در این حادثه 10 مسافر زخمی و تعدادی نیز دچار جراحت​های سطحی شدند

خارج شدن هواپیمای​ حجاج از باند فرودگاه ​کرمان

در پی ترکیدن لاستیک هواپیمــــای حامل حجاج از فرودگاه استان کرمان به مقصد مدینه10 نفر زخمی‌شدند.
کد خبر: ۶۰۰۱۴۶

به گزارش ایسنا، 419 زائر بیت الله الحرام و 25 خدمه با پرواز 5070 هواپیمای بوئینگ 747 شرکت هواپیمایی ماهان ساعت 15 و 10 دقیقه دیروز از فرودگاه بین‌المللی استان کرمان قصد سفر به مدینه را داشتند که هنگام بلند شدن هواپیما از باند پرواز،‌ یکی از لاستیک هایش ترکید و از باند فرودگاه خارج و دچار حادثه شد.

مدیرکل دفتر ایمنی و سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: خوشبختانه در این واقعه اتفاق خاصی برای هیچ یک از زائران پیش نیامده و فقط پنج نفر از آنها دچار گرفتگی عضلات شدند.

مهدی علی عسگری افزود : این هواپیما اکنون در فرودگاه است و زائران با پرواز دیگری اعزام خواهند شد و علت این واقعه و بروز نقص فنی آن پس از بررسی‌های‌لازم اعلام خواهد شد.

این در حالی است که محسن صالحی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان کرمان گفته است هفت نفر از حجاج در این حادثه آسیب دیده‌اند که پنج نفر از آنها از ناحیه کمر، دست و پا مصدوم و 3 نفر دیگر از سوی اقوام خود به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. وی یادآور شد: اکنون شرایط در این فرودگاه عادی است.

حضور 30 امدادگردر محل حادثه

در همین رابطه محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از حضور 30 امدادگر برای کمک به مسافران حادثه هواپیما در فرودگاه کرمان خبر داد وگفت: وقوع این حادثه‌ از طریق مسئولان فرودگاه کرمان به مرکز فوریت‌های امدادی 112 اعلام شد و بلافاصله 30‌امدادگر به محل حادثه اعزام شدند. وی با اشاره به این که این حادثه پنج مصدوم داشته که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، تصریح کرد: امدادگران در سالن فرودگاه مشغول امدادرسانی به بقیه مسافرانی هستند که به دلیل ترمز پی در‌پی هواپیما، دچار جراحت‌های سطحی شده‌اند.

علت حادثه در دست بررسی

در پی خروج این هواپیما از باند، یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: باند فرودگاه برای پرواز مشکلی ندارد و طبق اعلام شرکت هواپیمایی ماهان، زائران این پرواز با پرواز جایگزین اعزام می‌شوند.

علت این حادثه هنوز مشخص نیست و قرار است سازمان هواپیمایی کشوری پس از بررسی‌های لازم، دلیل بروز نقص فنی این هواپیما را اعلام کند. این در حالی است که کاووس محمودی، مدیرکل هلال‌احمر کرمان به فارس گفته، هواپیمای سانحه دیده در فرودگاه کرمان مربوط به پرواز حجاج است و علت آن نیز ترکیدگی لاستیک بوده است.از زمان وقوع این حادثه، نیروهای امدادی با حضور در محل فرودگاه کرمان، نسبت به انتقال مجروحان اقدام کرده‌اند.

معاون امداد و نجات هلال‌‌احمر کرمان نیز گفت: اعزام مجروحان سانحه هواپیمای حجاج کرمان به بیمارستان شهید باهنر اعزام شده‌اند.

حسین سام‌زاده افزود: نیروهای امدادی هلال‌احمر و اورژانس از دقایق ابتدایی حادثه به محل فرودگاه کرمان اعزام شده و کار انتقال مجروحان به بیمارستان باهنر را آغاز کرده‌اند.

از سوی دیگر غلامرضا رضایی،معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت به فارس گفت: ترکیدگی لاستیک هواپیمای حجاج کرمانی صحت ندارد و دلیل تأخیر پرواز، نقص فنی هواپیما بوده است و هم اکنون تمام زائران در سلامت کامل در سالن ترانزیت فرودگاه حضور دارند.وی افزود: این خبر از هر منبعی که منتشر شده، کاملا غیرموثق است. پرواز حجاج کرمانی قرار بود ساعت 15 و 30 دقیقه انجام شود که به‌دلیل نقص فنی هواپیما، قرار است پرواز با هواپیمای جایگزین از فرودگاه امام خمینی(ره) به سمت فرودگاه کرمان انجام شود.

معاون حج و عمره سازمان حج تصریح کرد: این هواپیما بر روی باند دچار نقص فنی شده است و تمام مسافران تخلیه شده‌اند تا پرواز جایگزین آنها انجام شود و مجروح شدن مسافران اخبار غیر موثق است.

این در حالی است که مسئولان امدادی و استانی به ترکیدگی لاستیک چرخ هواپیما تصریح کرده و مجروح‌شدن مسافران را تائید کرده‌اند.

خارج سازی هواپیمای حادثه دیده از باند فرودگاه

مدیر کل دفتر ایمنی و بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این‌که باند فرودگاه کرمان در حال تخلیه و خروج هواپیماست، به مهر گفت: تیم بررسی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی CVR و FDR هواپیما است و نتیجه پس از بررسی اعلام می‌شود.

مهدی علی عسکری با اشاره به این‌که این هواپیما در زمان پرواز دچار ترکیدگی لاستیک شده و از باند خارج می‌شود، یاد آور شد: هنگامی که لاستیک هواپیما ترکید، خلبان با اعلام انصراف از پرواز، هواپیما را از باند پرواز خارج کرد که در جریان این حادثه حدود هشت نفر از سرنشینان دچار صدمات جزئی شدند.

این در حالی است که نخعی، مدیر کل فرودگاه‌های استان کرمان نیز گفت: تلاش برای پرواز زائران کرمانی به مقصد مدینه منوره ادامه دارد و با رفع نقص در لاستیک هواپیمای ماهان تلاش می‌کنیم زائرانی که دچار مصدومیت شدند تا امشب عازم مدینه منوره شوند.

شرح سانحه از زبان یکی از مسافران

احمد سلجوقی نژاد یکی از مسافران این هواپیما به مهر گفت: هواپیما قرار بود ساعت 15 و 5 دقیقه پرواز کند و در زمان مقرر پرواز صورت گرفت، اما حدود سه دقیقه بعد از حرکت هواپیما روی باند، ناگهان هواپیما دچار حرکت‌های شدید شد و از مسیر منحرف و به سمت بیابان کنار باند حرکت کرد.

وی افزود: پس از طی مسافتی هواپیما از حرکت ایستاد و درهای آن باز شد و مسافران که بیشتر سالمند بودند از هواپیما به بیرون هدایت شدند که به دلیل ارتفاع زیاد بسیاری از مسافران دچار مشکل شدند.

این مسافر از نحوه خدمات رسانی انتقاد کرد و گفت: چند دقیقه طول کشید تا امداد رسانی انجام شد و مسافران به سالن فرودگاه منتقل شدند.وی از اضطراب بین مسافران گفت و ادامه داد: انتظار نداشتیم در چنین سفری با این مشکل مواجه شویم و از مسئولان می‌خواهیم پیگیری کنند که چرا لاستیک هواپیما ترکیده است و اگر این سانحه در زمان فرود رخ می‌داد، چه فاجعه‌ای به وقوع می‌پیوست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها