پس از خبر ساعت ۲۱ از شبکه اول سیما پخش می‌شود

گزارش ۱۰۰ روزه رییس‌جمهور به مردم

رییس‌جمهور کشورمان سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در شبکه یک سیما حضور یافت و به ارائه گزارش عملکرد 100 روز اول کار دولت یازدهم و اقدامات دولت در این دوره پرداخت و گفت: در مساله انرژی هسته ای موفقیت را به خاطر حمایتهای رهبر معظم انقلاب و حضور مردم و همچنین زحمات دیپلمات‌ها بدست آورده ایم و در این مساله من به مردم اطمینان می دهم اولین قفل باز شد چرا که پایه های ساختمان تحریم لغزید.
کد خبر: ۶۱۹۷۳۹
پایه‌های ساختمان تحریم لغزید

به گزارش واحد مرکزی خبر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد با گرامیداشت هفته بسیج افزود: همان طور که در ایام تبلیغات انتخاباتی به مردم بزرگ وعده داده بودم، قرار شد علاوه بر برنامه 4 ساله دولت تدبیر و امید، برنامه کوتاه 100 روزه نیز داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: گزارش 100 روزه دولت شامل سه بخش است که یکی گزارش رئیس جمهور، دیگری گزارش مکتوب و بخش سوم گزارش وزرا و معاونان است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا عدد 100 را انتخاب کردید گفت: 100روز یک دوره زمانی است که نه خیلی کوتاه است که نشود گزارش داد و نه آنقدر طولانی است که گزارش آنقدر مطول باشد.

وی افزود: مبنا این بود که یک برنامه کوتاه مدت سه ماهه مورد نظر دولت باشدو دولت به مردم گزارش دهد و این گزارش سه بخش دارد یک بخش اینکه رئیس جمهور منتخب به مردم گزارش می دهد و یک بخش گزارش مکتوبی است که در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر می شود و یک بخش گزارشی است که وزرا و معاونان هریک در بخش های مربوط به خود به اطلاع مردم می رسانند.

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه خود در گفت‌وگوی زنده از شبکه یک سیما در پاسخ به این پرسش که آیا روزهای ریاست جمهوری را می شمارید و اکنون تصور شما با روز اول چقدر تفاوت دارد گفت: به آن صورتی که الآن می گویید، خیر، اما به هر حال هر روزش برای من خیلی مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: همه تلاش دولت این است که حداکثر استفاده را از دوره چهار ساله برای خدمت به مردم ببرد و شاید برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران است بنده در روز تحلیف، دولت را به مجلس معرفی کردم و برای رأی اعتماد اسامی را در اختیار مجلس شورای اسلامی گذاشتم.

وی گفت: دولت تلاش می کند هیچ فرصت در اختیار را از دست ندهد و حداکثر استفاده را از فرصت ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: همین طور که این دولت نخستین دولتی است که اسامی را به مجلس داده، آخرین وزیری که رأی اعتماد گرفت هفته پیش و در آستانه صد روزگی بود که دولت کامل شد که از این بابت از نمایندگان محترم مجلس و همه مردم سپاسگزاری و تشکر می کنم.

وی گفت: البته این گزارش دولت مخصوص برنامه صد روزه نیست، از این پس در هر مقطعی به طور منظم، دولت به مردم گزارش کار خواهد داد.

رئیس جمهور گفت: دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و افتخارش پاسخگویی در برابر مردم است، مردم باید از جزئیات برنامه باخبر و مطلع باشند زیرا این دولت بدون همکاری و همراهی مردم نخواهد توانست مسوولیت سنگین اداره کشور را به انجام برساند.

وی افزود: دولت با این گزارش دهی می خواهد مردم و دولت از نظر اطلاعات بسیار نزدیک یکدیگر باشند، اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد یعنی روند کار و مشکلات در اختیار مردم باشد.

رئیس جمهور گفت: ممکن است دولت مشکلات فراوانی داشته باشد حتماً این مشکلات را با مردم در میان خواهد گذاشت. دولت ممکن است پیشرفت داشته باشد، حتماً این پیشرفت را به مردم خواهد گفت و دولت ممکن است برنامه های بلندمدت داشته باشد که حتماً به اطلاع مردم خواهد رساند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: حتماً مردم به ویژه صاحبنظران، اندیشمندان و اهل اندیشه و قلم می توانند با نقد، نصیحت و پیشنهادهایشان به دولت کمک کنند، دولت به مردم تعلق دارد و دولت افتخار می کند بتواند خدمتگزار این مردم خوب و عزیز باشد.

اولین مشکل دولت مشکل کالاهای اساسی است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خانم مجری این برنامه که پرسید: جدی ترین مشکل پیش روی شما در حوزه اقتصاد پس از انتخابات ریاست جمهوری چه بود گفت: در گزارش امشب بنده ضمن ارائه گزارش صد روزه به مردم خواهم گفت که در چه شرایطی کار را آغاز کردیم واز دولت گذشته چه ارثی به ما رسید.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه افزود: نخستین روزهای بعد از انتخابات، اولین مشکل، مشکل شرایط کالاهای اساسی در کشور بود.

روحانی گفت: نخستین گزارشی که از وزیر صنعت، معدن وتجارت گرفتم این بود که وضع کالاهای اساسی چگونه است که بدنبال آن گزارش وی، بنده را نگران کرد.

رئیس جمهور افزود: من فکر می کردم که حداقل انبارهای کشورهای از کالاهای اساسی برای سه چهار ماه کافی باشد ولی اینگونه نبود.

روحانی گفت: این گزارش قبل از مراسم تحلیف به دستم رسید و آن حاکی از کمبود کالاهای اساسی در کشور از جمله مشکل کمبود گندم بود.

رئیس جمهور افزود: همچنین در ان روزها گزارشی بدستم رسید که فقط در یکی از استانهای کشور در سیلوها برای 3 روز مصرف مردم گندم موجود است.

آقای روحانی گفت: بلافاصله بعد از این گزارشها مسوولان اجرایی را خواستم تا در زمینه مسائل ارزی کالاها وهمچنین انتقال آنها از بنادر چاره ای بجوییم.

تعبیر خزانه خالی

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه خود گفت : دولت هنگامی که کار خود را شروع کرد اقدامات خوبی در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی انجام داد.

روحانی افزود : با اقدامات اولیه ای که انجام دادیم ذخایر قابل توجهی فراهم شد و اولین اقدام فوری این بود که این ذخایر را به رقم قابل توجهی رساندیم.

رئیس جمهور گفت : امروز در مورد کالاهای اساسی با تلاش و همکاری متخصصانی که با اینجانب همکاری کردند انبارها پر است و برای آینده نیز خریدها صورت گرفته است و این اولین مشکلی بود که در آغاز کار دولت با آن مواجه بودیم و آن را تا جایی که ممکن است حل کردیم.

روحانی افزود: مساله  دوم بعد از شروع کار دولت در مرداد ماه اتفاق افتاد که من تعبیر خزانه خالی را در سخنرانی خود بکار بردم.

رییس جمهور با بیان اینکه خزانه جایی که حسابهای دولت و درآمدهای دولت در آن قرار می گیرد و خرج و مخارج دولت نیز از خزانه باید تأمین شود گفت: 210 هزار میلیارد تومان سالانه باید در خزانه موجودی داشته باشیم به عبارتی ماهیانه 17 هزار و 500 میلیارد تومان باید دولت درآمد داشته باشد تا بتواند سالانه 210 هزار میلیارد تومان ذخیره کند.

روحانی افزود: در مردادماه امسال و بخصوص 12 مرداد که من کار خود را شروع کردم موجودی خزانه دولت 1280 میلیارد تومان بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در پایان مرداد ماه باید حقوق کارمندان را پرداخت می کردیم گفت: حقوق کارمندان 7500 میلیارد تومان بود و از این مبلغ تنها 2870 میلیارد تومان بیشتر در خزانه موجود نبود یعنی بیش از 4060 میلیارد تومان باید از بانکها قرض می گرفتیم که تنها فقط بتوانیم حقوق کارمندان را پرداخت کنیم.

وی گفت: فقط در مردادماه دولت برای پرداخت حقوق کارمندان 4060 میلیارد تومان بدهکار شد.

زمان تحویل دولت تورم بالای 40 درصد بود

رئیس جمهور در ادامه گزارش صد روزه خود گفت: با مشکلی به نام عدم تامین درآمدها مواجه بودیم، در 5 ماه اول آنچه در بودجه بود، فقط 47 درصد تامین شده بود، البته اگر بودجه مصوب را حساب کنیم، الان هم 56 تا 57 درصد منابع را می توانیم تامین کنیم.

روحانی افزود: لذا ناچار بودیم بودجه را اصلاح کنیم و آمار و ارقام بودجه را واقعی کنیم، لذا با دو فوریت اصلاحیه را به مجلس دادیم که البته هنوز برنگشته است و امروز هم اصلاحات شورای نگهبان در مورد بودجه مطرح بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: بودجه به 171 هزار میلیارد تومان تبدیل شد که البته پیشنهاد دولت 150 هزار میلیارد بود و خود مجلس 40 هزار میلیارد تومان کم کرد.

روحانی گفت: این شرایطی بود که از لحاظ اقتصادی کشور را تحویل گرفتیم، شرایط کشور رکود تورمی بود، ما در سال‌هایی بودیم که رکود داشتیم، تولید رشد کافی نداشتیم مثلا در سال 65 رشد منفی 9 بوده ولی در عین حال همان سال که رشد منفی بوده، تورم ما 23 درصد بوده است.

وی افزود: یک سال هم تورم بالا داشتیم مثلا در سال 74 حدود 49 درصد تورم داشتیم اما در عین حال رشد هم 3 درصد بوده است اما اینکه تورم بالای 40 درصد و رشد هم منفی (رکود) ‌باشد، در سال 91 اتفاق افتاد، در سال 91 منفی 5 و 8 دهم رشد داشتیم و تورم هم در زمانی که تحویل گرفتیم بالای 40 درصد بود.

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه خود با اشاره به بی سابقه بودن رکود و تورم طی 50 ساله اخیر در کشورمان هنگام تحویل دولت یازدهم گفت: به غیر از سال های 57 و 58 که سال های پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط خاصی بر کشور حاکم بود هیچگاه چنین رکود و تورمی سابقه نداشته است.

روحانی ادامه داد: این نشان می دهد چه شرایطی از دولت گذشته به ارث به ما رسید و در چه شرایطی باید با مشکلات دست و پنجه نرم می کردیم.

رئیس دولت تصریح کرد: البته اعلام این آمار فقط برای اطلاع مردم است و نه اینکه از مشکلات بهراسیم، ما مشکلات را با حمایت و کمک مردم حل و از تنگناهای اقتصادی عبور خواهیم کرد.

وی افزود: در همین مدت کوتاه 100 روزه در تورم ما توانستیم یک قدم مهم برداریم، و آنقدر موضوع تورم برای من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی مهم است که هر 2، 3 روز یک بار از مسوولان در این باره سوال می کنم و هر هفته آمار می خواهم.

رئیس جمهور اظهار کرد: در ماه‌های گذشته هر ماه نسبت به ماه قبل تقریبا 2 ممیز 2 روند صعودی تورم بوده، این دو ماه اخیر روند یک ممیز دو شده، یعنی یک واحد کاهش پیدا کرده که این خیلی مهم است.

رئیس قوه مجریه گفت: در حالی که در پایان مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه ما 43 درصد بود، در پایان مهر ماه تورم 36 درصد شده و این خبر بسیار خوشی است که از 43 به حدود 36 در تورم نقطه به نقطه رسیدیم، بنابراین رشد و صعود تورم را تلاش کردیم مهار کنیم و در این مدت مهار کردیم.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است که تا پایان سال تورم را از حدی که هست به یک نقطه مطلوب برسانیم و در سال آینده یکی از برنامه های اساسی دولت مهار کردن تورم خواهد بود.

دولت گذشته  پولدارترین دولت بود

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه خود گفت: برنامه ریزی شده است تا تورم تا پایان سال آینده از 43 به 35 درصد برسد.

روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه یک سیما افزود: در یکی دو ماه گذشته قدم های خوبی در زمینه تورم برداشته شد و تا ماه های پایانی سال نیز اقدامات مهمی در کنترل تورم صورت خواهد گرفت اگر چه کنترل در ماههای پایانی سال سخت است.

مجری برنامه از رییس جمهور پرسید: چه شد که حل مشکل تورم را به عنوان مساله اصلی در دستور کار خود قرار دادید و از طرفی چگونه است که دولت قبل در طول هشت سال بیشترین درآمدهای نفتی پول تاریخ کشور را داشت و سپس تعهداتی برای این دولت گذاشت.

رییس جمهور پاسخ داد: دولت گذشته از نظر درآمدهای ارزی و نفتی و غیردولتی پولدارترین دولت بود.

روحانی افزود: مجموع درآمدهای نفتی و ارزی کشور در طول دولت گذشته به 750 میلیارد دلار رسید این در حالیست که همان دولت بدهکارترین دولت بود و به ما ارث رسید.

بدهی دولت قبل به نظام بانکی 74 هزار میلیارد تومان بود

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه خود در گفت‌وگوی زنده از شبکه یک سیما گفت: بدهی دولت قبل به نظام بانکی 74 هزار میلیارد تومان و به صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی 60 هزار میلیارد تومان بوده است.

روحانی افزود: آمار و ارقامی که بخش های مختلف دولت ارائه کرده اند حکایت از آن دارد که بدهی دولت به پیمانکاران و بخش های مختلف و بخش خصوصی حدود 55 هزار میلیارد تومان است، اگر شما همین سه رقم را کنار یکدیگر قرار بدهید که البته ارقام دیگری نظیر بدهی به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح هم هست که رقم های عجیبی است خیلی بالاتر از 200 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

وی گفت: البته ما می دانستیم دولت بدهکار است اما دولتی که بیشترین درآمد ارزی را در هشت سال گذشته داشته هنگامی که دولت را به منتخبان بعدی مردم تحویل می دهد این همه بدهکاری به اضافه تعهدات دیگر بوده است.

روحانی افزود: غیر از بدهی ها، تعهدات دیگر نیز وجود دارد به عنوان نمونه در هشت سال سفرهای استانی 211 هزار میلیارد تومان تعهدات ایجاد شده است.

وی گفت: از این تعهدات 32 درصد انجام شده و 68 درصد برای دولت های بعدی باقی مانده است.

رئیس جمهور افزود: از طرفی اعتبارات و تسهیلاتی که در همین سفرهای استانی به مردم تعهد شده فقط 30 درصد تحقق یافته و 70 درصد باقی مانده است.

روحانی گفت: اینکه 30 درصد تعهدات در مجموع تحقق پیدا کرده و 70 درصد باقی مانده، معنایش چیست؟ اینکه اگر همان پول را در اختیار داشته باشیم همان پولی که از درآمدهای نفتی در طول 8 سال بوده و اگر در هشت سال های بعدی هم همان درآمد باشد، 16 سال زمان می برد تا بتوانیم تعهدات را عملی کنیم.

وی افزود: آمار و ارقامی که مسوولان به من دادند حکایت از آن دارد که طرح های عمرانی که در کشور آغاز شده 400 هزار میلیارد تومان است یعنی سالیان دراز به غیر از امسال که در پنج ماه نخست آن دولت قبلی بوده، در بخش عمرانی سه درصد منابع تحقق پیدا کرده است.

دولت برای مسکن مردم طرح خواهد داشت

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه خود به مردم مهمترین عامل افزایش تورم را در سالهای اخیر رشد بی حساب نقدینگی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: سال 84 نقدینگی 68 هزار میلیارد تومان بود و در پایان دولت قبل این رقم به حدود 470 هزار میلیارد تومان رسید که تقریبا هفت برابر شد.

رئیس جمهور گفت: بخشی از این نقدینگی به بدهی دولت به نظام بانکی برمی گردد.

روحانی با اشاره به عوارض استقراض از بانک مرکزی افزود:وقتی چنین پول پرقدرتی استقراض می شود معلوم است که نقدینگی افزایش می یابد.

رئیس جمهور افزود: مسکن مهر برای افراد کم درآمد جامعه طراحی شد و هیچ کس نمی تواند منکر ساخت مسکن برای مردم شود اما اینکه این مسکن چگونه، کجا و با چه شرایطی ساخته شود مهم است.

آقای روحانی گفت: باید دید که منابع این مسکن از کجا تامین می شود؛ اگر پول این مسکن از جیب تک تک مردم تامین شود مسلم است که نقدینگی افزایش می یابد.

رئیس جمهور افزود: برای مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض و به بانک مسکن داده شد و از روز اولی که پول خلق شد تا حالا 100 هزار میلیارد تومان بوده و از این میزان 43 هزار میلیارد تومان متعلق به مسکن مهر است.

روحانی بخش اعظم تورمی که مردم را تحت فشار قرار داده است به مسکن مهر مربوط دانست و گفت: از مسوولان بخش اقتصادی دولت می خواهم به مردم توضیح دهند که این 43 هزار میلیارد تومان چه میزان تورم ایجاد کرده است.

رئیس جمهور افزود: البته مقصود من از این بحث‌ها این نیست که مسکن مهر را تکمیل نکنیم ؛ به هر حال تعهد دولت قبل را باید اجرا کنیم.

آقای روحانی گفت: البته دولت برای مسکن مردم طرح خواهد داشت و به مردم عرضه خواهد کرد.

دولت، به تعهدات دولت قبلی خود را متعهد می داند

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه در برنامه زنده شبکه یک سیما گفت: در مسکن مهر کاری را که انجام می دهیم بخشی از آن به نفع مردم است اما چون تدبیر و حساب و کتاب نیست باید این سؤال را طرح کرد که آیا از مردم اجازه گرفتیم که از پول جیب فقرا بگیریم و برای عده ای مسکن درست کنیم؟

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: مسکن کار خوب و ارزشمندی است و آنهایی که صاحب مسکن شدند حتماً‌ نفس راحتی کشیدند، ضمن اینکه مسکن مهر مشکلات فراوانی برای تسهیلات، حمل و نقل و مسائل جنبی دارد که باید تکمیل شود اما این دولت، به تعهداتی که دولت قبلی به مردم داده است خود را متعهد می داند.

رئیس جمهور گفت: اگر رشد نقدینگی را مهار کنیم یکی از راه‌های مهار کردن تورم است اکنون نیز آمار و ارقام نشان می دهد که در دو تا سه ماه اخیر این رشد متوقف شده و حالت نزولی پیدا کرده است یعنی در ماه های گذشته رشد 2،2 درصدی داشته که به 1،2 رسیده است و این نشان می دهد که داریم نقدینگی را کنترل و مهار می کنیم به ویژه آنجایی که بحث پایه پولی و پول بانک مرکزی مطرح است باید حواسمان جمع باشد که چه کار می کنیم و چگونه از این پول استفاده و بهره برداری می کنیم.

اصلاح روند پرداخت یارانه‌ها

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه چگونه می خواهید تورم را مهار کنید در حالی که هدفمندی یارانه‌ها را ادامه می دهید و طرح مسکن مهر را به اجرا در می آورید گفت: دولت برای پرداخت یارانه و ادامه آن ماهانه نیاز به 3500 میلیارد تومان پول دارد که بر اساس قانون این مبلغ باید از طریق افزایش قیمت حامل های انرژی تأمین شود که افزایش حامل های انرژی تنها نصف این مبلغ را تأمین می کند.

روحانی افزود: ما برای تأمین مابقی باید از منابع بودجه ای استفاده کنیم که در این صورت هر ماه کسری برای پرداخت یارانه داریم.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید حتماً روند پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کند، گفت: در این زمینه چند راه حل وجود دارد، یا باید یارانه‌ها را کاهش دهیم برای تأمین کسری که در این زمینه دیدیم قشرهای کم درآمد بر روی یارانه‌ها برای خود حساب باز کرده اند و از کاهش آن زیان می بینند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: راه حل دیگر این بود که به یک بخش افراد جامعه یارانه ندهیم.

وی گفت: ما خیلی فکر کردیم که چگونه می شود افرادی که نیازمند نیستند یارانه نگیرند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما امسال از طرح هایی که برای یارانه‌ها پیش بینی شده بود صرف نظر کردیم، افزود: برای اینکه بدانیم چه قشرهایی از مردم نیاز به یارانه ندارند باید به زندگی خصوصی مردم رجوع می کردیم، به نظر ما رجوع به زندگی خصوصی مردم و مطلع شدن از حساب های بانکی آنها ممکن است برای یک موضوع خاص در کوتاه مدت مفید باشد ولی در بلندمدت موجب زیان کشور خواهد شد.

دولت مصمم است مرحله دوم یارانه‌ها را از سال آینده آغاز کند

رئیس جمهور گفت: به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم یارانه‌ها را از قشرهای پردرآمد بگیریم باید از حساب بانکی آنها مطلع شویم و تعداد املاک مردم را در نظر بگیریم که این دخالت در زندگی خصوصی افراد خواهد شد و شاید این کار در کوتاه مدت مفید باشد اما به این نتیجه رسیدیم که حتما در بلند مدت به ضرر کشور است.

روحانی با بیان اینکه مردم باید به شبکه بانکی ما اعتماد کنند افزود: دخالت در زندگی خصوصی مردم اعتماد مردم را از بانک‌ها و دولت سلب می کند و رونق اقتصادی را از بین خواهد برد.

رئیس جمهور گفت: هدف ما کنترل نقدینگی است و پس از آن بهبود وضع کسب وکار و رونق تولید و کاوش در زندگی خصوصی مردم پول های مردم را از بانک‌ها خارج می کند و ضرری بیشتر از نفع آن به کشور خواهد رسید.

وی افزود: دولت تصمیم دارد تا پایان امسال یارانه‌ها را به همین صورت ادامه دهد و اگر تغییری در پرداخت و یا شیوه یارانه‌ها باشد از سال آینده صورت می گیرد.

حسن روحانی با اشاره به اینکه حتما باید شیوه پرداخت یارانه‌ها هم از نظر دهک‌ها و هم شیوه پرداخت اصلاح شود گفت:مرحله دوم یارانه‌ها را دولت مصمم است از سال آینده آغاز کند اما اول مهار تورم سپس اصلاح سیستم بانکی و بعد آغاز مرحله دوم یارانه ها.

رئیس جمهور همچنین گفت: قرار است دولت اقدامی برای قشرهای کم درآمد جامعه تا پایان سال انجام دهد که آن در نظر گرفتن دو بسته کالایی برای قشرهای ضعیف کشور است.

دو بسته کالایی برای قشرهای کم درآمد در نظر گرفته شده است

رئیس جمهور در ادامه گزارش صد روزه به مردم گفت:برای قشرهای کم درآمد، دو بسته کالایی تا پایان سال درنظرگرفته شده است که زمان و مقدار آن اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود:وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی در مورد وضع دانش آموزان در مدارس و ضرورت این که ازنظر سلامت و رشد آنها اقداماتی انجام شود، گزارشی داده بود از این رو دولت تصمیم گرفت که از آذر ، توزیع شیر را برای مدارس ابتدایی و نیز سه سال اول متوسطه یعنی از سال اول تا نهم شروع کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اقدام اساسی که دولت در بخش اقتصادی دارد، برنامه ریزی برای سال آینده است.

ناچار شدیم 7.2 میلیون تن گندم وارد کنیم

رئیس جمهور در ادامه گزارش صد روزه به مردم با اشاره به تلاش دولت برای بهبود فضای کسب و کار آنهم با تکیه بر بخش خصوصی و فراهم کردن تسهیلات لازم برای فعالان اقتصادی گفت: دولت در 100 روز گذشته 35 تصمیم برای تسهیل در مسائل اقتصادی مردم در بخش های تولیدی، صادرات، گمرکات، پیش پرداختها و ال سی ها اتخاذ کرد که همه آنها عملیاتی و اجرایی شده است.

روحانی افزود: علاوه بر این در بخش کشاورزی، دولت تلاش زیادی کرد و نهاده های کشاورزی که کشاورزان در آن دچار مشکل بودند توانست تامین کند.

رئیس جمهور گفت : ان شاءالله با تلاشی که دولت انجام داده است امیدوارم سال آینده وضع محصولات کشاورزی ما بسیار بهتر باشد از آنچه که امسال انجام دادیم.

روحانی ادامه داد: امسال ناچار شدیم که 7 و 2 دهم میلیون تن گندم وارد کنیم، امیدوارم سال آینده وضع ما در تمام محصولات کشاورزی بهتر شود.

رئیس جمهور افزود: ما نرخ تضمینی خرید گندم را برای اولین بار شهریور ماه اعلام کردیم تا کشاورزان مطمئن باشند و تلاش کنند.

رئیس جمهور همچنین گفت : تسهیلات مورد نیاز کشاورزان را در اختیارشان قرار دادیم.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: در ماشین آلات اقدام بسیار موثری انجام شده، بنابراین امیدوارم در سال اینده وضع بهتری داشته باشیم ؛ من از همین جا درود و سلام همه دولت را به کشاورزان عزیز می رسانم که بار امنیت غذایی و استقلال کشور در بخش مواد غذایی و محصولات کشاورزی بر دوش آنهاست و حضور آنها در حماسه 24 خرداد بسیار ارزشمند بود، کشاورزان و روستاییان عزیزمان، ان شاالله در این باره اقدام خوبی انجام می گیرد.

کمبود دارو به طور کامل برطرف شد

رئیس جمهور گفت: دولت اقدامات بسیار خوبی در زمینه دارو انجام داده است بدین معنا که تقریباً کمبود دارو به طور کامل برطرف شد.

روحانی در گفتگوی تلویزیونی با شبکه یک سیما افزود: قیمت های دارو نسبت به گذشته بسیار متناسب شد و تسهیلات خاصی نیز برای بیماران خاص و صعب العلاج پیش بینی شد و وضع دارو بهتر از این نیز خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: بخش سلامت با وجود کمبود منابع قدم های جدی ای خواهد برداشت.

رئیس جمهور افزود: هم اکنون تیم های متخصص در حال اعزام به مناطق محروم برای خدمات دهی به هموطنان هستند.

وی اضافه کرد: دولت در صد روز نخست اقدامات بسیار خوبی در حد توان و امکانش و نه در شأن ملت ایران برداشت.

آقای روحانی در ادامه گفت: دولت در سال آینده چند برنامه را اجرایی خواهد کرد.

وی افزود: نخست مرحله دوم یارانه ها که در فکر طراحی آن هستیم سپس مهار کردن تورم یعنی رسیدن به زیر پنج درصد و سپس بالا بردن رشد اقتصادی.

روحانی رشد اقتصادی کشور در سال 91 را 5،8 - درصد دانست و گفت: این بدان معناست که اقتصاد کشور شش درصد کوچک و سفره مردم نیز حداقل شش درصد خالی شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش می کنیم تا پایان سال این رشد منفی به صفر و در صورت امکان به درصدی مثبت برسد افزود: تلاش ما در سال آینده نیز بردن رشد اقتصادی به 3+ درصد است اگرچه باید طبق قانون برنامه سالانه به 8 درصد برسد که برای رسیدن به این عدد اقدامات زیادی باید انجام بگیرد که خواهد شد.

تلاش می‌کنیم سال آینده نرخ ارز را یکسان سازی کنیم

رئیس جمهور در ادامه گزارش عملکرد 100 روزه دولت گفت : برای سال آینده تلاش می کنیم اگر بتوانیم نرخ ارز را یکسان سازی کنیم که جزو اهداف ماست و این تلاش را خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛‌ آقای روحانی تصریح کرد : یکی از مشکلاتی که این دولت با آن روبه‌رو شد تفاوت نرخ ارز بود زیرا مجلس گفته بود که دلار از حدود 1200 تومان باید به 2477 تومان برسد، این در قانون بودجه در مجلس اعلام شده بود.

رئیس جمهور گفت : دولت می بایست در اول تیر نرخ دلار را به 2477 تومان برساند متاسفانه دولت قبل این کار را نکرد و وقتی دولت جدید بر سر کار آمد با این مشکل مواجه شد.

روحانی افزود : در واقع دولت می بایست نرخ ارز را دو برابر می کرد و معنایش این بود که همه کالاهایی را که وارد می کند دو برابر شود ومحاسبه ای صورت گرفت و دریافتیم که مردم دچار چه معضل بزرگی خواهند شد.

وی گفت : با برنامه ریزی صورت گرفته در برخی موارد با پرداخت یارانه مانند گندم، نان و دارو قیمت را ثابت نگه داشتیم و در بقیه موارد با یک شیب بسیار ملایم به قانون دلار حدود 2500 تومان رساندیم تا فشاری به مردم وارد نشود.

رئیس جمهور افزود : اینکه برخی از مردم می گویند چرا قیمت فلان کالا گران شده گرچه شیب بسیار ملایم بود و تلاش کردیم و بنده خودم نیز مداخله کردم تا قیمت ها بالا نرود و فشار به مردم نیاید اما مردم بدانند که باری به دوش دولت افتاد تا نرخ دلار را دو برابر کند در صورتی که این اقدام باید در دولت قبل اجرا می شد .

روحانی افزود : بحمدالله ما از این پیچ ها به سلامت عبور کردیم و مردم خیلی یاری کردند.

سیاست خارجی جزو اولویت‌های این دولت است

رئیس جمهور در ادامه گزارش صد روزه به مردم گفت: سیاست خارجی جزو اولویتهای این دولت بود همانطور که قبلاً‌ هم اعلام کرده بودیم.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه از ابزار سیاست خارجی در این صد روز چگونه استفاده کردید؟ افزود: سیاست خارجی جزو اولویتهای دولت بود البته نه اینکه سیاست های فرهنگی ، داخلی و اجتماعی کم اهمیت باشد اما به سبب مشکلاتی که کشور با آن مواجه بود در بخش سیاست خارجی اولویت قائل بودیم.

رئیس جمهور گفت: متأسفانه دشمنان در سطح جهانی نوعی ایران هراسی را بوجود آورده بودند و روابط دولت با دنیا بجز تعداد کشوری معدود،کاهش پیدا کرده و مشکلات فراوانی برای ایرانیان مقیم خارج پیش آمده بود.

روحانی افزود: ایرانیان مقیم خارج کشور سرمایه بزرگی هستند و ما در سفرهایمان به خارج ، عشق و علاقه آنها را به وطن به وضوح می بینیم و امیدواریم اینها بتوانند کمک ما باشند.

رئیس جمهورگفت: این ایرانیان در دیپلماسی عمومی هم نقش قابل توجهی دارند چرا که بخش مهمی از نخبگان جوامع را همین ایرانیان تشکیل می دهند.

رییس جمهور افزود: در هر حال شرایطی به بهانه مساله  هسته ای ایجاد شده بود که فشارهایی به مردم وارد کرد.

روحانی گفت: البته نمی خواهم بگویم همه مشکلات ما مربوط به تحریم است ؛ عمده مشکلات به بی تدبیری مربوط می شود چرا که در شرایطی که دولت ، تحریم ها را کاغذ پاره می خواند وابستگی اش را به خارج از طریق واردات بیشتر می کرد.

رئیس جمهور افزود: سالهای قبل از 84 ، واردات ما 38 میلیارد بود که به 75 میلیارد رسید.

با شعار نمی‌شود با دنیا مقابله کرد

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه خود در گفت‌وگوی زنده از شبکه یک سیما گفت: وقتی با دنیا در حال مبارزه هستیم باید به داخل تکیه کنیم و با شعار نمی شود با دنیا مقابله کرد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: البته نه اینکه از فشار دنیا بترسیم، اما باید تدبیر کنیم و در برابر دنیا بایستیم، نخستین راه آن این است که به خودمان متکی شویم، واردات را کم کنیم و اینکه مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی بارها و بارها تأکید کردند به همین دلیل است، یعنی هر که بخواهد ایستادگی کند باید روی پای خود بایستد نه اینکه تکیه بر دنیا بیشتر شود.

وی گفت: از سال 79 تا 83 سالانه خرید گندم ما از کشاورز داخلی یک میلیون تن اضافه و خرید از خارج یک میلیون تن کمتر شد تا اینکه در سال 83 با خرید 11 میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی در عرصه گندم خودکفا شدیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: از سال 84 به بعد هر سال خرید گندم داخلی یک میلیون تن کمتر شد و خرید گندم از خارج سالانه یک میلیون تن افزایش یافت تا جایی که امسال باید 7.2 میلیون تن گندم وارد کنیم.

وی گفت: وقتی می خواهیم با قدرت های غربی مقابله کنیم باید خود را آماده کنیم اما متأسفانه عمل ما با شعارمان سازگار نبود و این یکی از مشکلات بود که امیدواریم قدم به قدم حرکت ما به سمت خود اتکایی بیشتر شود و تکیه بر کشاورزان داخلی باشد.

رئیس جمهور افزود: البته کارهایی که در سال های گذشته کردیم شغل زیادی برای چینی‌ها و کره جنوبی و دیگران درست کردیم اما در داخل مشکل اشتغال داشتیم و حضور اقتصادی ما در صحنه بین المللی بسیار ضعیف بود و امروز شرایطی به تدریج ایجاد می شود که حضور ما در صحنه بین المللی بیشتر و در همه صحنه‌ها پررنگ تر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پاسخ به پرسشی درباره توفیقات در زمینه سیاست خارجی با تشکر از همه وزرا و مسوولان به خاطر تلاش مجدانه شان گفت: همه در حد خود تلاش وافر کردند که مردم گزارش آن را خواهند دید اما در سیاست خارجی قدم های بسیار خوبی برداشته شد و از ابتدا نیز با بهار خوبی روبه‌رو بود و در روز تحلیف 55 هیئت از کشورهای مختلف جهان شرکت کردند که 10 هیئت در سطح ریاست جمهوری، دو هیئت در سطح نخست وزیر، شش هیئت در سطح رئیس مجلس، 11 هیئت در سطح وزیر خارجه و بقیه نیز در سطح وزرا بودند.

روابط با 5 قدرت بزرگ جهان

رئیس جمهور در ادامه گفت: در سفر بیشکک و اجلاس شانگهای شرایطی پیش آمد که ما با دو قدرت جهان از پنج قدرت یعنی چین و روسیه ملاقات های بسیار خوبی داشتیم و برنامه ریزی های خوبی برای گسترش روابط و همچنین اجرای توافقات صورت گرفت.

روحانی توافق در بخش اقتصادی، سرمایه گذاری، مسائل سیاسی و فرهنگی و همچنین فناوری های علمی را از جمله توافقات ایران با روسیه و چین ذکر کرد که در اجلاس شانگهای به عنوان اولین اقدامات روابط خارجی دولت یازدهم آغاز شد.

رئیس جمهور گفت: ما روابط خود را با پنج قدرت بزرگ از چین شروع کردیم و بعد با روسیه و اخیراً‌ هم انگلیس.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید: آیا شما با دیوید کامرون تماس گرفتید یا این تماس از طرف انگلیسی‌ها بود گفت: ما برای اجلاس ژنو به هر پنج کشور پیغام داده بودیم که می خواهیم با آنها مذاکره کنیم و آنها به ما تلفن کردند و پیغام از سوی ما بود.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا کلید شما می تواند گره سیاست خارجی کشور را باز کند گفت: همه جا کلید در دست مردم است.

پایه‌های ساختمان تحریم لغزید

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه کلید برای مردم است گفت: این حضور مردم، حمایت آنان و شور و شوقی که مردم در دل دارند تبدیل به کلید شده است که در دست خود مردم است.

روحانی با بیان اینکه انسان دربرابر عظمت و فداکاری ملت ایران احساس کوچکی می کند افزود: قفل را استقامت و ایستادگی و حضور پرشور مردم در انتخابات 24 خرداد باز کرد.

وی افزود: این قفل را حماسه مردمی باز کرد که گوش به فرمان مقام معظم رهبری رفتند که حماسه سیاسی را بیافرینند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کلید، حضور و حمایت مردم است گفت: دولت تنها کارگزار و خادم این ملت است و از این قفلها که یکی دو تا نیست یکی از آنها باز شده است.

روحانی گفت: در دنیای امروز بعضی‌ها کارشان این است که قفل‌ها باز نشود.

رییس جمهور افزود: در داخل از این آدمها تقریباً‌ نداریم و در درون کشور وحدت و انسجام خوبی را شاهدیم.

وی با اشاره به اینکه راه زیادی در پیش داریم گفت: هر چه بخواهیم بدست بیاوریم تنها از وحدت و انسجام داخلی است.

رییس جمهور تأکید کرد: از تفرقه، هیزم کشی و فوت کردن در شعله های آتش، تنها اختلافات بدست می آید و با دست به دست هم دادن می توانیم به انسجامی برسیم که بر بام پیشرفت منطقه و دنیا دست یابیم.

وی گفت: در مساله انرژی هسته ای موفقیت را به خاطر حمایتهای رهبر معظم انقلاب و حضور مردم و همچنین زحمات دیپلمات‌ها بدست آورده ایم و در این مساله من به مردم اطمینان می دهم اولین قفل باز شد چرا که پایه های ساختمان تحریم لغزید.

غنی‌سازی در ایران متوقف نخواهد شد

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه خود گفت: وقتی مفاد توافقنامه ژنو اجرایی شود هیچ تحریم جدیدی انجام نخواهد شد. این یعنی مهار و محدود کردن تحریم، خیلی‌ها تلاش می کردند که ایران منزوی باشد، امروز دشمنان ما منزوی هستند و ایران در صحنه بیشتر فعال است.

روحانی افزود: آن فضایی که در نیویورک و بیشکک دیدیم،‌ همان فضا، فضای رقابت به سوی ایران است. این شور و شوق به خاطر شخص حسن روحانی نبود، بلکه برای نماینده و منتخب مردم ایران بود و این انتخابات بود که دنیا را تکان داد.

وی اضافه کرد: در بحث هسته ای، به مردم می خواهم اطمینان بدهم که اصول مورد نظر مردم، حقوق مردم و چارچوبی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، تا پایان مراعات می شود، حتی غنی سازی که بخشی از حقوق ماست، ادامه خواهد یافت و هیچ وقت متوقف نمی شود.

رئیس جمهور گفت: غنی سازی در ایران متوقف نخواهد شد، این موضوع خط قرمز و حق روشن ماست، برخی‌ها خوششان نیاید، ان پی تی را بخواهند تفسیر کنند، روشن است که براساس ان پی تی، حق ما بر مبنای این است که هر کشوری برای توسعه فعالیت های خود حق آزادی عمل دارد و غنی سازی هم یکی از آنهاست.

وی افزود: ما بخواهیم فعالیت صلح آمیز هسته ای و نیروگاه داشته باشیم، ‌بدون غنی سازی نمی شود، برنامه هسته ای صلح آمیز چگونه بدون سوخت تامین خواهد شد؟

انرژی صلح‌آمیز بدون غنی‌سازی امکان‌پذیر نیست

رئیس جمهور در ادامه با تاکید مجدد بر تداوم غنی سازی و این که بهره گیری از انرژی صلح آمیز نیز بدون غنی سازی امکان پذیر نیست گفت: سوخت اتمی، غنی سازی لازم دارد و در ادامه اقدامات دیگری از جمله قرص سوخت تولید و میله های زیرکونیوم را درست کنیم.

روحانی در ادامه ایستادگی روی چارچوب های اصلی را یادآور شد و تاکید کرد: مردم ما کاملا مطمئن باشند، باید ظلم بر مردم برداشته شود، تهدیدها را دفع و تحریم‌ها را رفع کنیم.

رئیس جمهور افزود: هدفمان این است که تحریم‌ها را بشکنیم و از سر مردم برداریم، فرصت لازم را در صحنه بین المللی ایجاد کنیم.

روحانی گفت: همان که از اول به تعامل سازنده تعبیر کردیم با جهان، ما با دنیا تعامل سازنده خواهیم داشت، قدم به قدم پیش می رویم تا جایی که به توافق کامل با 1+5  برسیم؛ البته راه طولانی است اما این راه را طی خواهیم کرد.

تهیه پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی

رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجری درباره نحوه شکل گیری انسجام در داخل گفت: اولین مساله این است که همه به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم، آن منشور حقوق شهروندی که به ملت عزیزمان قول داده بودم امشب پیش نویسش روی سایت قرار گرفت تا مردم، بخوانند و نظر بدهند، می خواستند بدهند تا من تصحیح نهایی کنم، گفتم بگذارید اول در اختیار مردم قرار گیرد تا آنها نظر بدهند، این در اختیار مردم است تا مطالعه کنند مخصوصا حقوق دانان، فرهیختگان و استادان دانشگاه و صاحبان اندیشه، با نظرات آنها این را تکمیل می کنیم، اولین قدم این است که به حقوق هم احترام بگذاریم.

رئیس قوه مجریه گفت: دوم این که در جامعه ما همه احساس آرامش کنند.

وی افزود: یکی از نکات مثبتی که از آغاز این دولت تاکنون حس می کنم به وجود آمدن یک آرامش است نه فقط در سکه، دلار و مسکن، بلکه در جامعه، دانشگاه، بازار و مدارس و ورزش،همه احساس آرامش می کنند.

روحانی ادامه داد: در ورزش از والیبال، فوتبال ساحلی تا فوتبال، جوانان ما پیروزی می آفرینند، حالا البته می گویند روحانی متشکریم، اما من می گویم همه باید از ملت عزیزمان متشکر باشیم. رئیس جمهور افزود: ما که کاری نکردیم مخصوصا وزیر ورزش ما که آخرین وزیر بود و توانستیم از کوچه پرپیچ و خم پارلمان عبورش دهیم.

روحانی تاکید کرد: ما عضو کوچکی از این ملت بزرگ هستیم، این ملت بزرگ است و خدمت به این مردم افتخار است، اما آنچه موجب شکل گیری آرامش بر فضای ورزش نیز شده این است که سایه سیاست را از روی ورزش برداشتیم.

رئیس جمهور افزود: کاری هم که در فرهنگ انجام ندادیم اما چرا اصحاب فرهنگ هم خوشحالند، چون فضای امنیتی را کنار گذاشتیم.

دولت واقعا از نقد بدش نمی‌آید

رئیس جمهور گفت: در عرصه فرهنگ کار خاصی نکردیم و این خوشحالی اصحاب فرهنگ به علت کاهش یافتن فضای امنیتی در این حوزه است.

روحانی افزود: دولت در چارچوب قانون اساسی به وظایف خود عمل می کند البته رئیس جمهور مسوول اجرای تک تک اصول قانون اساسی است و من پای همه وعده های خود ایستاده ام.

وی گفت: به انسجام و وحدت در سیاست داخلی بسیار نیازمندیم اگر چه راهی طولانی در پیش داریم.

روحانی تاکید کرد: من اصلا از نزاع خوشم نمی آید چون به نفع ملت نیست و سودی نیز ندارد بنابراین بهتر است به جای نزاع افراد و جناح‌ها هنر خود را نشان دهند.

مجری برنامه گفت: شاید هنر خود را در این نزاع می دانند رئیس جمهور نیز پاسخ داد: اگر این گونه است این خود یک بی هنری است چرا که ما نیاز به انسجام داریم و باید برای پیشرفت کشور دست به دست هم دهیم.

روحانی روابط دولت را با سایر قوا بسیار خوب دانست و گفت: خوشبختانه در روابط قوه مجریه با قوای قضاییه و مقننه آرامشی حکمفرماست این در حالی است که قبلا روابط در حد شکایت در دادگاه از همدیگر پیش رفت.

وی گفت: یک عامل اصلی در انسجام و وحدت کشور به علت وجود رهبری مقتدر است و همه قوا به رهبری احترام می گذارند و رهبری نیز هماهنگ کننده قواست.

رئیس جمهور افزود: اینکه می گوییم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم قبل از آن باید این تعامل به صورت سازنده در کشور بین خودمان برقرار باشد.

رئیس جمهور بر ضرورت توجه به امید، آرامش وکرامت در جامعه به عنوان یک سرمایه اصلی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه امید در جامعه در حد بسیار عالی است و آرامش نیز خوب است و یکی از علت های تدوین حقوق شهروندی نیز برای رسیدن به کرامت است.

روحانی گفت: دولت واقعا از نقد بدش نمی آید.

انتقاد حق رسانه ملی و سایر رسانه‌هاست

رئیس جمهور در ادامه گزارش صد روزه خود در گفت‌وگوی زنده از شبکه یک سیما گفت: آیا رفتار رسانه‌ها با دولت فعلی با دولت های قبلی در ماه های اول یکسان است؟ رفتار رسانه ملی با ما مانند رفتار صدا و سیما با دولت های پیشین در ماه های آخر است یعنی خیلی راحت انتقاد می کنند و اصلاً برای ما ناپسند نیست زیرا حق رسانه ملی و سایر رسانه هاست.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: نقد به نفع ماست، مگر ما معصوم هستیم و خطا نمی کنیم؟ ما نیز اشتباه می کنیم، نقد اگر سازنده باشد به نفع همه است و همه ما نفع می بریم، رسانه ملی هم نقد بکند ما استقبال می‌کنیم.

وی گفت: همه باید آستانه تحملمان را بالا ببریم و یکدیگر را تحمل کنیم، باید بدانیم با تحمل بیشتر نفع بیشتر عاید مردم می شود.

