر از 100 روز» دیگر رکوردهایی است که در این گزارش به آن‌ها پرداخته شده است.

توصیه تدبیر و امیدی واشنگتن پست

ایران درخبر دیگری نوشت:«اندرو جی. باسه ویج» تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست و استاد تاریخ و روابط بین‌الملل در دانشگاه بوستون، رویکرد جدیدی را به دولت امریکا برای حل مشکلات خاورمیانه پیشنهاد کرده است. این تحلیلگر در آخرین مقاله خود در واشنگتن پست نوشته: انتظار نداشته باشیم عمو سام بیاید و همه مشکلات خاورمیانه را حل کند؛ حل مشکلات منطقه را به دست رئیس‌جمهوری در منطقه بسپاریم که کارش را با امید و تدبیر آغاز و ثابت کرده است که حتی در شکست هم می‌توان به دنبال دستاوردهای عظیم بود. «باسه ویج» تصریح می‌کند: «اوباما به کمک ایران می‌تواند جنگ فرسایشی امریکا را در خاورمیانه خاتمه دهد.»

تخلیه اتاق 5 متری معتمدنژاد در دانشگاه علامه

ایران نوشت:شنیدیم که پایگاه خبری تحلیلی انتخاب با انتشار یادداشتی از یکی از استادان دانشگاه علامه طباطبایی درباره برخورد با معتمدنژاد در دوران ریاست صدرالدین شریعتی بر دانشگاه علامه طباطبایی نوشت: پروفسور معتمدنژاد استاد تمامی با رتبه 24 بود، با این حال او را در سال 1386 بازنشسته کردند و بعد از سال 1388 تحمل این پیرمرد ‌ریزنقش برایشان سنگین آمد و در این دانشکده را به روی او بستند. همچنین در یک روز تلخ سال تحصیلی 90-89 زمانی که استاد در دانشکده نبود خبر آمد که بدون اجازه ایشان وارد اتاقشان شده‌اند و وسایل و اشیای شخصی ایشان را در راهرو گذاشته‌اند. استاد خبردار می‌شود اما از کوچکترین واکنشی پرهیز می‌کند و حتی جمعی از قدیمی‌ترین شاگردانش را نیز پرهیز می‌دهد که برای تحویل گرفتن وسایل شخصی به دانشکده بروند.

تشدید اختلافات اوباما و نتانیاهو پس از ژنو

روزنامه ایران دست آخر آورده: روزنامه امریکایی لس‌آنجلس تایمز از تشدید اختلافات نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل و اوباما رئیس‌جمهوری امریکا پس از توافق هسته‌ای ژنو خبر داد و نوشت: نتانیاهو درواکنشی آشکار نسبت به اظهارات اخیر اوباما خواستار تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با هدف وادار کردن تهران برای توقف برنامه هسته‌ای‌اش شد. پایگاه اینترنتی روزنامه لس‌آنجلس تایمزروزگذشته نوشته است: نتانیاهو یک روز پس از تأکید اوباما بر این که نمی‌توان ایران را به دست کشیدن از کل زیرساخت‌های هسته‌ای‌اش واداشت، مدعی شد تهدیدهای نظامی و تنبیه‌های اقتصادی می‌تواند تهران را به دست کشیدن از آنچه گنجینه‌ای ملی برای خود می‌داند، مجبور سازد. لس آنجلس تایمز افزود: به نظر می‌رسد اظهارات نتانیاهو تا حدی با هدف تحت فشار قرار دادن کنگره برای افزودن هر چه سریع‌تر بر اقدامات تنبیهی جدید ایراد شد در حالی که کاخ سفید خواستار تعویق این اقدام شده است.

خاطره پورحسین از مناظره احمدی‌نژاد و موسوی

روزنامه تهران امروز نوشت:رضا پورحسین مجری مناظره‌های سال 88 درباره خاطره‌ای از مناظره معروف احمدی‌نژاد و موسوی در ۱۳ خرداد ۸۸ گفت: خاطره‌ای که دارم این است که آنها اول مناظره با یکدیگر سلام و علیک گرمی داشتند اما در آخر مناظره بدون خداحافظی رفتند.

زیباکلام: ترکان حرف بیهوده گفته!

تهران امروزآورده:صادق زیباکلام درباره اظهارات اخیر ترکان مشاور رئیس‌جمهور که گفته بود شرط مناظره راستگویی احمدی‌نژاد است،‌گفت: با تمام احترامی که برای مهندس ترکان قایلم،‌ به نظر من این حرف بیهوده‌ای است. ما متاسفانه دستگاه دروغ‌سنج و راستی‌سنج نداریم که به روحانی و احمدی‌نژاد وصل کنیم تا هر یک از آنها حین مناظره دروغ گفت، چراغ آن دستگاه روشن شود!

چرا دولت درباره حصر، دوپهلو موضع می‌گیرد؟

روزنامه تهران امروز نوشت:علی‌اصغر زارعی عضو پایداری گفت: برخی حامیان دولت انتظار دارند که دولت نیاز آنها را در رفع حصر سران فتنه تعقیب کند و دولت هم چون نمی‌خواهد خیلی موضع‌گیری داشته باشد دوپهلو موضع می‌گیرد.

وضعیت گذشته به تسخیر دولت در نیامده

تهران امروز آورده:حجت‌الاسلام یونسی مشاور رئیس‌جمهور و وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که «به نظر شما وزیر کنونی اطلاعات نیز وجود نگاه امنیتی در کشور را مضر می‌دانند؟» گفت:اگر به نطق رسمی آقای وزیر اطلاعات در زمان رای اعتماد در مجلس استناد کنیم، ایشان هم از این نظر همین خط ‌مشی را در نظر گرفته‌اند ضمن اینکه هنوز وضعیت گذشته به تسخیر دولت جدید درنیامده.

واکنش کاشفی به سرلیستی عارف و ناطق

تهران امروز نوشت:حسین کاشفی عضو حزب منحله مشارکت در گفت‌وگویی با اعتماد در واکنش به احتمال سر لیستی ناطق‌نوری یا عارف از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم گفته است هنوز در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان هیچ بحثی درباره انتخابات مجلس مطرح نشده است. وی افزود: اصلاح‌طلبان به موقعش با تصمیم شورای مشورتی اصلاح‌طلبان که با محوریت آقای خاتمی فعالیت می‌کند،‌تصمیم‌گیری می‌کنند.

نقش دختران موسوی در ماجرای عید غدیر

تهران امروز آورده:بر اساس آنچه شرق نوشته ظاهرا علی مطهری در دانشگاه تبریز گفته است درباره ماجرای عید غدیر تحقیق کردیم و دختران موسوی توضیح دادند قضیه طرفینی بوده است. یک نوشته از مهندس موسوی خطاب به همسرش بوده که به یکی از دخترانش داده است و آنها قصد خارج کردن آن را از منزل موسوی داشتند به هر نحوی این قضیه مشخص می‌شود و در زمان خروج ماموران این کاغذ را می‌خواهند و اینها امتناع می‌کنند و به قول خودشان نیم ساعت با همدیگر کتک کاری کرده‌اند. وی تاکید کرد: به علت اینکه قضیه طرفینی بوده ما دیگر نیازی به سوال از وزیر اطلاعات ندیدم.

خروج کتابهای با ارزش از اردبیل

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:از اردبیل خبر می‌رسد مقادیر زیادی کتاب‌های با ارزش از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل خارج شده است. براساس همین گزارش، این اداره کل مدت چهار ماه است که فاقد مدیر می‌باشد. اردبیل یکی از استانهائی است که از نظر فرهنگ کتابخوانی پائین‌تر از استاندارد قرار دارد. طبق نظر کارشناسان، کمبود کتاب، کتابخانه و سایر امکانات، از دلایل این نارسائی هستند. اصحاب فرهنگ در استان اردبیل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار دارند این مشکلات را برطرف نماید.

ما کانال سری نداریم

جمهوری اسلامی آورده: دکتر ظریف، وجود هرگونه ارتباط محرمانه با دولت آمریکا را نفی کرد. وزیرخارجه کشورمان در پاسخ به سؤال الجزیره در مورد وجود کانال‌های سری بین ایران و آمریکا گفت: ما کانال‌های سری نداریم. ما با آمریکایی‌ها در حاشیه نشست 1+5 گفت و گوهای فشرده و جدی داشتیم؛ گفت وگوهای فشرده‌ای بودند که باعث به دست آمدن این توافق شد. به گزارش انتخاب، ظریف افزود: چیزی که می‌خواهم بگویم این است که عمان نقش عمده‌ای در گذشته درخصوص روشن کردن مواضع آمریکا و ایران داشت. سلطان عمان نیز در دیدار خود از ایران از فرصت دیدار با رهبر معظم انقلاب برای روشن کردن مواضع آمریکایی‌ها در این خصوص استفاده کرد. ما نیز برای این نقش، ارزش زیادی قائل هستیم ولی چیزی که اتفاق افتاد گفت و گوهای خوبی بود که نشست‌ها با 1+5 و حاشیه این نشست‌ها داشتیم تا به توافق برسیم. وی همچنین در این مصاحبه گفت: ایرانیان به فشار و ارعاب حساسیت دارند و به آن واکنش منفی نشان می‌دهند. اکنون به نظر می‌رسد غرب می‌خواهد از این فرصت تاریخی استفاده کند. ما دولت جدیدی در ایران داریم که سیاست خارجی و رویکرد متفاوتی دارد. اصول سیاست خارجی ما تغییری نکرده‌اند، ما روی اصول خود اصرار داریم و روی حقوق اساسی مردم ایران مذاکره و معامله نمی‌کنیم ولی باور داریم که این حق را می‌توانیم با تعامل سازنده به بهترین شکل به دست آوریم.

تلفنهای خاموش هم جاسوس هستند

روزنامه قدس نوشت: سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به جاسوسی غربی‌ها، گفت: امروزه تلفنهای همراه حتی در حالت خاموشی آسان ترین وسیله برای کسب اطلاعات و اخبار است و متأسفانه گاهی اخبار و اسناد طبقه‌بندی شده از این طریق به دست سیستم جاسوسی می‌افتد.

واکنش رسانه فرانسوی به کوهنوردی روحانی

روزنامه قدس به نقل از خبرآنلاین نوشت: پایگاه اینترنتی تلویزیون بی اف ام تی وی فرانسه، درباره عکس منتشر شده از دکتر روحانی که در حال کوهنوردی دیده می شود، گفت: حسن روحانی را که غالباً در لباس روحانیت و عمامه دیده‌ایم، این بار لباس و کلاه کوه بر تن دارد و البته به همراه محافظانش در حال پیاده روی است. این سایت نوشت: البته آیت ا... خامنه ای، رهبر ایران نیز چند بار در هفته عادت به پیاده روی دارد و پیشتر عکسهایی نیز منتشر شده بود.

انحلال خبرگزاری ریانووستی

قدس نوشت:ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور انحلال خبرگزاری ریانووستی این کشور را صادر کرد. رئیس جمهوری روسیه در حکم دیگری، دستور تأسیس خبرگزاری بین المللی موسوم به روسیه امروز را به جای خبرگزاری ریانووستی صادر کرده است.

نتانیاهو: تائید هولوکاست را هم به توافقنامه اضافه کنید!

روزنامه کیهان نوشت:در پی اظهارات مشاور اوباما مبنی بر لزوم گنجاندن ادعای نقض حقوق‌بشر در مذاکرات با ایران، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از آمریکایی‌ها خواست موضوع تروریسم و هولوکاست را در این مذاکرات مطرح کنند.به گزارش رویتر، نتانیاهو گفته است آمریکا و قدرت‌های غربی باید در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران را وادار کنند سیاست انکار هولوکاست را تغییر دهد.او همچنین گفته «ایران از گروه‌های تروریستی در منطقه نظیر حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند و غرب باید فشار آورد تا ایران دست از حمایت نسبت به این گروه‌ها بردارد». این در حالی است که رژیم نامشروع صهیونیستی، ذاتاً رژیمی تروریست است.پیش از این سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما مدعی شده بود آمریکا از قربانیان حقوق‌بشر در ایران حمایت می‌کند و با وجود توافق در ژنو، از ایران خواهد خواست حقوق بشر را رعایت کند. به ادعای او ایران باید به احمد شهید اجازه سفر به این کشور را بدهد.

هم‌حزبی‌های اوباما در کنگره پای توافق ژنو نمی‌مانند

کیهان آورده:«حتی متحدان حزبی اوباما در کنگره نیز پای توافق ژنو نمی‌مانند».روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی احتمال داد اعضای دموکرات کنگره با جمهوری‌خواهان برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران که نقض توافق ژنو است، همراه شوند. بر اساس این گزارش مشاوران دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند این نگرانی وجود دارد که «استنی هویر» از رهبران دمکرات مجلس نمایندگان ممکن است با «اریک کانتور» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان این مجلس در ارتباط با قطعنامه یا لایحه‌ای هم‌نظر شود که یا از توافق موقت کنونی با ایران انتقاد می‌کند و یا خواستار دور تازه تحریم‌ها یا تعیین محدودیت‌های شدیدی در زمینه توافق نهایی با تهران همچون مخالفت با تداوم غنی‌سازی اورانیوم می‌شود.واشنگتن‌پست افزود: نمایندگان دمکرات سنا در حال بررسی این موضع هستند که لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را به رای بگذارند. دولت آمریکا بیم دارد که قانون تحریم‌ها راه استدلالی در اختیار ایران قرار دهد و منجر به سوءظن شرکای بین‌المللی ایالات متحده شود، در این خصوص که واشنگتن از روی سوءنیت مذاکره می‌کند.

کار طعمه‌های آکادمی گوگوش به خودکشی کشید

کیهان نوشت:افشاگری مجری و برنامه‌ساز سابق شبکه من و تو و بازگو کردن علت جدایی از این شبکه جنجال بسیاری را در فضای مجازی به وجود آورد.به نوشته یکی از کاربران شبکه بالاترین، بیش از چند روز از افشاگری‌های پریسا - س نگذشته بود که در کمال تعجب به یکباره اکانت فیسبوک شخصی وی هک و حذف گردید. حذف فیسبوک پریسا سوال‌های فراوانی را در پی داشت تا اینکه وی در توییتر خود از تهدیدهای مسئولین شبکه من و تو خبر داد.وی در پستی جنجالی سوءاستفاده‌های اخلاقی و روابط جنون‌آمیز برخی از کارکنان شبکه را یکی از دلیل‌های اصلی ترک این شبکه اعلام کرد. «پریسا - س» پیشتر در اقدامی جداگانه با انتشار عکس‌هایی از روشنا (یکی از شرکت‌کنندگان برنامه آکادمی گوگوش)، از دست‌درازی یکی از کارمندان شبکه من و تو به روشنا و در ادامه از خودکشی نافرجام وی پرده برداشت.

بالاترین می‌افزاید: پریسا - س که اقدام مسئولین شبکه من و تو را در هک کردن فیسبوکش غیرحرفه‌ای و مغایر با آزادی بیان توصیف کرد نوشت: «متاسفانه کسانی که ادعای آزادی بیان دارند وقتی نظر شخصی‌ات را در مورد چیزی که دوست نداری میگی خیلی زود عصبانی میشن و کاملا بچگانه برخورد می‌کنن. باید به شبکه بگم که با بستن آی‌دی ‌فیسم نمی‌تونید واقعیت رو از بین ببرید. من هنوز با کارهاتون مخالفم. شما زن رو بازیچه خودتون می‌دونید.»

این افشاگری درباره روابط غیراخلاقی و رسوایی مربوط به بستری شدن شرکت‌کننده آکادمی گوگوش در کنار رسوایی دیگر رها اعتمادی مجری اصلی آکادمی مذکور در آزار و اذیت یک کودک 11 ساله باعث شده تا به نوشته بالاترین مدیران شبکه فعلا برای ادامه فعالیت دچار سردرگمی شوند.یادآور می‌شود پریسا- س در صفحه فیس‌بوک خود به شکل سربسته نوشته است: خیلی وقته که با خودم کلنجار میرم حرفهای دلموم بزنم یا نه. هیچ‌وقت دوست نداشتم در مورد علت نبودنم حرفی بزنم اما این مسیج‌ها و درخواست‌های شما دوستان بود که منو وادار کرد تا پا رو دلم بذارم و حرف دلم و بزنم. خیلی سخته بخوام در مورد کسانی صحبت کنم که باهاشون زندگی کردم البته باید بگم بودن افرادی که به سرنوشت من دچار شدن.

وقتی با همسرم رفتیم لندن با من و تو آشنا شدیم که ای کاش هیچ‌وقت این اتفاق نمی‌افتاد اما اون زمان به خاطر شرایط اقتصادی خانواده‌ام چاره‌ای جز این نداشتم. حتی تصورشم سخته که بخوای تو شرایطی کار کنی که با روحیه است جور در نیاد ولی میشد یه جورایی باهاش کنار اومد. تنها چیزی که نمی‌شد باهاش کنار اومد و برام خیلی سخت و عذاب‌آور بود این بود که بخوام با کسی غیر از همسر خودم رابطه داشته باشم و یا قبول کنم که همسرم با کسی غیر از من باشه. چیزی که برای خیلی از اعضای شبکه عادی بود. اونقدر عادی که حتی همسراشونو به همدیگه پیشنهاد می‌دادند و به این بهونه مهمونی می‌گرفتند. واقعا شرمم میاد از چیزهایی که تو این مهمونی‌ها میگذشت بگم.

نوبت به بازرسی از تأسیسات اتمی دیمونا کی می‌رسد؟

کیهان نوشت:«هرکس که خاورمیانه و خاور نزدیک را خالی از سلاح‌های اتمی می‌خواهد، باید سرانجام درباره اسرائیل نیز سخن بگوید، چطور است که اسرائیل اجازه دسترسی به رآکتور اتمی در دیمونا را بدهد؟»روزنامه آلمانی فرانکفورترروندشاو با انتشار این پرسش به توافق ایران و 1+5 پرداخته و نوشت: غنی‌سازی اورانیوم برای حس خودباوری ایران خیلی مهم است. در عین حال جلوی ایران برای رسیدن به بمب اتمی - اورانیوم یا پلوتونیوم- دست‌کم برای شش ماه آینده گرفته می‌شود. اعتماد خوب است اما نظارت هر روزه که بر آن توافق شده، بهتر است. افزون بر این، آمریکا به قولی که به اسرائیل داده، عمل کرده است. طبق این وعده، آمریکا نخواهد گذاشت که ایران به سلاح اتمی دست یابد.

سانته‌هال نویسنده روزنامه آلمانی می‌افزاید: در بی‌بی‌سی شنیدم که یک مقام دولت اسرائیل می‌گفت «ما ایرانی‌ها را بهتر می‌شناسیم. آن‌ها برنامه اتمی خود را مخفی نگه می‌دارند و واقعیت را نمی‌گویند.» او همین نظر را درباره دولت خود می‌توانست مطرح کند. هر کودکی می‌داند که اسرائیل سلاح اتمی دارد. اما این برنامه آن‌قدر محرمانه است که تنها کسی که یک‌بار علنی از آن حرف زد، مجبور به تحمل 18 سال زندان انفرادی شد. اسرائیل باید تن به شفافیت بدهد.نویسنده آلمانی معتقد است ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجازه ورود به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم و کارخانه‌های ساخت سانتریفیوژ و همچنین مجموعه‌ای از دیگر تاسیسات را می‌دهد و نقشه‌های ساختمانی رآکتور اراک را نیز در اختیار آژانس می‌گذارد. چطور است اسرائیل نیز اجازه دسترسی به رآکتور اتمی دیمونا را بدهد؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 8 دسامبر از کارخانه آب سنگین اراک بازرسی می‌کند. طبق توافق ژنو این رآکتور برای شش ماه آینده متوقف می‌شود. گرچه بازرسان به شکل منظم از این تاسیسات بازدید کرده‌اند اما دعوت ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای نظارت بر خط تولید آب سنگین گام مهمی است.

فرانکفورترروندشاو تاکید می‌کند: اسرائیل تاسیساتی دارد که شفافیت بیشتر درباره آن‌ها می‌تواند مفید باشد. در مرکز پژوهش اتمی نقب - مشهور به دیمونا - ظاهرا یک رآکتور آب سنگین و یک تاسیسات بازفرآوری برای تولید پلوتونیوم و تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم و همچنین تاسیسات ساخت مولف‌های بمب وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیمونا را مورد بازرسی خود قرار نمی‌دهد؛ زیرا اسرائیل عضو پیمان جلوگیری از گسترش سلاح اتمی نیست اما ایران عضو این پیمان است و به همین دلیل همواره زیر نظر قرار می‌گیرد. آژانس نیز از ناهماهنگی‌هایی که در برنامه اتمی ایران وجود داشت، نظرش نسبت به آن جلب شد.

در ادامه این تحلیل با انتقاد از سیاستمداران آلمانی آمده است: اتحادیه‌های دموکرات، سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دموکرات آلمان در قرارداد تشکیل دولت ائتلاف جدید این کشور، حرفی از برنامه اتمی اسرائیل نمی‌زنند و می‌گویند «ایران دارای سلاح هسته‌ای است که خطری برای تمام منطقه و فراتر از منطقه محسوب می‌شود. این امر به تلاش‌های بین‌المللی برای خلع سلاح و جلوگیری از گسترش سلاح اتمی، آسیب‌های زیادی وارد می‌کند.» سلاح اتمی اسرائیل بخشی از مشکل منطقه است اما سیاستمداران آلمانی کلامی در این باره بیان نمی‌کنند. این که سلاح کشتار جمعی دولتی را تفکیک شده از سلاح کشتار جمعی دولت‌های دیگر ببینیم، اشتباه است؛ چرا که اگر خاورمیانه و خاور نزدیک را عاری از این سلاح می‌‌خواهیم، باید بدانیم که این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

نویسنده معتقد است: اکنون زمان آن رسیده که از اسرائیل خواسته شود تا برای شرکت در کنفرانس ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاور نزدیک اعلام آمادگی کند. این کنفرانس برای بقای پیمان جلوگیری از سلاح اتمی ضروری است؛ پیمانی که اکنون تنها مانع علیه جهانی است که در آن بر تعداد سلاح اتمی افزوده می‌شود. نمی‌توان برای همیشه تقصیرها را بر دوش ایران انداخت، زمانی نیز باید بدون پرده‌پوشی از تنها دولت ‌‌دارای سلاح اتمی در منطقه، نام ببریم. قرارداد تشکیل دولت ائتلافی آلمان، درباره اسرائیل می‌گوید «ما به مسئولیت ویژه آلمان در برابر اسرائیل به عنوان یک کشور دموکرات یهودی و امن واقفیم.» هیچ‌کس نباید با این حرف مخالفت کند اما امنیت اسرائیل با سلاح اتمی تامین نمی‌شود. اسرائیل می‌تواند از سلاح اتمی خود تنها برای خودکشی استفاده کند. پیامدهای جنگ اتمی منطقه‌ای به مردم اسرائیل نیز باز خواهد گشت.

روایت نوام چامسکی از سابقه بدعهدی اوباما با ایران

کیهان نوشت:نوام چامسکی منتقد و تحلیلگر آمریکایی می‌گوید: اوباما پیش از این در مذاکرات هسته‌ای یک ‌بار علیه ایران بدعهدی کرده است.

به گزارش پرس‌تی‌وی، چامسکی در تحلیلی نوشت: آمریکا و اسرائیل دو بازیگر خودسر در خاورمیانه هستند که به تجاوز و ترور و نقض عامدانه قوانین بین‌المللی متوسل می‌شوند.وی می‌نویسد: «10 سال قبل ایران پیشنهاد حل اختلافات خود با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای‌اش در کنار همه دیگر موضوعات را مطرح کرد. دولت بوش با عصبانیت این پیشنهاد را رد کرد و دیپلمات سوئیسی حامل این پیشنهاد را مواخذه کرد.»

چامسکی به پیشنهاد ترکیه و برزیل در سال 2010 اشاره کرد که طی آن ایران اورانیوم غنی‌سازی شده خود را به خارج از کشور برای نگهداری منتقل می‌کرد و در عوض غرب موظف به تهیه سوخت برای راکتورهای تحقیقاتی پزشکی ایران می‌شد. آمریکا این پیشنهاد را تضعیف کرد. «رئیس‌جمهور اوباما شدیدا از برزیل و ترکیه به خاطر رفتار خارج از چارچوب سیاست‌های غرب انتقاد کرد. و بلافاصله تحریم‌های سخت‌تری اعمال کرد. برزیل که تحریک و رنجیده شده بود نامه‌ای از اوباما منتشر کرد که در آن وی پیشنهاد این هماهنگی را کرده است، احتمالا با این تصور که ایران آن را رد خواهد کرد. این حادثه خیلی زود محو شد.»این دانشگاهی برجسته همچنین یادآور شد: دولت اوباما با حفظ گزینه نظامی بر روی میز معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را نقض کرده است.

چامسکی نوشت: «آمریکا تنها کشوری است که با حفظ تهدید به استفاده از زور علیه ایران به طور مستقیم معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (و منشور سازمان ملل) را نقض کرده است. آمریکا همچنین می‌توانست تاکید کند که موکل اسرائیلی‌اش از این نقض شدید قوانین بین‌المللی خودداری کند، که این یکی از موارد است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها