احکام عجیب و غریب طالبانی در سوریه

حدود چند ماه پیش بود که رویترز گزارشی میدانی از یکی از مناطق مرکزی سوریه را منتشر کرد که به دست نیروهای وابسته به القاعده افتاده بود.
کد خبر: ۶۱۴۰۱۳
احکام عجیب و غریب طالبانی در سوریه

آن گزارش مربوط به شرایطی بود که پس از ورود نیروهای القاعده در آن منطقه حاکم شده بود. براساس احکامی که نیروهای وابسته به القاعده در آن شهر تصویب کرده بودند، زنان به‌هیچ‌وجه حق حضور در خیابان‌ها را نداشته و پوشیدن شلوار و لباس جین نیز برای آنها ممنوع شده بود. حال خبر می‌رسد این موضوع به دیگر مناطق تحت کنترل آنها نیز سرایت کرده است.

رقه یکی از شهرهای سوریه بوده که شاهد این دست احکام عجیب و غریب شده است.

آن‌طور که ایرنا گزارش داده، گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بتازگی پوسترهایی در نقاط مختلف رقه نصب کرده که شامل احکام جدیدی است. این نیروها زمان اجرای این احکام به‌ظاهر شرعی را بیست و پنجم آبان اعلام کرده‌اند.

گروه داعش در بیانیه خود برخی از این احکام را خاطرنشان کرده و گفته است: پوشیدن هرگونه شلوار جین و تی‌شرت و آرایش صورت برای دختران ممنوع است و آنها باید لباس عبا داشته باشند. کشیدن سیگار و قلیان ممنوع بوده و کسی که مرتکب آن شود به قطع دو انگشت سبابه و وسط محکوم می‌شود و در صورت تکرار به80 ضربه شلاق محکوم و با ادامه آن اعدام خواهد شد.

براساس این بیانیه، آرایشگاه‌های مردانه باید بسته شوند و کوتاه کردن مو ممنوع است و مخالفت کردن با این قوانین شرعی حکم اعدام را دارد. البته در این میان به نظر می‌رسد زنان سهم بیشتری از این احکام داشته باشند.

براساس گفته این افراد، گذاشتن لباس زنانه در فروشگاه‌ها و در ملاء‌عام ممنوع بوده و فروش لباس زنانه باید به‌وسیله زن باشد.

در اماکنی که لباس زنانه دوخته می‌شود نباید مردان حضور داشته باشند، در غیر این صورت آن اماکن بسته خواهد شد.

زنان رقه حق ندارند روی صندلی بنشینند. آرایش کردن، مدل دادن مو و استفاده از موادی مانند ژل برای مو از سوی جوانان ممنوع بوده و مخالفت با آن 80ضربه شلاق درپی خواهد داشت.

شاید با شنیدن این قبیل اخبار و احکام متعجب یا ناراحت شوید، اما اگر همین خبر برای یکی از شهروندان افغان خوانده شود، تاریخی تلخ از مقابل چشم آنها عبور داده می‌شود.

بیش از 10 سال پیش بود که طالبان به‌ظاهر مسلمان با همین دست احکام، زندگی هزاران نفر از مردم افغانستان را تلخ کردند. به نظر می‌رسد تاریخ در حال تکرار شدن در سوریه است.

حسین خلیلی - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
Hزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
۰
۰
با دست خودشون گور خودشونو میكنند خدا رو شكر دشمنان خدا و اسلام از میان این قبیل آدما هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
۰
۰
آقای محمد لطفا زودتر خودتان را به طالبان معرفی كنید حضور شما در این جمع خدایی كم است. كاش اینقدر تصویر كریه و رقت آور از شریعت نمی ساختید. كاش بفهمید شریعت یعنی چه بعد تصمیم بگیرید آن را ترویج كنید. افكار خودتان را به نام شرع ترویج نكنید.

نیازمندی ها