دو سالی می‌شود که شـورای فرهنگ عمومی کشور «روز سینما» را از صفحات اصلی تقویم رسمی به بخش ضمائم منتقل کرده و جزو مناسبت‌هایی قرار داده که درج آنها در گاهشمار بلامانع است.
کد خبر: ۵۹۶۴۰۳

با وجود این‌ که مبنای نامگذاری روز بیست و یکم شهریور دقیقا واضح و مشخص نبوده، اما وجود همان یک روز نمادین به نام «روز سینما» ضمن این‌ که موجبات دلگرمی سینماگران را فراهم می‌کرد، نشانه احترام و ارزش قائل شدن برای یکی از مهم‌ترین پدیده‌ها و رسانه‌های فرهنگی کشور بود. حذف روز سینما با ادعای این ‌که تقویم رسمی ما بیش از حد شلوغ شده بود، پذیرفتنی نیست و بیش از آن در شأن نظامی که داعیه‌دار پیشقراولی فرهنگ و هنر در جهان است، نیست. سینمای ایران همواره و بخصوص در 30 سال گذشته در عرصه‌های جهانی افتخارآفرین بوده و سینماگران ما موفق به کسب بهترین و شیرین‌ترین پیروزی‌های فرهنگی شده‌اند و بارها پرچم ایران را در سراسر دنیا به اهتزاز درآورده‌اند.

بی‌اعتنایی به روز ملی سینما و جدی نگرفتن آن حتی به صورت نمادین دست‌کمی از اهانت به ساحت مقدس فرهنگ و هنر ندارد. اگر که مسئولان و متولیان این امر به کاربرد و تاثیر عرصه فرهنگ و بخصوص سینما واقف باشند، به «روز سینما» به عنوان روزی که جای مناسبت‌های دیگر را در تقویم رسمی کشور تنگ می‌کند، نگاه نخواهند کرد. آن هم در شرایطی که برخی از روزها و مناسبت‌های تقویم اهمیت بیشتری از سینما به لحاظ میزان تاثیرگذاری عمومی ندارد. همایون اسعدیان، کارگردان «طلا و مس» درباره جای خالی «روز سینما» در تقویم به جام‌جم گفت: در شرایطی که ما در تقویم رسمی خود انواع و اقسام روزها را داریم که همه آنها هم ارزشمند است، کمترین انتظار درباره سینمایی که یکی از مهم‌ترین سفیران فرهنگی ایران در 30 سال گذشته بوده، ایـــــن است که «روز سینما» را به تقویم رسمی کشور برگردانند.

حبیب‌الله کاسه‌ساز، تهیه‌کننده سینما نیز در این زمینه اعتقاد دارد: «شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این مورد تجدیدنظر کند و «روز سینما» را به تقویم رسمی برگرداند؛ آن هم سینمایی که با کوچک‌ترین مساله‌ای برای مردم و مسئولان نظام دغدغه می‌شود.» تهیه‌کننده «اخراجی‌ها» افزود: «به نظرم سینما این‌قدر اهمیت دارد که حضرت امام(ره) در نخستین سخنرانی‌شان در بهشت زهرا از آن حرف می‌زنند. همین‌طور رهبر معظم انقلاب بارها درباره سینما و تاثیرات آن صحبت کرده‌اند. حذف روز سینما و انتقال آن به بخش ضمائم کم‌لطفی است.» یکی از انتظارات سینماگران و علاقه‌مندان سینما از وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی تلاش برای بازگرداندن «روز سینما» به صفحات اصلی تقویم رسمی کشور است. سالنامه 93 با «روز ملی سینما» زیباتر می‌شود.

علی رستگار‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها