با توزیع نوع جدیدی از بذر گیاه خشخاش

افغانستان تولید تریاک خود را افزایش می دهد

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد که بر اساس آخرین آمار کشف تریاک در افغانستان امسال و مقایسه آن نسبت به سال گذشته ، کشت خشخاش در افغانستان افزایشی بی سابقه داشته است.
کد خبر: ۶۱۸۹۵۵
افزایش بی سابقه کشت خشخاش در افغانستان

سردار اکبرشاهی، گفت:بر این اساس حجم اراضی زیر کشت خشخاش رفته افغانستان در سال 2013 به میزان 36 درصد رشد داشته و تولید تریاک نیز در مقایسه با سال گذشته 49 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این مسئول تصریح کرد: طبق این گزارش حجم زمین‌های تحت کشت خشخاش از 154 هزار هکتار به 209 هزار هکتار  افزایش یافته، این در حالی است که رکورد قبلی کشت خشخاش افغانستان با 193 هزار هکتار مربوط به سال 2007 است، لذا حضور نیروهای غربی در این کشور که با شعار کنترل مواد مخدر و مبارزه با تروریسم صورت گرفته نه تنها در عمل کمکی به حل معضل یا لااقل کاهش آن نکرده که سطح زیر کشت خشخاش در حال حاضر در مقایسه با سال 2001 یعنی همان سال ورود ناتو به این کشور 28 برابر شده است.

اکبرشاهی افزود :  طبق این گزارش حجم زمین‌های تحت کشت خشخاش از 154 هزار هکتار به 209 هزار هکتار افزایش یافته، این در حالی است که رکورد قبلی کشت خشخاش افغانستان با 193 هزار هکتار مربوط به سال 2007 است، لذا حضور نیروهای غربی در این کشور که با شعار کنترل مواد مخدر و مبارزه با تروریسم صورت گرفته نه تنها در عمل کمکی به حل معضل یا لااقل کاهش آن نکرده که سطح زیر کشت خشخاش در حال حاضر در مقایسه با سال 2001 یعنی همان سال ورود ناتو به این کشور 28 برابر شده است.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میزان تولید تریاک نیز به 5500 تن رسیده که در مقایسه با سال گذشته 49 درصد رشد یافته است. این در حالی است که حجم مواد تولیدی در افغانستان بیش از نیاز بازار جهانی است و برآوردها حکایت از حدود 15 هزار تن مواد مخدر دپو شده در انبارهای شبکه تولید و قاچاق مواد مخدر در مناطق عمده تولید واقع در جنوب، جنوب غرب و غرب افغانستان دارد.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میزان تولید تریاک نیز به 5500 تن رسیده که در مقایسه با سال گذشته 49 درصد رشد یافته است. این در حالی است که حجم مواد تولیدی در افغانستان بیش از نیاز بازار جهانی است و برآوردها حکایت از حدود 15 هزار تن مواد مخدر دپو شده در انبارهای شبکه تولید و قاچاق مواد مخدر در مناطق عمده تولید واقع در جنوب، جنوب غرب و غرب افغانستان دارد.

وی درباره اقدامات شش ماهه نخست امسال در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر و اقدامات در دستور کار اظهار کرد: در این مدت بخش مقابله از طریق برگزاری منظم جلسات سه کمیته تخصصی خود از جمله کمیته مقابله با عرضه، کمیته اطلاعات و اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی و کمیته ملی نظارت بر پیش‌سازها، تمرکز خود را بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور مقابله با ورود، عرضه و ترانزیت مواد مخدر و روانگردان و پیشبرد اهداف و پیاده‌سازی برنامه‌های مربوطه از طریق هماهنگی اقدامات دستگاه‌های عضو در مرکز و استان‌ها قرار داده است.

اکبرشاهی ادامه داد: یکی از برآیند مثبت این اقدامات افزایش سطح تعامل و اشرافیت اطلاعاتی دستگاه‌های عضو و قرمز ساختن برخی از مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر، روانگردان‌ها و پیش‌سازها بود. همچنین افزایش توفیقات کمی و کیفی در برخورد با شبکه‌ها و باندهای قاچاق یکی دیگر از برنامه‌های اجرا شده است؛ به نحوی که طی هفت ماهه نخست امسال حجم کلی کشفیات انواع مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 19 درصد رشد داشته است.

به گفته این مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزایش موفقیت در انهدام کارگاه‌های تولید شیشه به میزان 94 درصد یکی دیگر از برنامه‌ها مقابله‌ای بوده و در همین مدت از حیث متلاشی ساختن باندهای قاچاق و توزیع مواد مخدر شاهد رشد 17 درصدی هستیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم افزایش 35 درصدی تلفات قاچاقچیان، خسارات انسانی وارده به نیروهای خودی 20- درصد کاهش یافته که بیانگر کیفی‌تر شدن سطح عملیات انجام گرفته بر علیه سوداگران مرگ است.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سایر موفقیت‌های کسب شده در حوزه مقابله گفت: تداوم موفقیت در بحث عملیات صیانت از حریم حجاج اعزامی به عربستان سعودی است که با برنامه‌ریزی مناسب و هماهنگی مطلوب دستگاه‌های مسئول به ویژه پلیس فرودگاه‌ها و سازمان حج و زیارت در عملیات اعزام امسال نیز حتی یک گرم مواد مخدر و روانگردان در عربستان کشف نشد و هیچ یک از زائران دستگیر نشدند.

اکبرشاهی خاطرنشان کرد: تدوین سند جامع بخش مقابله که از اساسی‌ترین نیازهای این بخش به شمار می‌رود و متاسفانه خلاء آن احساس می‌شود را به عنوان برنامه‌ای کلان و راهبردی در دست پیگیری داریم.

وی افزود: عملیاتی کردن رویکرد مهم مقابله اجتماع محور که مبتنی بر استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های اجتماعی در این عرصه است و از ماموریت‌های مهم مورد تاکید دبیرکل ستاد است از امور مهم دیگری است که با جدیت دنبال خواهد شد.

وی تاکید کرد: به دنبال شناسایی نقاط خلاء موجود در انسداد کامل مرزهای شرقی کشور، تقویت وضعیت کنترلی مرزهای استان سیستان و بلوچستان را از طریق ایجاد و تکمیل استحکامات انسداد مرزی با جدیت دنبال خواهیم کرد. همچنین قرمز کردن مسیر ورود و انتقال مواد پیش‌ساز شیشه و هرویین به افغانستان بر اساس مصوبات کمیته مقابله با عرضه و ادامه عملیات مقابله با انتقال مواد مخدر و روانگردان توسط عمره‌گزاران به خارج از کشور از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌هایی است که با قوت دنبال خواهد شد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها