رئیس دفتر رئیس‌جمهور:

کاهش قیمت‌ها در راه است

در حالی که آخرین گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از متوقف شدن رشد قیمت‌ها و کاهش شتاب تورم نقطه به نقطه است، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم دیروز وعده داد که کاهش قریب‌الوقوع قیمت‌ها در راه است.
کد خبر: ۶۱۶۴۳۹

به گزارش فارس، محمد نهاوندیان دیروز در حاشیه بیست و هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌ که براساس آمارها شتاب تورم مهار شده است، گفت: در ماه‌های آینده قیمت‌ها به سطح قابل قبولی می‌رسد.

وی درباره گزارش صندوق بین‌المللی پول که از کاهش رشد تورم خبر داده است، افزود: نیازی به گزارش صندوق بین‌المللی پول نداریم، زیرا گزارش‌های منابع رسمی خود ما هم نشان از آن دارد که شتاب تورم کاهش پیدا کرده و این نرخ تورم سیر افول خود را طی می‌کند، بنابراین کاهش قریب‌الوقوع قیمت‌ها در راه است.

وی با اشاره به این ‌که پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در ماه‌های آینده تورم پایین‌تر هم می‌‌آید و ان‌شاء‌الله اولین وعده دولت یازدهم که مهار تورم بود محقق می‌شود، افزود: تا چند ماه آینده حتما سطح عمومی قیمت‌ها به حد قابل قبولی می‌رسد و ما این حرکت را با رونق‌افزایی ادامه می‌دهیم. نهاوندیان اظهار کرد: رئیس‌‌جمهور در هفته اول آذر گزارشی از برنامه صد روزه اقدامات اقتصادی دولت ارائه می‌کند.

رئیس اتاق ایران درباره حذف برخی دهک‌ها برای دریافت یارانه نقدی نیز گفت: اصل ایده هدفمندی یارانه‌ها درست بود و همه کارشناسان از آن حمایت کردند، اما در اجرا مشکلاتی پیش آمد که باعث شد آنچه در قانون پیش‌بینی شده بود تا منابع حاصل از فروش حامل‌های انرژی به مصارف مشخصی برسد، محقق نشود، زیرا توزیع مصارف بدرستی انجام نشد؛ بنابراین باید در نحوه اجرای قانون هدفمند ‌کردن یارانه‌ها اصلاحاتی انجام شود.وی با تاکید بر این‌ که اصلاح با ایجاد محدودیت الزام و اجبار انجام نمی‌شود، بلکه باید از سوی خود جامعه صورت گیرد، جمع‌آوری آمار اطلاعات خانوار را به نوعی نقض حریم خصوصی دانست و گفت: ممکن است در انجام امور بروکراسی اشکلاتی به​وجود آید، بنابراین، این روش مورد تائید دولت نیست.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: راه قابل اتکا در اصلاح هدفمند ‌کردن یارانه‌ها کمک مردم است، زیرا ما معتقدیم یارانه برای یاری‌ رساندن به کسانی است که به آن نیاز دارند؛ بنابراین اگر کسی نیاز ندارد باید داوطلبان انصراف دهد تا نیازمندان واقعی یارانه بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: راه دیگری هم برای اصلاح پرداخت یارانه‌ها وجود دارد و آن این است که به جای پرداخت یارانه‌ها شغل ایجاد کنیم، زیرا ما معتقدیم اگر کسی شغل داشته و عزت‌مندانه درآمد کسب کند، از اولویت بالاتری برخوردار است تا این‌ که ماهانه مبلغی را به صورت یارانه نقدی دریافت کند.وی خاطرنشان کرد: گام بزرگی که فعالان اقتصادی می‌توانند در جهت اجرای مناسب قانون هدفمندی یارانه‌ها صورت دهند، این است که سرمایه‌گذاری را رونق دهند و شرایط رکود تورمی را با همت مردانه خود به رشد پایدار تبدیل کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد بستر قانونی و سیاست‌های پولی، ارزی، مالی و مالیاتی مناسب را فراهم کرده و در مقابل فعالان اقتصادی نیز دست به ابتکار زده و برای خیل جوانانی که بیکار یا در آستانه فارغ‌التحصیلی قرار دارند، شغل ‌آفرینی کنند.

وی افزود: حدود چهار میلیون نفر فارغ التحصیل تا چند سال دیگر به خیل بیکاران اضافه می شود لذا لازم است سرمایه گذاری های لازم و ایجاد شغل برای مهار بیکاری درکشور انجام شود .

نهاوندیان خاطر نشان کرد ، یک صنعتگر واقعی و یک فعال اقتصادی باید در کنار کسب و کار خودش یک موسسه خیریه هم داشته باشد، اما نه به این معنی که صدقه بدهد بلکه به دنبال توانمندسازی نیازمندان بوده و با نیت خیر فرصت شغلی برای نیکوکاران ایجاد کند.

نیت خیر لازمه هر کار تولیدی بوده و توامند سازی نیازمندان عبادت است.

بزودی معنای فتح را خواهید فهمید

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ارزیابی وضع تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا علیه موسسات و شرکت‌های ایرانی نیز خاطرنشان کرد: روند مذاکرات حساس و دقیق است و تیم مذاکره‌کننده با ملاحظه همه جوانب مسیر مذاکره را دنبال می‌کند. وی افزود: ابتکار دیپلماتیک ایران به اعتراف دشمنان با اقبال عمومی طرف های خارجی و شگفت زده کردن آنها دشمنان ایران را منزوی کرد، لذا وظیفه هر ایرانی است که از این ابتکار دیپلماتیک حمایت کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: مذاکره‌کنندگان به هیچ‌کس تکیه ندارند و حق ندارند به هیچ‌کس جز ملت تکیه داشته باشند، اما توقعشان این است که مورد حمایت مردم قرار گیرند، زیرا حمایت یکپارچه به آنها قدرت و خلاقیت می‌‌دهد.وی ادامه داد: فعالان اقتصادی بزودی خواهند فهمید که معنای فتح در مذاکرات هسته‌ای چیست، زیرا که بلافاصله میدانی وسیع پیش‌رویشان قرار می‌گیرد که می‌تواند فرصت تحرک و اشتغالزایی را به آنها هدیه کند.

در ادامه نهاوندیان از هیات نمایندگان اتاق ایران درخواست کرد با بالا بردن دست خود حمایت کاملی را از ابتکار دیپلماتیک دولت و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای داشته باشند که در مقابل این خواسته، اکثریت قاطع نمایندگان از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تصمیمات دیپلماتیک دولت حمایت کردند.

ثبات نسبی قیمت بسیاری از اقلام خوراکی

بانک مرکزی دیروز گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران منتهی به هفدهم آبان 92 را منتشر کرد که حکایت از ثبات نسبی قیمت‌ها دارد.

به گزارش ایرنا، در هفته مذکور در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه اندکی افزایش داشت و بهای دیگر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل از آن بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ افزایش یافت و شانه‌ای 82 هزار ریال تا 110 هزار ریال فروش رفت.

در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب، قیمت تمام اقلام این گروه بدون تغییر ماند.

در این هفته قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله افزایش و بهای گوشت مرغ کاهش جزئی داشت.

در هفته مورد بررسی، قیمت چای خارجی اندکی افزایش یافت و بهای قند، شکر و انواع روغن نباتی ثابت بود.

استعفای نهاوندیان از ریاست اتاق ایران

از سوی دیگر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در جلسه دیروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از آنها خواست با استعفای وی و پرداختن امور مربوط به دولت موافقت کرده و در جلسه آینده هیات نمایندگان اتاق درخصوص رئیس جدید نظر بدهند.

نهاوندیان گفت: در هیات نمایندگان مقرر شده بود که اگر فردی از جمع ما برای کمک به دولت و رئیس‌جمهور دعوت شود از مساعدت و خدمت کوتاهی نکند و مورد حمایت قرار گیرد و این در شرایطی بود که از بنده نیز برای خدمتگزاری و به‌عهده گرفتن ماموریت دعوت به عمل آمد.

وی تصریح کرد: در صحبت‌های اولیه تصور بر این بود که این ماموریت کوتاه‌مدت باشد و برای یک دوره شش‌ماهه بتوانم کاری را به‌عهده بگیرم، اما هم‌اکنون روال به شیوه دیگری پیش رفته است و پذیرش مسئولیت‌ها ممکن است متعارض با خدمتگزاری در اتاق ایران باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها