هزینه هر مترمکعب آب؛ 5911 ریال

قیمت تمام شده آب شرب اعلام شد

خزان آب در پاییز کم‌باران

کاهش شدید ذخیره آب پشت سدهای تهران بار دیگر برای این کلانشهر دردسرساز شد و آبرسانی به ساکنان پایتخت در پاییز کم‌باران را در شرایط ویژه قرار داد.
کد خبر: ۶۱۱۳۰۹
خزان آب در پاییز کم‌باران

به گزارش خبرنگار ما، هنوز مردم خاطرات گرمای بالای 42 درجه و بی‌آبی تابستان امسال را فراموش نکرده‌اند؛ در آن زمان بخش‌های زیادی از کشور و تهران با قطعی یا افت فشار آب روبه‌رو بود و مقامات مسئول در آن زمان افزایش بیش از حد مصرف آب توسط شهروندان و عدم رعایت صرفه‌جویی را علت این امر عنوان کردند.

با این حال سرد شدن هوا نیز مشکل کم‌آبی کشور و بویژه تهران را نه تنها رفع نکرد، بلکه افزایش هم داده است.

اکنون در این روزهای پائیزی با توجه به کاهش بارندگی و در پنج ماه گذشته از یک سو و از سوی دیگر، رعایت نکردن الگوی مصرف، ذخیره پشت سدهای تهران افت 50 درصدی داشته و کسری 50 میلیون مترمکعبی آب مجددا برای شهروندان تهرانی دردسرساز شده است.

70 درصد از آب شرب مورد نیاز در تهران از سدها تامین می‌شود که این امر به طور مستقیم به بارندگی بستگی دارد.در همین حال ظاهرا چون به هشدارهای صرفه‌جویی توجه کافی نشده، مسئولان مجبور به اعمال مدیریت فشار و حتی قطعی آب شده‌اند که اثرات آن از امروز قابل مشاهده است.

البته نگاهی به موجودی سدهای کشور نشان می‌دهد مشکل کم‌آبی پاییزی تنها مختص تهران نیست و سایر استان‌های دیگر کشور نیز کم‌وبیش با این مشکل دچارند اما اکنون باتوجه به اینکه مصرف آب در تهران از متوسط کشور بسیار بالاتر است،‌ این مشکل در پایتخت خود را نشان داده است.

در همین زمینه وزیر نیرو با اشاره به این‌که بارش‌های مهرماه امسال نسبت به متوسط سال‌های گذشته 37 درصد کاهش داشته است، گفت: اگر مردم در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند، ناچار به جیره‌بندی خواهیم بود.

حمید چیت‌چیان، دیروز پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به تقلیل سفره‌های آب زیرزمینی، افزود: اگر مردم 20 درصد صرفه‌جویی کنند، نیازی به جیره‌بندی آب نخواهیم داشت.

وی ابراز امیدواری کرد، شاهد افزایش بارش و مدیریت مصرف توسط مردم باشیم.

اجرای تمهیدات جدی کنترلی از امروز

از سوی دیگر مقامات آبفای استان تهران نیز پس از بارها هشدار دادن به شهروندان تهرانی برای کاهش میزان مصرف آب و کمک به جلوگیری از قطع شدن آب بخشی از شهر، دست به اجرای تمهیدات جدی از امروز زدند.

در این خصوص این شرکت تصمیم گرفته است با شناسایی مشترکان پرمصرف، حجت را بر آنها تمام کند. اکنون مقامات آبفای استان تهران از شناسایی 1.5 میلیون مشترک پرمصرف خبر دادند و اعلام کردند که برای این گروه اخطاریه‌هایی ارسال شده است که درصورت ادامه روند مصرف فعلی، چاره‌ای جز قطع انشعاب آنها وجود ندارد.

در همین زمینه مدیرعامل آبفای استان تهران، مشترکان پرمصرف را شامل گروه‌های مصرف‌کننده بین 15 تا 30مترمکعب در ماه اعلام و با بیان این‌که به این مشترکان از طریق قبوض، هشدار داده شده، تصریح کرد: آبرسانی به تهران از حساسیت بالایی برخوردار است و 83 درصد پرمصرف‌ها در بخش مسکونی قرار دارند و 5 درصد نیز در بخش اداری هستند.

به گفته محمد پرورش تدابیر زیادی از ماه‌های قبل برای کاهش مصرف آب در تهران انجام شده است، اما متوسط مصرف تهران هنوز 240 لیتر است که در این شرایط مردم تهران باید مانند دیگر شهرهای کشور تا 50 لیتر مصرف خود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: مجبوریم در صورت نیاز، فشار شبکه آب را در تهران کم کنیم که در این صورت برای طبقات بالای منازل مشکل ایجاد خواهد شد. اگر مردم در تهران به توصیه‌ها توجهی نکنند و همچنان مصرف در سطح بالایی ادامه یابد، قطعی و افت فشار آب خواهیم داشت.

وی از آغاز کاهش فشار آب برخی مناطق تهران از ساعت 23 تا چهار صبح خبر داد و درخصوص وضع آب شرق تهران اظهار کرد: شرایط آب شرب این مناطق روز ‌به ‌روز بدتر می‌شود و تنها راه عبور از این وضع بد کاهش 20 درصدی مصرف آب تهران است.

تغییر تعرفه آب و برق در بودجه 93

در همین حال قائم‌مقام وزیر نیرو در مورد اصلاح تعرفه آب و برق گفت: هدفمندی‌ یارانه‌ها وضع قیمت آب و برق را روشن کرده، اما همه مسائل در گرو آن چیزی است که تحت عنوان قانون در سال 93 از مجلس بیرون می‌آید.

ستار محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق تصریح کرد: اصلاح تعرفه طبق قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها باید در سه سال صورت گیرد و نرخ‌ها به قیمت تمام شده برسد.

وی افزود: هنوز برنامه‌ای در این باره از وزارتخانه به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور ارسال نشده است و صحبت‌ها ادامه دارد.

شرایط نامطلوب ذخایر آبی سایر سدهای کشور

این درحالی است که مساله کمبود آب تنها مختص تهران نیست و دیگر مناطق کشور نیز به نحوی از این مساله رنج می‌برند.

در همین زمینه شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن تشریح آخرین وضع ذخیره آب در سدهای کشور اعلام کرد: در پایان نخستین ماه سال آبی جاری، تنها پنجسد از جمله سدهای ماشکید علیا، دولت‌آباد و بافت افزون بر 90درصد حجم مخزن موجودی آب داشت.

به گزارش ایرنا، حجم آب 77 سد کشور از جمله سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، گلستان 1 و 2، کرخه، سیمره، سیوند، زاینده‌رود، ساوه، 15 خرداد، ملاصدرا، کارده، مهاباد، علویان و استقلال تا پایان نخستین ماه سال آبی جاری، به کمتر از 30 درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

همچنین 47 سد کشور این روزها با کاهش 20 درصدی حجم آب خود در مقایسه با مهرماه گذشته مواجه است که سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، تهم، لتیان، اکباتان، بوکان، زاینده‌رود، آبشینه، دوستی و کارده از جمله این سدهاست.

براساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، 25 سد کشور اکنون از افزایش بیش از 20 درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته برخوردار است که سدهای قشلاق، جگین و البرز از جمله این سدهاست.

همچنین 55 سد کشور در پایان مهرماه جاری با کاهش بیش از 20 درصدی ورودی آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه است که سدهای سفیدرود، ستارخان، وشمگیر، بارزو، تهم، کرخه، عباسپور، کارون 3، پیشین، بوکان، علویان، ساوه، کرج، لتیان، طرق، چاه نیمه ها، دوستی و کارده از جمله این سدهاست.

براساس این گزارش، 42 درصد کل ورودی‌های آب به‌مخازن سدهای کشور و 64 درصد کل آب‌های خروجی از سدهای کشور تا پایان نخستین ماه سال آبی جاری متعلق به‌سدهای استان خوزستان است.

کتایون مافی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها