جنین فریز شده تا زمان انتقال به رحم مادر می‌تواند تا 15 سال در تانک ازت نگهداری شود

تولد نخستین جنین فریز شده کاشانی

این روزها نازایی دیگر یک بیماری غیرقابل درمان نیست، بویژه آن‌که کشور ما در زمینه درمان ناباروری یکی از کشورهای پیشرو منطقه به حساب می‌آید.
کد خبر: ۶۱۵۰۸۳

جدای از روش‌های متعدد درمان دارویی و جراحی که برای درمان ناباروری در کشور وجود دارد، این روزها درمان نوین باروری با استفاده از جنین فریز شده هم در برخی مراکز درمان ناباروری کشور انجام می‌شود که البته عمده این مراکز در شهرهای بزرگ وجود دارد. اما روز گذشته برای اولین بار در شهر کاشان، یک زوج نابارور توانستند با استفاده از روش جنین فریز شده، صاحب نوزاد دختر شوند. مادر این نوزاد 27 سال دارد و مراحل درمان ناباروری را از مهر سال گذشته آغاز کرده است.

مدیر روابط عمومی پژوهشگاه رویان به جام‌جم می‌گوید: این اولین باری نیست که در ایران، نوزادی با روش جنین فریز شده به دنیا می‌آید و این روش در چند سال اخیر توانسته است به زوج‌های زیادی در کشور کمک کند، اما برای مراکز درمانی شهری مثل کاشان، این افتخار بزرگی است که به این درمان تخصصی ناباروری دست یافته‌اند و امیدواریم که در دیگر شهرهای ایران نیز درمان ناباروری با کمک جنین فریز شده توسعه یابد.

جنین فریز شده چگونه نوزاد می‌شود؟

در باور عموم مردم، جنین فریز شده باید شبیه جنین‌هایی باشد که بسیار کوچکند و مثلا دست و پایی بسیار کوچک دارند. حال در این شرایط این سوال به وجود می‌آید که این جنین در دمای فریز شده چگونه می‌تواند زنده بماند و سپس به رحم مادر انتقال داده شود؟ رحیم توسلیان، مدیر روابط عمومی پژوهشگاه رویان تاکید می‌کند که جنین فریز شده آن چیزی نیست که اغلب مردم تصور می‌کنند، بلکه مجموع هشت سلول است که جنین نوزاد را تشکیل می‌دهد که این سلول‌ها به صورت فریز نگهداری می‌شوند سپس به رحم مادر انتقال داده خواهد شد.

فاطمه فروزان فرد، جراح و متخصص نازایی بیمارستان شهید بهشتی کاشان که این درمان ناباروری را انجام داده است، درباره نحوه درمان این زوج به فارس می‌گوید: بعد از مراجعه این بیمار به مرکز ناباروری بیمارستان شهید بهشتی کاشان در مهر سال گذشته، تعداد 11 جنین از بیمار دریافت شد که از این تعداد هشت جنین به تانک ازت انتقال یافت و سپس عمل فریز صورت گرفت و سه جنین دیگر به بیمار منتقل شد، اما در نخستین سیکل، باروری انجام نشد. از هشت جنین فریز شده این بیمار، سه جنین در اسفند سال گذشته از فریز خارج شد که بعد از بازگشت به دمای طبیعی و انتقال به رحم، عمل بارداری با موفقیت انجام شد که روز گذشته نیز بعد از 9 ماه از انتقال جنین، نخستین نوزاد فریز شده در کاشان با انجام عمل سزارین متولد شد.جراح و متخصص نازایی بیمارستان شهید بهشتی کاشان یادآور شد که از این بیمار تعداد پنج جنین فریز شده دیگر در تانک ازت نگهداری می‌شود تا در سیکل‌های بعدی به درخواست بیمار منتقل شود.

پیش از فراهم شدن امکان فریز جنین در مرکز ناباروری بیمارستان شهید بهشتی کاشان، جنین اضافه نگهداری نمی‌شد، اما از یک سال قبل که امکان فریز شدن در این مرکز فراهم شده است، بیماران می‌توانند جنین‌های اضافه خود را برای باروری در سال‌های بعد فریز کنند.

240 هزار تومان هزینه نگهداری جنین فریز شده

متخصص جنین‌شناسی مرکز ناباروری بیمارستان شهید بهشتی کاشان نیز تاکید کرد که هم‌اکنون 240 جنین از 36 بیمار نابارور در مرکز ناباروری بیمارستان شهید بهشتی کاشان فریز و نگهداری می‌شود تا هرزمانی که خانواده آنان برای انتقال مجدد مراجعه کردند، امکان دریافت وجود داشته باشد.

حسن حسنی یادآور شد که مدت فریز جنین در دنیا حدود 15 سال است، اما در اصفهان تا 11 سال نگهداری جنین فریز شده، میسر است؛ همچنین برای فریز شدن جنین‌ها، سالانه دو میلیون و 400 هزار ریال هزینه شارژ فریز از زوج‌ها دریافت می‌شود.

جنین فریز شده را می‌توان اهدا کرد

مدیر اجرایی مرکز ناباروری بیمارستان شهید بهشتی کاشان نیز اهدای جنین به زوج‌های نابارور را قانونی دانسته و خاطرنشان کرده است: بیمارانی که نازایی آنان ثابت می‌شود می‌توانند برای دریافت جنین از این مرکز از طریق مراجع قانونی اقدام کنند.

به گفته صدیقه سرافرازی، بیمارانی که احساس می‌کنند نیازی به جنین‌های فریز شده اضافه خود ندارند، بعد از انجام مراحل قانونی می‌توانند به زوج‌های نابارور اهدا کنند و این امر به لحاظ شرعی مشکلی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها