شرلوک هلمز، کارآگاه زیرک، اما خیالی را حتما به خاطر دارید. او با دیدن کفش‌های مخاطبش می‌توانست بگوید وی بتازگی به کدام منطقه شهر یا چه ناحیه‌ای رفته بود یا با دیدن زمین و گل و لای می‌توانست رازهایی پیچیده را فاش کند.
کد خبر: ۵۹۶۱۷۴

کارهایی که شرلوک انجام می‌داد چندان هم دور از منطق نیست. هانس گراس، جرم‌شناسی استرالیایی است که در کتاب «راهنمای بررسی قاضی دادگاه» جمله‌ای معروف دارد: «خاک روی کفش‌های شخص بیشتر از سوال و جواب‌های پردردسر فاش می‌کند که متهم آخرین بار کجا بوده است.»

حقیقت این است که زمین‌شناسی قانونی این روزها به رشته‌ای حساس و در عین حال ضروری در کشف معماهای جنایی تبدیل شده است. کارشناسان در این شاخه، خاک و مواد معدنی موجود در صحنه جرم را با خاک و مواد معدنی روی لباس‌های متهم، آج لاستیک خودروی او یا کفش‌هایش مطابقت می‌دهند و از این طریق می‌فهمند آیا متهم در زمان جرم در محل حادثه بوده است یا خیر. این مدارک بسیار محکم‌تر از تکذیب و انکارهای خود متهمان است. علاوه بر این، نشانه‌های موجود روی جسد ممکن است ثابت کند وی در مکان دیگری کشته و سپس جنازه‌اش به محل کشف منتقل شده است. امروزه بیش از هر زمان دیگری ضرورت استفاده از علم در کارهای کارآگاهی احساس می‌شود و زمین‌شناسی قانونی نیز بسرعت در حال پیشرفت و تکمیل و دقیق‌تر شدن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها