به لطیفه می ماند اما حقیقت دارد. در حالی که دانشگاه آزاد واحد امارات تعطیل شده است گروهی از متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دراین دانشگاه پذیرفته شده اند و حالا که نمی توانند در واحد امارات ثبت نام کنند دانشگاه های داخل کشور هم به بهانه های مختلف آنها را سر می دوانند و جالب تر این که به برخی از آنها پیشنهاد شده است می توانند برای ادامه تحصیل وارد رشته های دیگر غیرمرتبط با رشته خودشان شوند به شرطی که سال دیگر یکبار دیگر کنکور دهند تا در صورت قبولی دانشجوی واقعی شوند!
کد خبر: ۶۰۳۵۰۱
داستان عجیب دانشجویان سرگردان دانشگاه آزاد واحد امارات

تا دو هفته پیش که پذیرفته شدگان ناراضی دانشگاه آزاد واحد امارات دانشگاه آزاد اسلامی در خیابان حافظ جمع شدند، خیلی ها از ماجرای قبولی آنها و سرگردان شدن شان خبر نداشتند اما حالا دستکم بیشتر اهالی خیابان حافظ که دانشجوهای گریان یا خشمگین یا متاسف یا ناامید را دیده اند، می دانند که داستان قبولی آنها در دانشگاهی تعطیل و بی سر و سامان شدن شان راست است هرچند به طنزی تلخ شبیه تر است.

اماراتی ها لج کردند، دانشگاه تعطیل شد

تا بوده همین بوده که به قول اماراتی ها، نباید اعتماد کرد. گواهش هم واحد دانشگاه آزاد در این کشور است که با صرف هزینه ایرانی ها ساخته شده است و حالا اماراتی ها هوس کرده اند سر ناسازگاری بگذارند و به ایرانی ها ویزای تحصیل ندهند و کار را به جایی رسانده اند که واحد امارات دانشگاه آزاد تعطیل شده است. تا اینجای ماجرا مقصر اصلی اماراتی ها هستند که دانشجوهای ایرانی را پشت مرزهای شان نگه داشته اند و حق تحصیل را از آنها گرفته‌اند اما باقی داستان عجیب تر است.

فکر می کنید تکلیف دانشجوهایی که سال گذشته این واحد دانشگاهی را انتخاب کرده اند و حالا در آن پذیرفته شده‌اند چه می‌شود؟ طبیعتاً دانشگاه آزاد وظیفه دارد برای دانشجوهایش واحدهای دانشگاهی جایگزینی پیدا کند. تجمع پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد امارت در خیابان حافظ هم در هفته گذشته به همین علت بود چرا که برنامه 20 و 30 از قول مسئولان دانشگاه آزاد اعلام کرده بود به کوری چشم اماراتی‌ها قرار است پذیرفته شدگان واحد امارات دانشگاه آزاد به عنوان مهمان در واحدهای دانشگاه آزاد مستقر در استان های تهران و البرز ثبت نام شوند. این خبر در سایت دانشگاه آزاد واحد امارات هم منتشر شد.

اما قبول شدگانی که هفته گذشته در ساختمان فرهیختگان برای ثبت نام جمع شدند خوش اقبال نبودند و ماجرا به خوبی خبرهایی که دراین باره اعلام شد، پیش نرفت. طبیعی است که این مراجعه کنندگان مایل نباشند نام شان فاش شود و به همین خاطر ما در این گزارش برخی نام ها را با حروف مخفف آورده‌ایم تا بتوانید داستان را به روایت خودشان بخوانید.

اول دانشجو شو، بعد کنکور بده!

م. ش یکی از پذیرفته شدگان رشته مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد واحد امارات است. او وقتی برای ثبت نام به ساختمان فرهیختگان مراجعه کرد متوجه شد رأی مسئولان دانشگاه آزاد برگشته است و اگرچه به دانشجویان وعده داده‌اند آنها را در واحدهای دانشگاهی استان تهران و استان البرز ثبت نام کنند اما بعدتر دور دانشگاه های تهران را خط قرمز کشیده‌اند و یک تبصره نانوشته به قول شان اضافه کرده‌اند که بر اساس آن، قبول شده ها حق تحصیل در دانشگاه های شهر تهران را ندارند و فقط در دانشگاه های اطراف آن اجازه ثبت نام دارند.

این دانشجو می‌گوید « رشته تحصیلی که من انتخاب کرده‌ام صرفاً در واحد امارات و واحد علوم تحقیقات ارائه می‌شود اما حالا که واحد اماراتی بسته است اجازه تحصیل در دانشگاه علوم تحقیقات را هم به من نمی‌دهند. این وضعیت درباره برخی رشته های دیگر همچون مدیریت برنامه‌ریزی شهری هم صادق است. »

 او  پیشنهادی عجیب از سوی یکی از مسئولان دانشگاه آزاد شنیده است « آقای مسئول گفت  می‌توانم هر رشته‌ای، حتی غیر مرتبط با رشته خودم را، در یکی از شهرستان ها انتخاب کنم و ادامه تحصیل بدهم ! وقتی گفتم خواندن یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیاز به داشتن پیش زمینه علمی دارد و به این سادگی نیست گفت تعهد بدهم که وقتی در حال ادامه رشته دانشگاهی هستم ، یکبار دیگر کنکور بدهم تا در آن رشته قبول شوم! یعنی قبولی ام در آن رشته بعد از تحصیل در آن باشد. »

سعیده. ع هم یکی از دانشجویان است که گواهی می دهد در روز مراجعه به ساختمان فرهیختگان، افراد دیگری را هم مشاهده کرد که به گفته خودشان در واحد امارات قبول نشده بودند اما آشنایانی در دانشگاه آزاد داشتند که به آنها ماجرای ثبت نام خارج از ضوابط این دانشگاه را خبر داده بودند و آنها هم به ساختمان فرهیختگان مراجعه کرده بودند تا از این آشفته بازار سودی ببرند و  بدون کنکور در واحدهای دانشگاهی ثبت نام کنند تا در اردیبهشت آینده، کنکور کارشناسی ارشد بدهند و دانشجو شوند.

شهریه دانشگاه تعطیل را دانشجوها می‌ پردازند

یکی دیگر از قبول شدگان که حاضر شده است رشته تحصیلی اش را در شهرستانی دیگر به جای امارات ، ادامه دهد رضا الف . است که شهریه تحصیلش در ترم اول بیش از 4 میلیون تومان است. او درباره علت بالا بودن شهریه اش توضیح می دهد « دانشگاه آزاد واحد امارات تعطیل شده است اما جورش را ما می کشیم. چون باید هم شهریه ثابت آن دانشگاه را بپردازیم و هم شهریه دانشگاهی را که در ایران انتخاب کرده ایم.»

این دانشجو و خیلی از دانشجوهای دیگر که شرایطی مشابه او دارند ناچارند دو برابر شهریه بپردازند که اگر دانشگاه آزاد کمی زودتر درباره مشکلات واحد اماراتش اطلاع رسانی کرده بود آنها دستکم یکبار دیگر می توانستند شانس شان را در سنجش تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد امتحان کنند و اگر قبول می شدند فقط شهریه همان دانشگاه را می پرداختند و مجبور نبودند دو برابر شهریه بپردازند.

اگرچه شاید شمار چند صد نفری که در دانشگاه آزاد واحد امارات قبول شده اند و حالا بلاتکلیف رها شده اند،  نسبت به بیش از یک میلیون نفر دانشجویی که هم اکنون در این دانشگاه درس می‌خوانند ناچیز باشد اما به هر حال سرگردانی این دانشجویان و نارضایتی شان به اعتبار این دانشگاه لطمه خواهد زد و به همین علت مسئولان دانشگاه آزاد وظیفه دارند هر چه زودتر برای این گروه از دانشجویان چاره ای بیندیشند، هرچند شواهد نشان می‌دهد ماجرای بی سر و سامانی این دانشجویان هنوز به گوش رئیس جدید دانشگاه آزاد نرسیده است.

 جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۲۲
fahimeh
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
۰
۰
جام جم عزیز دستت درد نكنه كه درد دل مارو بگوش مسولین میرسونی توروخدا پیگیر جوابش هم باش از من سه میلیون دوهفته پیش گرفتن هنوز هم خبری از دانشگاه امارات نیست
علی .ش
United States
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
بی زحمت پولمون رو بدن، نخواستیم.
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
با سلام
من هم یكی ا ز این دانشجویان ناآگاه هستم كه هر روز به ما وعده و عید مجوز سازمان مركزی را میدهند در حالی كه این دانشگاه كلاً تعطیل و علی الحساب از ما ٣ میلیون گرفته این یعنی كلاه برداری
سونیا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
یعنی چی؟ پس تكلیف ماها كه قبول شدیم چی میشه این همه وقت و عمرمونو گذاشتیم درس خوندیم !حالا چیكار كنیم خواهشا اجازه بدید ما در دانشگاههای تهران بخونیم من رشته ام آموزش زبان انگلیسی واحد رودهن هم داره. این اجازه بدید اونجا بریم بخونیم .
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
باسلام .این داستان مشكل من هست با این تفاوت كه من واحد شهرستان انتخاب كردم . الان نمیدونم باید چكار كنم . لطف كنید شما همچنان پیگیر داستان باشید.
مهتاب
Australia
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
خدایااااا من كه بیچاره میشم اگه كلاه برداری باش!! چرا به گوش رئیس نمیرسونید؟
لیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
میگن زن كه از دست شوهرش حسابی كتك خورده بود شكایتشو پیش باباش برد، بابا هم عصبانی دست دخترشو گرفت و رفت پیش شوهره افتاد بجون دخترش و گفت حالا كه تو دختر منو میزنی منم زن تورو میزنم.حالا شده حكایت دانشجوهای از اینجا مونده از اونجا رونده...
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
تورو خدا بگید به مسئولین دانشگاه آزاد یك كاری واسمون انجام بدهند، پس ما چیكار كنیم ؟خواهش میكنم جام جم پیگیری كن ما كه از بس گفتیم و كاری نكردن واسمون بریدیم . دست جام جمی ها درد نكنه . كجا بریم عمرمون رفت
مبینا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
۰
۰
یعنی این خبرو مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی دیدن؟!!!
یعنی امیدی داشته باشیم به خبرای خوب ؟
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
من با معاونت بین الملل دانشگاه آزاد تماس گرفتم گفتند تا آخر هفته نتایج مجوز مهمانی ها اعلام می شود.
عظیم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
حتما تا اخر هفته اعلام می كنند خیلی نگرانم
نازیلا قویدل كلخوران
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
۰
۰
با توجه به قبولی من درتكمیل ظرفیت دانشگاه آزاد و آخرین مهلت ثبت نام تا فردا و اینك ه من اصل مدارك را در ساختمان فرهیختگان ارائه دادم و الان سر در گمم باید كجا مدرك و پولمو پس بگیر مممنون میشم رسیدگی كنید
سونیا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
۰
۰
پس چیشد جام جم عزیز ؟ پس تكلیفون چی میشه ؟ چیكار كنیم ؟ اقا یا خانم دانشجو شما خبری ندارید ؟ توروخدا
یك دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
۰
۰
مثل اینكه جام جمم مارو یادش رفته !!!
یك دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۰
۰
سلام میدونی جام جم عزیز؛ دیروز 22 مهر رفتم واحد بین الملل دانشگاه آراد یه خانم، مسئول پاسخگویی به واحد امارات بود آنقدر بد برخورد كرد و فوق العاده با بی ادبی جوابمو داد كه من از خجالت آب شدم . واقعا كه متاسفم . آخرشم دست از پا درازتر برگشتم، قیدشم زدم !!!!!!
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
۰
۰
سلام، من كه با میهمان شدن داخل ایران راضی ام، الان هم رفتم ثبت نام كردم تو واحد تاكستان، با توجه به اعلام قبلی دانشگاه هنوز تكلیف 3 میلیون مشخص نشده ولی گفتن همین شهریه ترم اول ماست،ممنون كه پیگیری میكنید جام جم عزیز
Bahman
United Arab Emirates
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
۰
۰
سلام آیا مطمین هستید كه امارات خلف وعده كرده است و دانشگاه درمورد ویزا گرفتن به مردم خلاف نگفته است؟بد نیست دراین زمینه بررسی بیشتر ی انجام دهید و متن قرارداد با امارات را بخوانید
بهزاد فلاح
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
۰
۰
چرا نظر و درخواستی كه قبلا براتون ارسال كردم را نمایش نمی دید. ؟؟مگه خلاف قانون بوده ؟؟؟. دانشجوی تكمیل ظرفیت دكتری دانشگاه امارات بودم . نكنه شما هم با مسئولین دانشگاه دستتون توی یك كاسه هست؟
یه بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
وای بر دانشگاه آزاد كه رفته تو امارات شعبه زده كه اینطوری پول دانشجویان را بالا بكشند
شهردادخاموشی دانشجوی ارشد حقوق عمومی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
۰
۰
باسلام و عرض ادب واحترام وخسته نباشید .بنده ترم دوم مهمان به واحدعلوم تحقیقات كرمانشاه هستم بسیار متشكرم بااینكه دبیر بیست وسه سال سابقه هستم ترم گذشته بحمدالله بامعدل بالای هیجده راسپری نمودم انشاالله این ترم شاگرد اول خواهم شد.وازاینكه به موقع نامه های مهمان به موقع صورت میگیرد تشكرمیكنم.اجركم عندالله.
شهردادحقوقدان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
۰
۰
باسلام .جام جم ارزشی ودوست داشتنی وزبان گویای ما خواهشمنداست پیگیری نماییددانشجویان مهمان امارات به داخل كشوركه نفراول معدل دانشگاه هستن برای دوره ی دكتری آیا مورد پذیرش دانشگاه مبداهستن یا مقصد.باتشكر
S
-
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
۰
۰
سلام كسی هس كه دكترای روانشناسی سلامت در واحد دبی بخونه یا خونده باشه بتونه من و دوستام رو راهنمایی كنه .متشكر.

نیازمندی ها