روحانی افزود: تا اینجا که پیش رفتیم چگونه بوده، اگر مجلس، سایر ارگان‌ها و مقام معظم رهبری کمک نمی کردند و هدایت ایشان نبود به این پیشرفت نمی رسیدیم، پس همه دست به دست هم دادیم و به همه قوا احترام کردیم به رهبری، چارچوب هدایت ایشان را پذیرفتیم و امروز بحمدالله یک قدم خوب پیش رفته ایم و من خوشحالم همه دوستان ما در دنیا از این توافق ژنو خوشحالند به نظر من همه ملت‌ها در دنیا خوشحالند.

در سیاست خارجی نخستین تلاشمان این بود که در سوریه جنگ نشود

وی گفت: حالا یک رژیمی که نامشروع و اشغالگر بوده و اصلاً بنیانش بر ظلم و جور و دعوا نهاده شده خوشحال نیست یا یکی دو تا از دولت های جنگ طلب که از روی اغراض نیز ناراحت می شوند اما دنیا واقعاً خوشحال است.

رئیس جمهور افزود: در سیاست خارجی نخستین گامی که در این منطقه برداشتیم، تلاش کردیم در سوریه جنگ نشود، نمی خواهم بگویم فقط اقدام ما بوده، همان تلفنی که میان من و آقای پوتین برقرار شد همکاری هایی که آغاز شد خیلی‌ها کمک کردند البته ما هم به سهم خودمان و خود دولت سوریه نیز بیشترین کمک را کرد و الحمدلله سایه جنگ که می توانست بسیار خطرناک باشد کنار رفت.

روحانی گفت: ما می بینیم در توافق اخیر کل منطقه احساس آرامش و امید می کند.

یکی از مجریان از رئیس جمهور پرسید حتی کشورهای عربی؟ که وی در پاسخ گفت: کشورهای عربی؟ من فکر می‌کنم همه باید خوشحال باشند.

در ادامه یکی از مجریان از رئیس جمهور پرسید: ظاهراً خبر صحیح به آنها نرسیده است، که حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پاسخ گفت: ما برای دوستان و همسایگانمان نیز پیغام داده ایم و فکر می کنم به ضرر هیچ یک از همسایگان ما نیست.

ایران هیچ وقت به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده است

وی افزود: برخی فکر می کنند جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای است، ایران هیچ وقت به دنبال ساخت سلاح کشتارجمعی و ازجمله سلاح هسته ای نبوده، امروز هم نیست و فردا هم نخواهد بود، آنچه هدف ماست توسعه و پیشرفت است و آن را دنبال خواهیم کرد تا به نتیجه برسیم.

در مذاکرات ژنو سر اصول توافق کردیم

رئیس جمهور در ادامه سخنانش گفت: در مذاکرات اخیر ژنو مهمترین اقدام این بود که بر سر اصول با هم توافق کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا در سند منتشر شده همه جزییات مذاکرات ذکر شده است؟ افزود: سند مورد توافق ما همان است اما ممکن است ضمیمه ای هم برای اجرا وجود داشته باشد.

وی گفت: مثلاً توافق این است که چند بانک در دنیا بتوانند فعالیت های بانکی ما را حمایت کنند و همچنین در مورد نحوه تعامل این بانکها موضوعاتی مطرح شده است.

روحانی افزود: بنا بر این سند همین است که منتشر شد اما ممکن است ضمیمه یا الحاقیه داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: در این توافق مهم نیست که در این شش ماه چه انجام می شود، مهم این است که سر اصول توافق کردیم.

روحانی افزود: بر اساس این مذاکرات حقوق هسته ای ایران طبق ان پی تی محفوظ ماند؛ ایران می تواند فعالیت غنی سازی داشته باشد؛ در مرحله آخر همه تحریم‌ها برداشته می شود؛ کشورهای دیگر در مراحل نهایی با ایران همکاری هسته ای خواهند داشت و ایران پس از توافق نهایی همانند کشورهایی خواهد بود که ان پی تی را امضا کرده‌اند.

رییس جمهور افزود: بنا بر این آنچه انجام گرفته قدم بسیار مهم و مثبتی بوده است که راهی طولانی پیش رو داریم و با کمک مردم و هدایت های مقام معظم رهبری به پیش می رویم.

روحانی در پاسخ به سؤال مجری در این باره که چه شد پس از مذاکرات اخیر ژنو از فعالان اقتصادی برای ورود به عرصه دعوت کردید؟ گفت: مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری کردند و تا حالا در فضای حماسه سیاسی بودیم، چه حماسه سیاسی داخلی و چه حماسه سیاسی خارجی.

روحانی افزود: اما حماسه اقتصادی باید از این به بعد باشد چون فضا مناسب تر شده است؛ دیروز فضا این بود که تحریمهای جدیدی اعمال می شود اما بر اساس این مذاکرات دیگر تحریمی وضع نخواهد شد.

آینده روشن

رییس جمهور فضای آینده را روشن خواند و گفت: بر همین اساس سرمایه گذاریها در ایران و توافقات با کشورهای خارجی در این ارتباط بیشتر خواهد شد.

روحانی افزود: در همین چند روز در بازار بورس شاهد صف بستن مردم بودیم مثلاً‌ در بخش پتروشیمی و خودرو سازی؛ مردم به سمت بازار سرمایه می آیند و این موضوع فرصتی در بخش اقتصادی برای ما ایجاد می کند.

روحانی گفت: همه تلاش ما این است که فضای کسب و کار را رونق بخشیم تا شاهد تحول خوبی در بخش خصوصی کشور باشیم.

رییس جمهور افزود: به آینده کشور بسیار امیدوارم.

امروز هم سانتریفیوژها می‌چرخد و هم زندگی مردم

رئیس جمهور در ادامه گزارش 100 روزه در برنامه زنده شبکه یک سیما گفت: قول ما به مردم این بود که در کنار چرخش سانتریفیوژها زندگی مردم و اقتصاد هم بچرخد که امروز به این نکته رسیدیم.

روحانی افزود: امروز هم همه سانتریفیوژها می چرخد و هم زندگی مردم بهتر خواهد چرخید و وضع کشاورزان و کارگران بهتر خواهد بود و در همه زمینه‌ها شاهد رونق خواهیم بود.

تصدی‌گری دولت در امر فرهنگ باید به حداقل ممکن برسد

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره تصدی دولت در مجموعه فرهنگ گفت: فرهنگ دولتی نمی خواهیم اما دولت فرهنگی می خواهیم.

وی افزود: سیاست این دولت این است که مداخلاتش را در امر فرهنگ به حداقل ممکن برساند البته بخشی از فرهنگ آموزش و پرورش، دانشگاه ها، ورزش و ارشاد است که دولت در آن حضور و بر اساس قانون اساسی وظایفی بر عهده دارد اما در جایی که دخالت دولت ضرورت نداشته باشد حتما دولت خود را کنار خواهد کشید.

رئیس جمهور گفت: تصدی گری دولت در امر فرهنگ باید به حداقل ممکن برسد و صاحبان فرهنگ باید در بخش های مختلف بیایند و فرهنگ را برعهده بگیرند همچنین انجمن های علمی و پیشکسوتان در بخش فرهنگ باید در این عرصه حضور یابند.

روحانی افزود: قانون باید جهت گیری فرهنگی را مشخص کند البته شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخی موارد جهت گیری های فرهنگی را مشخص می کند.

رئیس جمهور گفت: ما باید به صاحبان فرهنگ اعتماد کنیم، صاحبان فرهنگ کشور فرهیختگان و بزرگان ما هستند بعضی‌ها در بعضی مقاطع به آنها خیلی بی اعتمادی کردند به نویسندگان و فیلمسازانمان اعتماد کنیم.

روحانی افزود: در همین 100 روز بسیاری از کتاب هایی که ممنوع شده بود آزاد و چاپ شد، بسیاری از نویسندگان ممنوع القلم شده بودند که آنها را به صریح القلم تبدیل کردیم یعنی بروند قلم بزنند و هر چه دلشان می خواهد بنویسند البته در چارچوب قانون بنویسند البته خود اینها اهل این کشورند وطن دوستند و علاقه مند به این کشور هستند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مبحث فرهنگ گفت: ما مقررات دست و پا گیر را در بخش فرهنگ و اقتصاد روان سازی می کنیم و  باید فضای امنیتی را از فرهنگ قدم به قدم کم کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست، گفت: زمانی که فیلم خوبی ساخته نمی‌شود و مردم از دیدن آن استقبال نمی کنند و به آن بی اعتنایی می کنند، فیلمساز یاد می گیرد که برای مردم چگونه فیلمی بسازد.

روحانی افزود: باید در امور فرهنگی قانون شفاف وجود داشته باشد و مداخله دولت به حداقل برسد.

رئیس جمهور گفت: باید به انجمن های صنفی فرهنگی اعتماد کرد، باید همدیگر را تحمل و فضای مناسبی برای امور فرهنگی ایجاد کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه این دولت به دنبال آشتی است افزود: دولت گذشته با کارشناسان فاصله انداخته بود.

با همه دانشگاه‌ها آشتی کردیم

رئیس جمهور با بیان اینکه فضای رقابتی مناسبی در زمینه فرهنگی ایجاد خواهیم کرد گفت: در این مدت کاری با همه دانشگاه‌ها آشتی کردیم چرا که همه آنها عزیزان ما هستند.

روحانی افزود: مردم خواهان کالای خوب فرهنگی هستند چرا که همه می دانند فرهنگ غذای روح انسان است.

وی تصریح کرد: کمک را به مجموعه فرهنگی کشور ادامه خواهیم داد اما به صورتی کمک می کنیم که رفتار ما کاملا عادلانه باشد.

روحانی گفت: نمی گذاریم افرادی خاص با عنوان های خاص از زمینه های فرهنگی کشور سوء استفاده کنند و همان طور که دیدید در یارانه مطبوعاتی نیز فضای عادلانه ای ایجاد کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به ایجاد صندوق برای کمک به بخش هنری افزود: نخستین قدم آشتی با اهل فرهنگ بود و در قدم بعدی کمک و حمایت دولت از اهل فرهنگ است و خانه سینما که هیچ، هر خانه دیگری را که بخواهند باز می شود چرا که کلید دست مردم است.

وی با بیان اینکه فضای حاکمیتی در فرهنگ بسیار کم شده است اما برخی مسائل فضای لازم خود را می طلبد تا مشکلاتش حل شود گفت: جناح ها، تشکل‌ها و همه گروه‌ها باید دست به دست هم دهند و تا می توانند به هم نزدیک شوند.

رئیس جمهور افزود: این به معنای آن نیست که رقابت و اختلاف نظر نباشد بلکه معنای نزدیک شدن و همدلی این است که کینه‌ها را از دل‌ها بشوییم و در فضای آرام رقابتی سالم داشته باشیم.

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه به مردم گفت: هدف باید این باشد که دلها از کینه شسته شود؛ رقابت سالم خیلی خوب است، هر کس باید به دنبال اهداف قانونی مد نظر خودبرود.

روحانی افزود: دنبال آزادی مسوولانه در جامعه هستیم، در عین حال کاری می کنیم که نزدیکی و الفت به وجود بیاید.

رئیس جمهور گفت: احساس من این است که مذاهب، ادیان و اقوام مختلف احساس آزادی بیشتری می کنندکه این احساس هم از لحاظ روانی دیده می شود و هم دولت واقعا مصمم است و این امر یکی از اهداف بزرگ حقوق شهروندی است.

روحانی افزود: هر کس تبعه این کشور است، چه در داخل و چه در خارج حقوق شهروندی دارد و هر ایرانی باید احساس کند که زیر یک چتر واحد، هویت ایرانی و فرهنگ بلند آن قرار دارد و به آن افتخار کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: احیای اخلاق هم یکی از شعارها بود و ما دنبال آن هستیم و می بینیم که در حال احیا شدن است.

رئیس جمهور گفت: باز هم در فرصت‌ها و مقاطع آینده به عنوان خادم در خدمت مردم خواهم بود و از برنامه های بعدی گزارش خواهم داد و درباره 100 روز هم همکارانم در بخشهای مختلف گزارش خواهند داد و ممکن است سوالات دیگری هم مطرح شود که ما به مردم پاسخ خواهیم داد.

روحانی با تشکر از مردم خوب و عزیز ایران اسلامی گفت: ما با هم این راه را شروع کردیم، آمدیم تا 24 خرداد 92 و مردم چه حماسه بزرگی آفریدند، بعد از اعلام نتایج انتخابات، مردم در خیابان‌ها شادی و امید آفریدند و تا امروز در کنار دولت بودند ودولت در کنار آنها بود.

وی خطاب به مردم تصریح کرد: ما با هم و در کنار هم خواهیم بود با کمک مردم دولت مسیر را ادامه می دهد و تا پایان کار در کنار هم فعال خواهیم بود و دست به دست هم می دهیم، من سپیده را می بینم، سپیده ای که منجر به صبح روشنایی خواهد شد. توسعه را برای سال های آینده کشور به خوبی می بینم.

فناوری هسته‌ای گوشه‌ای از کار فرهیختگان ماست

رئیس دولت یازدهم اظهار داشت: ما کشور بسیار بزرگ و غنی‌ای هستیم، دومین منابع گاز جهان، چهارمین منابع نفت دنیا اینجاست، 60 تنوع معدنی اینجاست و ما در این زمینه در سطح دنیا پانزدهم هستیم، از لحاظ نیروی انسانی بسیار غنی هستیم، دانشمندان، فرهیختگان و انرژی هسته‌ای گوشه ای است که فرهیختگان ما انجام دادند، مردم ما آن صبح را خواهند آفرید و «الیس الصبح بقریب».

وی در پایان سخنانش گفت: مردم در سایت‌ها و جاهای مختلف با بیان زیبا گفتند روحانی مچکریم اما من می خواهم به همه ملت ایران بگویم که مردم از شما مچکریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
تان
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
۰
۰
استاد اصلا شما نیومده بودی كلا گندم نبود كه ما نون بخریم دستت درد نكنه ولی اگه 3 روز سیلوها گندم داشت و گندم هم كه از ارژانتین 2ماه طول می كشه برسه بنظرت دولت قبل نخریده بود كه شما تحویل گرفتی؟اینكه بانك مركزی به بانك مسكن 43 هزار میلیارد قرض می ده اونم به مردم وام می ده ومردم هم قسط می دن این بدهی دولته ؟یعنی شما باید این پولو برگردونی یا بانك مسكن از مردم میگیره؟بنظرت مسكن مهر بیشتر باعث تورم شد یا قیمت دلار؟الان اگه قیمت دلار 9 هزار تومن بشه تورم خودت چقدر میشه(مسكن مهر هم درست نكرده باشی)؟حالا كه قیمت دلار بالا رفته تورمشم كه در دولت قبل بوده‌ (حرفاشم كه اونا شنیدن) رییس بانك مركزی شما هم كه نمی خواد قیمتش پایین بیاد ، دیگه چی می خوای؟حالا هم فكر كردید اگه تحریمها برداشته بشه ، تمام ساختارها مثل قیمت دلار و هدفمندی و ارزش افزوده و .....چرا فكر می كنید كولاك كردید؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
۰
۰
دیگه خبرنگار سیاسی اجتماعی نبود كه مجری برنامه آشپزی و خانواده را آوردید!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها