رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد:

کاهش 15 درصدی هزینه عمره

رئیس سازمان حج و زیارت از افزایش 65 درصدی ظرفیت اعزام به عمره مفرده خبر داد و گفت: آغاز اعزام های عمره از نیمه دوم ماه صفر در سراسر کشور انجام می شود.
کد خبر: ۶۱۸۶۴۱
کاهش 15 درصدی هزینه عمره

سعید اوحدی در نشست خبری امروز یکشنبه گفت: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از زائران و همچنین جمع بندی های صورت گرفته حج امسال از سطح رضایت نسبی خوبی برخوردار بوده به طوری که طبق برنامه ریزی های انجام شده در مجموع 14 ساعت صرفه‌جویی در بخش زائران اتفاق افتاد.

وی افزود:همچنین در خصوص صرفه جویی منابع مالی نیز توانستیم 60 میلیون ریال صرفه جویی کنیم و از سوی دیگر در سال جاری برای اولین بار توانستیم در عرفات امکانات ویژه ای را به زائران ارائه دهیم و توزیع متمرکز تدارکات نیز در عرفات از اتفاقات خوبی بود که برای اولین بار رخ داد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه شش کارگروه تخصصی، کارشناسی برای آسیب‌شناسی حج در تمامی حوزه ها تشکیل شد، اظهار کرد: موسم حج کارگروه های ویژه تغذیه و تدارکات، بهداشت و درمان، منابع انسانی، حمل و نقل، مسکن و قیمت گذاری انجام شد که بیش از هزار و 400 نفر ساعت کار انجام گرفت.

به گفته اوحدی، در مراسم حج توانستیم برای اجاره مسکن حج و عمره سال آینده نیز اقدام کرده و تخفیفاتی نیز از آنها بگیریم به طوریکه 25 درصد مسکن عمره و حج که دارای مشکل بودند از گردونه خدمات حذف شدند.

وی با اشاره به اینکه دو ماه زودتر برنامه ریزی عمره امسال اقدام شد، اظهار کرد: بر اساس مذاکراتی که با وزیر حج عربستان انجام شد توانستیم ظرفیت عمره را 65 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و همچنین تعداد روزهای عمره را نیز از 12 به 10 روز کاهش دادیم که این موضوع هم به لحاظ اقتصادی باعث صرفه جویی شد و هم تعداد بیشتری را می توانیم اعزام کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص هزینه های عمره نیز افزود: در عمره 92-93 قیمت های پرواز پنج درصد کاهش پیدا کرد و در سال جاری می توانیم 850 هزار نفر را به عمره اعزام کنیم.

اوحدی بیان کرد: در عمره امسال شش گروه قیمتی بر اساس درجه بندی هتل ها تعیین شد که زائران در سه دوره نوروز، ماه های رجب، شعبان و رمضان و همچنین ایام عادی به عمره اعزام می‌شوند که این گروه ها هر کدام هزینه متفاوتی دارند.

به گفته وی، عمره امسال نسبت به سال قبل در مرحله اول که مربوط به گروه های عادی است، 15.6 درصد کاهش قیمت خواهیم داشت این در حالی است در عمره 91 نسبت به سال 90، 36 درصد با افزایش قیمت روبرو بوده ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه هواپیمای سعودی قیمت های خود را کاهش نداد، افزود: این در حالی است که متاسفانه پیشنهاد 35 دلار افزایش را داشته اند که تا به امروز توانسته‌ایم آنها را متقاعد کنیم که این افزایش نداشته باشیم.

به گفته اوحدی، 14 سال پیش قراردادی با مسئولان  عربستان منعقد شده مبنی بر اینکه 50 درصد اعزام های عمره با هواپیمای سعودی انجام شود که این خود نقطه ضعفی برای ما در عدم کاهش قیمت ها است.

وی اظهار کرد: در ماههای رجب، شعبان و رمضان نیز هزینه عمره با توجه به افزایش روزهای عمره که 15 و 21 روز است، 11 درصد کاهش خواهد داشت و این در حالی است که در عمره 91 نسبت به 90، 33 درصد با افزایش قیمت روبرو بوده ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت به حداقل و حداکثر هزینه های عمره نیز ا شاره کرد و افزود: حداقل نرخ عمره یک میلیون و 700 هزار تومان و حداکثر دو میلیون و 800 هزار تومان است. در حالی است که سال گذشته هزینه عمره حداقل دو میلیون و 157 هزار تومان و حداکثر سه میلیون و 500 هزار تومان بوده است.

اوحدی در مورد ثبت نام در کاروان نیز گفت: از روز چهارشنبه 6 آذر ثبت نام زائران در 18 استان کشور آغاز می شود و در روز 7 آذر نیز از متقاضیان 10 استان دیگر دعوت به عمل می آید و در روز جمعه 8 آذر ماه ثبت نام در استان های تهران، قم، قزوین و البرز آغاز می شود.

وی تاکید کرد: اعزام زائران تا 10 روز دیگر قطعی می شود و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و عدم وجود مشکلات اولین پرواز از 15 صفر آغاز خواهد شد و با این وجود عمره امسال 40 روز زودتر از سال قبل شروع خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه هفت میلیون و 700 هزار نفر پشت نوبت اعزام به عمره هستند، افزود: یک میلیون و 500 هزار نفر نیز پشت نوبت حج تمتع قرار دارند.

اوحدی در خصوص مابه تفاوت بانک ها در پرداخت سود سپرده گذاری عمره نیز گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده با مدیرعامل بانک مرکزی قول دادند که کارگروهی ویژه به منظور تعدیل نرخ سود سپرده گذاری عمره تشکیل شود به طوریکه سود عمره بیشتر از مقدار عنوان شده باشد.

وی از همکاری 1400 آژانس زیارتی برای اعزام زائران عمره خبر داد و افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی حج عملیات اعزام زائران عمره و تمتع به صورت متمرکز در سازمان حج و بعثه انجام می شود و 1400 آژانس دارای بند پ اعزام زائران را انجام می دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد اعزام زائران از فرودگاه امام(ره) نیز گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده این فرودگاه فضای کافی برای اعزام زائران عمره را ندارد بر همین اساس در عمره سال جاری نیز تمامی پروازها از فرودگاه مهرآباد انجام خواهد شد.

اوحدی در خصوص ثبت نام جدید از متقاضیان حج و عمره اظهار کرد: چنانچه بتوانیم ظرفیت اعزام را افزایش دهیم به طوریکه تمام پشت نوبتی ها اعزام شوند در این صورت در خصوص ثبت نام جدید اقدام خواهیم کرد اما تا قبل از آن با این رقم پشت نوبتی آن سیاستی برای ثبت نام جدید نداریم.

وی از رفع ممنوعیت انتقال فیش های عمره خبر داد و افزود: با توجه به اینکه برخی از زائران سپرده گذار امکان تشرف به عمره را ندارند، بر همین اساس کارگروه هایی در هر استان تشکیل شده تا این افراد بتوانند در موارد خاص نقل و انتقال فیش عمره را داشته باشند و این خود می‌تواند عاملی برای جلوگیری خرید و فروش فیش های عمره از سوی دلالان باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در مرحله اول از افرادی که دارای اولویت یک تا 300 هستند، فراخوانده می شوند و در مرحله بعد نیز در صورت خالی بودن ظرفیت از اولویت های بعدی دعوت به عمل می آید.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها