لایحه بودجه 93 به عنوان نخستین بودجه دولت یازدهم احتمالا هفته آینده به مجلس می‌رود. شرایط کنونی اقتصاد ایران و وجود مشکلات متعدد در آن، حساسیت این بودجه را بیشتر کرده و آن را در مرکز توجه کارشناسان و افکار عمومی قرار داده است.
کد خبر: ۶۲۲۲۵۵
آنچه بودجه 93 باید به اقتصاد ایران بدهد

حال پرسش اساسی این است که دولت و مجلس پس از بررسی بودجه 93 در مجموع باید چه چیزهایی را در این قالب به اقتصاد ایران بدهند. به عبارت بهتر حاصل این بودجه چه باید باشد. در این باره نکات زیر گفتنی است:

1ـ‌ تورم و رشد قیمت‌ها سفره مردم را کوچک کرده است، لذا دولت باید نخستین اولویت بودجه 93 را این موضوع قرار دهد. با این حال درک شرایط کنونی کشور در این راستا ضروری است. از نظر بیشتر کارشناسان کاری که دولت در این زمینه می‌تواند انجام دهد، قطع یارانه نقدی و افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی برای کسب درآمد بیشتر است، منتها دولت باید اولا با صرف‌نظر کردن از سهم خود در درآمد هدفمندی یارانه‌ها، بخش عمده این پول را به تولید اختصاص دهد و ثانیا کمک‌های غیرنقدی به مردم مانند سبد کالایی و ... را، حتی برای دو ماه یک بار در نظر بگیرد. به این ترتیب همزمان با حمایت کالایی از مردم، موتور تولید به عنوان عامل اصلی کاهنده تورم به حرکت خواهد افتاد که این امر به ایجاد اشتغال کمک شایانی می‌کند.

2ـ در حالی که رشد نقدینگی بالاست، بانک‌ها نقدینگی لازم برای اختصاص به بخش تولید را ندارند. هرگونه انتشار نقدینگی جدید و پول پرقدرت در شرایط فعلی به تورم دامن می‌زند؛ لذا دولت باید در بودجه 93 سیستم بانکی را موظف به وصول بخش قابل توجهی از مطالبات معوق خود کرده و احکام هزینه‌ای ناشی از آن را نیز پیش‌بینی کند تا منابع لازم برای گردش اقتصاد ملی با کمترین ضرر به دست بیاید.

3ـ‌ این یک واقعیت است که دولت برای بخش بودجه عمرانی خود پول ندارد و هر چه هست صرف بودجه‌های جاری بخصوص پرداخت حقوق‌ها می‌شود؛ لذا چاره کار باز کردن قابل توجه دامنه فعالیت برای حضور سرمایه‌های داخلی و خارجی است. برداشتن موانع زائد و مراحل دشوار اداری برای حضور سرمایه‌گذاران باید از جمله احکام قاطع بودجه 93 باشد.

همچنین به خاطر عرق ملی ایرانیان خارج‌نشین و راحت‌تر بودن جذب سرمایه‌های آنان، بودجه 93 می‌تواند تا 100درصد معافیت مالیاتی همراه تضمین حمایتی از سوی دستگاه‌های اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی کشور مانند وزارت اطلاعات برای ایرانیان مقیم خارج در نظر بگیرد تا جریان ورود پول رایگان برای کاهش مشکلات تولید و اشتغال به داخل کشور آغاز شود.

بی‌تردید حتی تحقق یکی از نکات گفته شده، دستاوردی بزرگ در اجرای بودجه 93 خواهد بود.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها