شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۲۲۷۰۷
کاش «روحانی» خدمت سرهنگ‌ها را می‌دید

کیهان: آیت‌الله خامنه‌ای از آرمان‌های آیت‌الله خمینی کوتاه نمی‌آید

روزنامه کیهان به نقل از فیگارو نوشت: پرونده هسته‌ای، آخرین بدگمانی و اتهام غرب نسبت به ایران نیست و در مقابل اهداف جمهوری اسلامی نیز با توافق ژنو تغییر نخواهد کرد.روزنامه فیگارو در تحلیلی می‌نویسد: توافق موقتی ژنو با ایران هیچ‌گاه امکان‌پذیر نبود اگر به پرونده هسته‌ای محدود نمی‌شد. با این حال، موضوع مهم در جای دیگری نهفته است؛ در معادلات جدید منطقه‌ای در خاورمیانه، چه نقشی به ایران محول خواهد شد؟ مقامات جمهوری اسلامی با الهام گرفتن از مقوله هسته‌ای و تبدیل آن به یک نهضت ملی موفق شده‌اند از 10 سال پیش تاکنون غرب را به چالش بکشند و جایگاه منحصر به فردی را در منطقه برای حکومت خود به وجود آورند.

فیگارو می‌افزاید: این استراتژی به خوبی عمل کرد، تا اینکه تحریم‌های غربی علیه ایران اعمال شد و تاثیرات مخربی بر اقتصاد ایران گذاشت.

فیگارو با تصریح بر اینکه «هیچ چیز نشان‌دهنده آن نیست که اهداف جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده باشد،» می‌نویسد: ایران به شکلی نگران‌کننده توانسته به اهداف خود نایل شود. ایران با سود بردن از اعلام جنگ احمقانه جرج بوش به عراق صدام حسین، از دشمن اصلی خود رهایی یافت و یک دولت شیعه اسلام‌گرا را به ریاست متحد خود، نوری‌المالکی، در بغداد مستقر کرد. در لبنان، حزب‌الله اهرم‌‌های قدرت را به دست گرفته، در حالی که در سوریه، شبه‌نظامیان شیعه لبنانی در زمانی که به شدت حکومت سوریه مورد تهدید بود، وارد عمل شدند.

این روزنامه فرانسوی ادامه می‌دهد: خواست جمهوری اسلامی برای صدور انقلاب محرز است و یکی از آرمان‌های اصلی آیت‌الله خمینی بود. در حال حاضر در انتظار نشانه‌هایی از سوی ایران هستیم که تاکنون غایب بوده‌اند؛ ترک این اصول و گرایش به ارزش‌هایی که برای ما حائز اهمیت است. اما آن طور که از شواهد امر برمی‌آید، تغییر رویه ایران صرفاً یک تغییر تاکتیکی است. اینکه فکر کنیم آیت‌الله خامنه‌ای از آرمان انقلاب اسلامی و آیت‌الله خمینی اندکی کوتاه می‌آید، یک توهم است.

فیگارو در ادامه با اشاره به توافق ژنو می‌نویسد: گفته می‌شود که این خبر خوبی است. بی‌شک همین طور است. ولی به یک شرط؛ اینکه جمهوری اسلامی بداند مقوله اتمی تنها موردی نیست که موجبات بدگمانی نسبت به ایران را ایجاد کرده. مطمئن باشید که پیام فقط در صورتی که خوب فرمول‌بندی شود، قابل درک خواهد بود. و البته این طور نیست. فعلاً همه در خشنودی و رضایت به سر می‌برند و هیچ کس به این مسئله اشاره نمی‌کند. اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها حق دارند نگران باشند. حتی در صورتی که ضمانت‌هایی برای برنامه هسته‌ای ایران تعیین شده باشد، ولی اقدامات حزب‌الله همچنان یک موضوع نگران‌کننده برای اسرائیل است. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، یک روز قبل از نشست ژنو ابراز کرد که حزب‌الله تا زمانی که لازم باشد در سوریه خواهند ماند. پرونده سوریه نشان خواهد داد که آیا توافق با ایران یک حرکت ساده‌لوحانه بوده یا خیر.

توصیه سایت صهیونیستی برای فرار از پاسخ به نقدهای کیهان

کیهان آورده است: با گذشت چند روز از انتشار یادداشت مدیر مسئول کیهان با عنوان «نه کلاهک نه کلاه» که در آن به بررسی تحلیلی و فنی توافق ژنو پرداخته شد، همچنان محافل رسانه‌ای فعال در فتنه سبز به آن واکنش نشان می‌دهند. پس از آنکه روزنامه‌های آمریکایی «نیویورک تایمز»، «وال‌استریت ژورنال» و... نوشتند که رویه روزنامه کیهان معادلات «توافق ژنو»را بر هم می‌زند، باز هم ضدانقلاب‌ها به میدان آمدند تا راهکارهای «کنترل اثرگذاری کیهان» را تجویز کنند.

سایت صهیونیستی «بالاترین» که در فتنه سبز نقش فعالی داشت و آشوبگران را هدایت می‌کرد در این باره می‌نویسد: «نقد شریعتمداری در سرمقاله نه کلاهک نه کلاه یکی از قوی‌ترین و صریح‌ترین و بهترین نقدهایی بوده است که به محتوای توافق ژنو نوشته شده است؛ و به نظر می‌رسد که در روزهای آینده پر و بال بیشتری هم خواهد گرفت.

پرسش‌های صریحی که شریعتمداری در نقد خود پرسیده سؤالات کلیدی و بسیار مهمی هستند که احتمالاً فعلاً پاسخی به غیر از «انشاءالله که اینطور نشود» یا «باید به قول غرب اعتماد کرد» و نهایتاً «تازه ما که چیزی از دست نداده‌ایم اگر غرب زیاده‌خواهی کرد توافق را بهم می‌زنیم» از سوی دولت نخواهد داشت. و بدیهی است که این پاسخ‌ها نیز آتش هجوم تندروان را بیشتر و بدتر تیز می‌کند».

«بالاترین» در ادامه این مطلب آورده است: «دولت روحانی بیش از اندازه کند و خوش خیال است. در حال حاضر روحانی نباید اجازه بدهد زمین مبارزه را مخالفانش[!؟] انتخاب بکنند و او را در پیامدهای توافق ژنو به بازی دفاعی وادارند. روحانی ابزارهای زیادی دارد در همه حوزه‌های غیر اقتصادی- از سیاست داخلی گرفته تا آزادی‌های اجتماعی و حقوق شهروندی و آزادی‌های فرهنگی و...- و باید بسرعت در این حوزه‌ها فعال شود تا رقیب مجبور از تقسیم و تحلیل نیرو بشود. از همه اقداماتی که روحانی می‌تواند استفاده کرده و مخالفان را منفعل کند یک اقدام منحصر بفرد است که شاه کلید است. و اگر روحانی بتواند آن را بچنگ بیاورد نه تنها کل بازی را بنفع خودش تغییر مطلق می‌دهد بلکه می‌تواند یارگیری عظیمی هم بکند برای پشتیبانی. و آن شاه کلید همان آزادی موسوی و کروبی از حصر است. اگر روحانی بتواند- بزودی نتواند دیگر نخواهد توانست- حصر سران جنبش سبز را بشکند علاوه بر فرستادن مخالفان به تعطیلات و ایجاد شور در جامعه هدف (سیاسی و رسانه‌ای و دانشگاهی) خواهد توانست از پشتیبانی موسوی و کروبی هم بهره برده و خودش را از منگنه مخالفان نجات بدهد.»

مخالفت اکثریت مردم آمریکا با سیاست کاخ سفید علیه ایران و سوریه

کیهان نوشت: اکثریت مردم آمریکا برای اولین بار طی 50 سال گذشته خواستار آنند که دولت ایالات متحده به حل مشکلات داخلی بپردازد. طبق نظرسنجی انجام شده اکثریت شهروندان آمریکایی به سیاست خارجی دولت اوباما همانند سیاست خارجی دولت بوش نمره منفی می‌دهند.نتایج پژوهشی که به تازگی و به طور مشترک از سوی یک اندیشکده (Council on Foreign Relations) و مؤسسه‌ای تحقیقاتی در آمریکا (Pew Research Center) صورت گرفته است، نشان می‌دهد که اغلب شهروندان آمریکایی معتقدند دولت آمریکا باید توجه خود را به رفع مشکلات داخلی معطوف کند تا به مسائل مربوط به سایر کشورهای جهان.

به گزارش دویچه‌وله نتایج این نظرسنجی که طی 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، نشان می‌دهد که 52 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خواستار آنند که ایالات متحده آمریکا به حل مشکلات داخلی بپردازد. این عده می‌گویند که سایر کشورها خود باید در جهت رفع مشکلاتشان تلاش کنند. 38 درصد از شرکت‌کنندگان با این نظر مخالفند.

همچنین 53 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که جایگاه آمریکا در جهان در مقایسه با ده سال پیش تنزل یافته است.علاوه بر این، 70 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی می‌گویند که از محبوبیت آمریکا در دنیا کاسته شده و کشورشان در حال حاضر در جهان از محبوبیت کمتری در مقایسه با گذشته برخوردار است.

به نظر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، محبوبیت آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در مقایسه با دوره رئیس جمهور پیشین این کشور، جرج بوش، کاهش یافته است.56 درصد از شرکت‌کنندگان در نظر سنجی نیز مخالفت خود را با سیاست خارجی آمریکا در قبال کشورهایی نظیر سوریه، ‌ایران و چین اعلام کرده‌اند. تنها 34 درصد از شرکت‌کنندگان از سیاست خارجی اوباما در مورد کشورهای یاد شده رضایت دارند. علاوه بر این تنها کمتر از 30 درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی از حضور نظامی آمریکا در افغانستان طی 12 سال گذشته حمایت کرده‌اند.

فعالان ستاد عارف از یاران خاتمی رو دست خوردند

کیهان آورده است: عارف مایل است به یک ستون مستقل در اردوگاه اصلاح‌طلبان تبدیل شود و دیگر نمی‌خواهد دنباله‌روی صرف خاتمی باشد.

علی افشاری از اعضای فراری دفتر تحکیم با انتشار این مطلب نوشت: محمدرضا عارف در انتخابات هیات‌ مدیره بنیاد باران شرکت نکرد. همین مساله، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تمایل وی به ایفای نقش مستقل در عرصه سیاسی را موجب شده است؛ آیا عارف می‌خواهد از زیر سایه خاتمی بیرون بیاید؟ البته عارف کناره‌گیری خود از هیات رئیسه بنیاد باران را امری عادی برشمرد و هم‌چنین فعالیت‌های بنیاد امید ایرانیان را هم‌سو با بنیاد باران اعلام کرد.

وی گفت: «در سال 88 تصمیم گرفتیم بنیاد امید ایرانیان که هم سو با بنیاد باران است با اولویت دادن به فعالیت‌های علمی، پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی تاسیس کنیم. این بنیاد فعالیت سیاسی بصورت حزبی ندارد و محور فعالیتش اجتماعی، فرهنگی و علمی است.»

در این تحلیل که از سوی سایت خودنویس (وابسته به شماری از همکاران خارج‌نشین نشریات اصلاح‌طلب) منتشر شده آمده است: اما حضور عارف در بنیاد امید ایرانیان و به خصوص توسعه فعالیت‌های آن تاثیرات و نتایج سیاسی در پی داشته است. جمعی از نیروهای سیاسی و اجتماعی بعد از انصراف عارف از رقابت‌های انتخاباتی به وی پیشنهاد کردند تا یک حزب سیاسی جدید راه بیاندازد.

افشاری با مرور برخی اظهارنظرهای عارف می‌نویسد: جهت‌گیری فعالیت‌های سیاسی کنونی عارف مقصد حضور در مجلس دهم را نشان می‌دهد. از این رو متمایز ساختن چهره خود و ارتقای جایگاه به عنوان یک ستون مستقل در اردوگاه اصلاح‌طلبان مورد توجه وی قرار گرفته است. او دیگر نمی‌خواهد صرفا دنباله روی خاتمی باشد و یا با پذیرش محوریت او فعالیت‌های سیاسی‌اش را انجام دهد. اگر چه تمایل ندارد با خاتمی نیز زاویه پیدا نماید بلکه می‌خواهد نوع هم‌کاری و فعالیت آن‌ها از حالت رابطه عمودی به رابطه افقی تغییر یابد.

این تحلیل خاطر نشان می‌کند: البته عارف در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم از خاتمی تا حدی دل‌گیر است. او انتظار داشت خاتمی فعالانه از ابتدا از او حمایت می‌کرد. در این صورت چه بسا عارف در نظر سنجی‌های اولیه از روحانی جلو می‌افتاد. یکی از جنبه‌های مغفول و رمزگشایی نشده انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، فرآیند برتری یافتن روحانی بر عارف در ائتلاف اصلاح‌طلبان و رفسنجانی بود. این اتفاق به شکل طبیعی رخ نداد و عارف با دل‌خوری از صحنه کنار رفت و تا آخر نیز از حسن روحانی حمایت نکرد. در واقع او فقط انصراف داد ولی اعلام نکرد به نفع روحانی صحنه رقابت را ترک می‌کند. فقط بیان داشت درخواست خاتمی را قبول می‌نماید. همین مساله باعث شد علی‌رغم گمانه‌زنی‌ها و درخواست برخی از رای‌دهندگان، روحانی پست معاون اولی را به عارف پیشنهاد نکند.

عضو سابق دفتر تحکیم اضافه کرد: فعالان ستاد عارف مدعی بودند تیم اصلی ستاد روحانی با انجام برخی از شگردهای خاص امنیتی و هم‌چنین ارسال اطلاعات غلط به ستادهای عارف در شهرستان‌ها باعث شده‌اند تا روند نظرسنجی‌هایی که در شورای ائتلاف انجام می‌شد از حالت طبیعی بیرون آمده و تحت تاثیر فعالیت‌های سازمان‌دهی شده حلقه یاران روحانی قرار بگیرد. این ادعا بعد از انتخابات در هیاهوهای پیروزی و فضای خاصی که ایجاد شد، گم گشت.

گفتنی است برخی نشریات اصلاح‌طلب چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اعلام نامزدی عارف مدعی شده بودند که وی «نفوذی و تحریک‌شده نهادهای امنیتی» و «اصلاح‌طلب بدلی و قلابی» است.

کتمان پیمان‌شکنی آمریکا با کدام هدف صورت می‌گیرد؟

کیهان در پایان نوشت: رسانه‌های زنجیره‌ای همچنان با هدف وارونه‌نمایی موضع مقامات آمریکایی، مشغول تحریف این موضع‌گیری‌ها هستند.در آخرین نوع از این اتفاق مکرر سایت شبه اصلاح‌طلب فرارو در تیتر خود نوشت «آمریکا: حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسیم».

این تیتر مربوط به خبر اظهارات برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکاست.

میهان برخلاف تیتر سایت مذکور گفته است: توافق نهایی با ایران می‌تواند شامل بند غنی‌سازی نیز باشد البته آمریکا هنوز این حق را به رسمیت نشناخته اما ما آماده هستیم تا درباره غنی‌سازی محدود اورانیوم «مذاکره» کنیم.

وی می‌افزاید: دلیل این امر آن است که ایران برای اولین‌بار با انجام بازرسی‌های سخت، کاهش میزان اورانیوم غنی‌شده، کاهش سطح غنی‌سازی، و کاهش فعالیت هسته‌ای موافقت کرده است.میهان می‌گوید: «اگر بتوانیم درباره تمامی این محدودیت‌های سخت به تفاهم برسیم، می‌توانیم تمهیداتی بیاندیشیم که غنی‌سازی به شدت محدود و بسیار اندکی که به نیازهای واقعی ایران وابسته است در نظر گرفته شود و این چنین هر گونه امکان دستیابی به سلاح هسته‌ای در کوتاه‌مدت منتفی می‌شود.»

منظور آمریکایی‌ها انجام غنی‌سازی در سطح محدود پایلوت (آزمایشگاهی) است که تازه قرار است آن هم مورد مذاکره قرار گیرد! و عجیب اینکه برخی رسانه‌ها و مقامات دولتی اصرار دارند ادعا کنند آمریکا حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد و عجیب‌تر اینکه برخی از همین محافل ناراحتند که منتقدان چرا به اظهارات مقامات آمریکایی استناد می‌کنند و به این سخنان بها می‌دهند؟ این محافل یک حقیقت روشن را عمدا کتمان می‌کنند و آن اینکه دولت آمریکا طرف اصلی بیانیه ژنو است و نه مثلا یک ناظر رسانه‌ای که اظهارنظر تفریحی برای خود کرده باشد.

شایان ذکر است رسانه‌های زنجیره‌ای بسیاری از اخبار روشنگر درباره بی‌صداقتی و بدعهدی مقامات آمریکایی را تحریف یا اساسا سانسور می‌کنند.

جام جم: اولین اظهارات کاردار غیر مقیم انگلیس پس از حضور در تهران

روزنامه جام جم نوشت: کاردار غیرمقیم انگلیس که به عنوان اولین مقام دیپلماتیک دولت انگلستان پس از ماجرای قطع روابط تهران ـ لندن به‌ایران سفر کرده، گفته است که گفت‌وگو‌های «دقیق و سازنده‌ای» با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات ایران داشته؛ او از همتای ایرانی خود تشکر کرده است. به گزارش ایسنا، آجای شارما «پیشبرد روابط دوجانبه‌مان براساس یک مبنای گام به گام و دوجانبه» را محور مذاکرات تهران و لندن دانسته است.

16 آذر چه کسانی به دانشگاه می‌روند؟

جام جم آورده است: همزمان با شانزدهم آذر، روز دانشجو، بسیاری از چهره‌های برجسته سیاسی کشور به دانشگاه می‌روند تا در مراسم‌ ویژه این‌روز به ایراد سخن بپردازند. براساس آخرین خبرها در این باره، حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز دانشجو به دانشگاه شهید بهشتی می‌رود تا در مهم‌ترین برنامه این روز حضور یابد. همچنین دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفته است که حضور قالیباف، جلیلی و صفارهرندی درمراسم شانزدهم آذر دانشگاه تهران قطعی شده است.

حمایت ۶۳ درصدی مردم آمریکا از توافق با ایران

جام جم در ادامه نوشت: نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از مردم این کشور پس از دریافت اطلاعات کامل درباره توافق‌نامه ژنو، از آن حمایت کرده‌اند.

به‌گزارش مهر، این نظرسنجی جدید از سوی موسسه «هارت ریسرچ» و با همکاری شبکه ان.بی.‌سی‌نیوز و روزنامه وال استریت ژورنال انجام شده است. در ابتدای این نظرسنجی بدون آن‌که اطلاعات زیادی درباره توافق‌نامه ژنو به شرکت‌کنندگان داده شود، ۳۴ درصد فقط بر اساس اخبار پخش شده از رسانه‌ها اعلام کردند که از این توافق حمایت می‌کنند. بر همین اساس ۲۲ درصد نیز اعلام کردند که با این توافق مخالف هستند. با این حال پس از دادن اطلاعات کافی به شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی ۶۳ درصد اعلام کردند که از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.

جاعل فیسبوکی محسن رضایی شناسایی شد

جام جم آورده است: درحالی که این روزها استفاده دولتمردان از شبکه‌های اجتماعی به موضوع روز محافل سیاسی تبدیل شده است، پایگاه اطلاع‌رسانی محسن رضایی دیروز گزارش داد فردی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی، اخباری را در ارتباط بادبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جعل می‌کرد، شناسایی شد. گفته می‌شود شناسایی این فرد به دنبال جعل خبری درخصوص یکی از صحابه پیامبر اسلام(ص) که در فیسبوک از قول رضایی منتشر شده بود، صورت گرفته است.

سؤالات «آشنا» به جای پاسخ به پرسش‌ها

جام جم نوشت: تاکید رئیس‌جمهور بر تبدیل نویسندگان ممنوع‌القلم به سریع‌القلم در این دولت در جریان گزارش صد روزه همچنان با واکنش مسئولان و صاحب‌نظران مواجه است. در همین‌باره دیروز حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با فارس در واکنش به انتقادها از اظهارات روحانی گفت که «از کجای وزارت ارشاد مصاحبه کرده‌اند که نویسنده ممنوع‌القلم نداریم؟»

گفتنی است، این موضعگیری در حالی است که حسینی، وزیر پیشین ارشاد دیروز در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم در پاسخ به پرسشی در این خصوص وجود افراد ممنوع‌القلم در دولت قبل را تکذیب کرده بود.

حضور دوباره وزیر علوم در مجلس طی دو هفته آینده

جام جم آورده است: چند روزی است که موضوع استیضاح وزیر علوم به دلیل برخی انتصابات در مجلس کمتر مطرح می‌شود، اما رفت و آمدهای او به بهارستان ادامه دارد. بر همین اساس معاون پارلمانی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری از حضور دوباره فرجی‌دانا، وزیر علوم در مجلس طی دو هفته آینده خبر داد. سعدالله نصیری قیداری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه روزسه‌شنبه وزیر علوم در مجلس، گفت: در این جلسه دو پرسش مطرح شد که یکی از آنها مربوط به تغییر رئیس جهاد دانشگاهی بود که نمایندگان قانع شدند و پرسش بعد در ارتباط با برگشت به تحصیل دانشجویان محروم از تحصیل بود که قرار بر این شد وزیر دوباره برای توضیحات بیشتر در مجلس حاضر شود.

۳ نکته مهم در پرونده کرسنت از نگاه نادران

جام جم در پایان نوشت: الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فساد، رعایت نکردن منافع ملی در قیمت‌گذاری گاز و نقض حاکمیت ملی، سه مساله مهم در پرونده کرسنت است.

به گزارش فارس، نادران در جمع خبرنگاران در توضیح این سه مساله گفت: اولین مساله بحث فساد است که موجب ابطال این قرارداد در دادگاه لاهه شده است و در لایحه دفاع ایران این مساله به عنوان دلیل ابطال قرارداد ذکر شده است. وی افزود: باید لایحه سوم به دادگاه لاهه ارسال شود و متاسفانه دولت در این مساله تاخیر کرده است و دولت نیز یک مهلت یک ماهه گرفته و آن‌طور که وزیر نفت گفته‌اند لایحه دفاع طی یکی دوهفته آینده به این دادگاه ارسال خواهد شد.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: نکته دوم بحث حاکمیت ملی و نقض آن است که در این قرارداد مورد توجه قرار نگرفته است. در صورتی که در این قرارداد شرکت خارجی در مرزهای حاکمیت ملی ایران مشغول به کار باشد باید با پرچم ایران کارکند و در صورتی که بخواهد با پرچم امارات به فعالیت خود ادامه دهد باید در خارج از آب‌های ایران به فعالیت بپردازد.

نادران گفت: نکته بعدی بحث قیمت‌گذاری گاز است که در آن منافع ملی مورد توجه قرار نگرفته است و با توجه به میزان قیمت نفت و گاز باید این قرارداد مورد بازبینی قرار گیرد.وی افزود: در مورد قضیه کرسنت دو مطلب باید اتفاق بیفتد که اولین آن ابطال این قرارداد است و نکته بعدی نیز در نظر گرفتن این سه مساله در بستن قرارداد جدید است.

ایران: سفر ظریف به عربستان در زمان دیگری

روزنامه ایران نوشت: خبر اول این کهروزنامه الشرق الاوسط در حاشیه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به امارات متحده عربی مدعی شد با وجود دعوت عربستان از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به این کشور، این دعوت از سوی محمدجواد ظریف پذیرفته نشده است.

با این حال براساس پیگیری‌های ایران و اطلاعات به دست آمده از منابع موثق ظریف قصد داشته در جریان سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کوتاهی نیز به عربستان داشته باشد. اما مقامات عربستانی اعلام کرده‌اند که در حال حاضر ملک عبدالله، پادشاه عربستان در مرخصی به سر می‌برد. بر این اساس وزیر امور خارجه کشورمان نیز سفر به عربستان را به موعد مناسب دیگر موکول کرده است.

اغراق درباره برکناری کارشناسان انرژی اتمی

ایران آورده است: خبر دیگر این که نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی گفت: درباره اخراج یا برکناری کارشناسان و تکنیسین‌های سازمان انرژی اتمی اغراق شده و کسانی که این مباحث را مطرح کرده‌اند، اطلاعات درستی به آن‌ها داده نشده است. محمد فیروزی به ایرنا گفت: تا جایی که اطلاع دارم کسی از سازمان انرژی اتمی اخراج نشده است، شاید مواردی از جابه‌جایی باشد اما این‌که کسی اخراج شده باشد و یا از بهره علمی و دانش آن‌ها استفاده نشود، این گونه نبوده است.

روایت عراقچی از دیدار بانمایندگان مجلس

روزنامه ایران در ادامه نوشت: شنیدیم که معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: دیدار با مجلسی‌ها همه جای دنیا چالشی اما شیرین است.

سیدعباس عراقچی که برای شرکت در هجدهمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه به سر می‌برد، در این توئیت با بیان این‌که ملاقات با وزیر خارجه هلند بسیار خوب بود و تأثیرات ژنو مشهود است، همچنین نوشت: ملاقات خانم آیسینک رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان هلند و تعدادی از اعضای آن هم خوب بود. دیدار با مجلسی‌ها همه جای دنیا چالشی اما شیرین است!

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا در تضاد با روح توافقنامه ژنو است

ایران آورده است: با خبر شدیم که حسن قشقاوی معاون وزیر امورخارجه درباره اظهاراتی که ازسوی برخی افراد درباره لغو توافقنامه ژنو می‌شود، گفت: مسأله هسته‌ای از مسائل کلان نظام است و اظهارنظر درباره اینکه این توافقنامه از سوی ایران لغو می‌شود یا لغو نمی‌شود از سطح افراد خارج است و در این رابطه باید نهادهای کلان نظام اظهار نظر بکنند.

حسن قشقاوی در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا گفت: این تحریم‌ها، تحریم‌های جدیدی نیستند بلکه تحریم‌هایی بوده‌اند که از قبل علیه ایران وضع شده‌اند و هم‌اینک موعد اجرای آن فرارسیده است.

معاون وزیر امور خارجه درباره واکنش ایران به این تحریم‌ها اظهار داشت: این تحریم‌ها با روح توافقنامه ژنو در تضاد است و انتظار داشتیم که این تحریم‌ها عملی نشوند..

دعوت دانشجویان از احمدی‌نژاد برای مناظره

ایران در پایان نوشت: دست آخر این که جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران با انتشار نامه‌ای از محمود احمدی‌نژاد خواستند اگر به عملکرد خود در طول هشت سال ریاست جمهوری‌اش مطمئن است و برای پرسش‌های دانشجویان درباره آثار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی کارهایش در آن هشت سال پاسخی دارد، به دانشگاه تهران برود، با نمایندگان دانشجویان مناظره کند و واکنش آن‌ها را ببیند.

به گزارش عصر ایران،‌ در این نامه خطاب به احمدی‌ن‍ژادآمده: «اگر شما این قدر به خود مطمئن بودید، چرا در دادگاه‌تان حاضر نشدید؟ آیا جز این است که در دادگاه باید همه چیز به‌طور مستند ارائه شود و نمی‌توان همانند مناظره‌ها با فرافکنی و تهمت زدن و جوسازی، کار را از پیش برد؟»

تهران امروز: عزاداری را تبدیل به تجارت نکنید

روزنامه تهران امروز نوشت: آیت‌الله مکارم‌شیرازی، مرجع تقلید شیعیان با توصیه به هیات‌های عزاداری و مداحان گفت: هیات‌های عزاداری برای پرداختن رقم‌های بالا به مداحان مسابقه نگذارند، کار عزاداری را تبدیل به تجارت نکنید.

کاش «روحانی» خدمت سرهنگ‌ها را می‌دید

تهران امروز آورده است: الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در افتتاحیه پل صدر که توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ساخته شد با خود گفتم که کاش آقای روحانی بود و می‌دید که سرهنگ‌های مملکت چه خدماتی را به مردم مومن و صبور کشور کرده‌اند.

جعل‌کننده فیسبوک «محسن رضایی» شناسایی شد

تهران امروز نوشت: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محسن رضایی، به دنبال جعل خبری در ارتباط با یکی از صحابه پیامبر اسلام(ص) که در فیس‌بوک از قول وی منتشر شده بود، فرد مذکور توسط نهادهای مسئول شناسایی شد. این شخص پس از چند روز پیگیری و مراقبت‌های لازم، توسط نهادهای ذی‌ربط شناسایی و پرونده وی تحویل مقامات قضایی شد.

ادعای سایت دانشگاه «احمدی‌نژاد»

تهران امروز‌ آورده است: سایت دانشگاه بین‌المللی ایرانیان مدعی شده است که این دانشگاه در مرجع اولیه تاسیس (وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری) و همچنین مرجع نهایی و رسمی تاسیس (اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری - سازمان اسناد و املاک کشور) کلیه مراحل قانونی را طی و هویت خود را تثبیت نموده است و از نظر آنان مراحل قانونی طی شده و اسناد و مدارک ارائه شده صحیح و منطبق بر قانون بوده است.

«جواد امام» مدیرعامل جدید بنیاد باران شد

تهران امروز نوشت: سید حسن رسولی رئیس هیات مدیره بنیاد باران با اشاره به جلسه اعضای هیات مدیره بنیاد باران، گفت: جواد امام معاون وزیر نیرو در دولت اصلاحات به‌عنوان مدیرعامل جدید و بنده به عنوان رئیس هیات مدیره برای چهار سال در دوره سوم انتخاب شدیم.

عربستان دعوت کرد، «ظریف» نپذیرفت

تهران امروز آورده است: عبدالرحمن راشد سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط و مدیرکل شبکه تلویزیونی سعودی العربیه در مطلبی در روزنامه الشرق الاوسط نوشت: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به شیوه قدیمی ایران برای استفاده از رسانه‌ها به عنوان اهرم فشار سیاسی متوسل شد.

عبدالرحمن راشد افزود: وی (ظریف) گله و شکایت کرد که خواهان سفر به عربستان بود اما آنها (مقامات عربستان) درخواستش را نپذیرفته‌اند درحالی که حقیقت برعکس است و آنها با درخواستش موافقت کرده بودند و زمانی را برای ملاقات با همتای سعودی‌اش تعیین کردند اما نپذیرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها