پنجمین جشنواره فرهنگی هنری «ماه هشتم» به مناسبت دهه کرامت رضوی در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۹۵۵۸۲
«ماه هشتم» در آسمان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

به گزارش جام‌جم و به نقل از ستاد خبری جشن‌های میلاد رضوی، این جشنواره در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری از میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) در این موقوفه که متعلق به آستان قدس رضوی است، برگزار می‌شود.

برنامه‌هایی که در دهه کرامت در قالب این جشنواره برگزار می‌شود، افزون بر رویکردهای مذهبی و آیینی، حوزه‌های تخصصی مرتبط با فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی را نیز در بر می‌گیرد.

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به نمایش سکه‌های ولایت‌عهدی امام رضا(ع) در موزه ملی ملک، روایت‌خوانی ضمانت‌نامه آهو همراه با موسیقی و تصویر، برگزاری نشست‌های علمی و آموزشی و رونمایی از 10 کلیپ معرفی آثار هنری اسلامی موزه‌ای مرتبط در وب‌سایت کتابخانه و موزه ملی ملک اشاره کرد.

یکی از برنامه‌های منحصربه‌فرد جشنواره ماه هشتم، نمایشگاهی از نسخه‌های خطی کتاب قانون تالیف ابن سینا و شرح‌های نوشته شده بر این کتاب است که به همین مناسبت در بخش نمایشگاه‌های موقت موزه ملی ملک برپا می‌شود.

همزمان با برپایی جشنواره «ماه هشتم» و نمایشگاه‌های گوناگون در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه‌هایی نیز با همکاری این مجموعه در 9 شهر مختلف کشور برپا می‌شود.

در این نمایشگاه‌ها تصاویری از آثار موجود در گنجینه آثار ملک بویژه در حوزه موضوعات مرتبط با امام رضا (ع) به نمایش درمی‌آید.

جشن میلاد امام رضا(ع) نیز همراه با شعرخوانی، مدیحه سرایی رضوی، نمایش فیلم و اجرای نغمه‌های آیینی و سخنرانی 26 شهریور در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

50 محفل قرآنی در حرم رضوی برگزار می‌شود

رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی از برگزاری 50 محفل قرآنی ویژه دهه کرامت در حرم مطهر رضوی خبر داد.

مهدی لسانی با بیان این‌که در این ایام هر روز نشستی با عنوان تدبیر در قرآن و سیره معصومین(ع) در دارالقرآن حرم مطهر ثامن الحجج(ع) برگزار می‌شود، اظهار داشت: در دهه کرامت هر روز کرسی تلاوت قرآن در جوار عترت از ساعت 16 تا 19 و برنامه ترتیل‌خوانی قرآن کریم پس از نماز صبح در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر تدارک دیده شده است.

وی با بیان این‌که از فعالان قرآنی حرم مطهر در این ایام تقدیر می‌شود، افزود: چهارشنبه 20 شهریور، همایش تقدیر از 170 بانوی فعال قرآنی که از ماه رمضان تا دهه کرامت به عنوان قاری، حافظ و مفسر با آستان قدس رضوی همکاری داشته‌اند، برگزار می‌شود.

لسانی در ادامه به اجرای ویژه برنامه «سیب بهشت» در سال‌روز میلاد مسعود حضرت فاطمه معصومه(س)، اشاره و عنوان کرد: ویژه برنامه سیب بهشت، با حضور 300 نوجوان دختر با هدف ایجاد فضای شاد قرآنی و تبیین سیره حضرت معصومه(س) در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

وی هم‌چنین از برگزاری اختتامیه دوازدهمین جشنواره علوم قرآن و حدیث در 24 شهریور خبر داد و یادآور شد: در جشنواره علوم قرآن و حدیث کارکنان آستان قدس رضوی، 5 هزار نفر در رشته‌های مختلف علوم قرآنی شرکت کرده‌اند.

رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی از رونمایی دو محصول قرآنی در دهه کرامت نیز خبر داد و گفت: کتاب روخوانی قرآن کریم تألیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین یعقوبی و محصول چند رسانه‌ای «خانه وحی»، شامل چهار لوح فشرده از تلاوت‌های قاریان مصری که در طی 10 سال گذشته در حرم مطهر امام رضا(ع) تلاوت کرده‌اند، رونمایی می‌شود.

به گفته وی در محصول چند رسانه‌ای «خانه وحی»، 23 تلاوت از 14 قاری مصری گنجانده شده است که در این ایام به مخاطبان دارالقرآن حرم مطهر ثامن الحجج(ع) اهداء می‌شود.

انتشار منشور زندگی در منظر امام رضا(ع)

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از چاپ و انتشار کتاب «سبک زندگی؛ منشور زندگی در منظر امام رضا(ع)» خبر داد.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین سید جلال حسینی با بیان اینکه این کتاب نوشته محمدباقر پور‌امینی است و در شمارگان یک صد هزار نسخه ویژه دهه کرامت رضوی به چاپ رسیده است، سبک زندگی، معیار ارتباط با خدا، ارتباط با خود و ارتباط با خلق را سرفصل‌های اصلی کتاب «سبک زندگی» ذکر کرد که در هر بخش به طور مفصل ابعاد مرتبط با آن مورد تحلیل و بررسی قرار گفته است.

وی توسعه و ترویج فرهنگ رضوی و آموزه‌های ارزنده حضرت رضا(ع) در ابعاد مختلف زندگی را هدف از چاپ این مجموعه عنوان و خاطرنشان کرد: در کتاب «سبک زندگی» تلاش شده پرسش‌هایی که مخاطبان درباره شیوه نیکو زندگی کردن دارند، با بهر‌ه‌گیری از میراث رهنمون بخش عالم آل محمد(ص) پاسخ داده شود و زندگی سرشار از معنویت و ایمان را در پرتو ارتباط با خدا و خود و مردم را ترسیم کند.

برگزاری نخستین جشنواره تشکل‌های کشور با محوریت «سیره رضوی»د

نخستین جشنواره ملی تشکل‌ها با محوریت سیره رضوی به مناسبت دهه کرامت توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

این جشنواره ملی به ارزیابی طرح‌های پیشنهادی و همچنین برنامه‌های اجرایی از سوی تشکل‌های جوانان کشور می پردازد.

جشنواره تشکل‌ها در قالب‌هایی از جمله جشن، نمایشگاه، مسابقه، تولیدات هنری، نشریات، عکس، فیلم کوتاه و ... برگزار می‌شود که طی آن طرح‌های پیشنهادی و برنامه‌های اجرا شده تشکل‌های برگزیده توسط هیئت داوران متشکل از متخصصان در هر رشته، بررسی و از طرح‌های برتر تقدیر می‌شود.

دارا بودن شور و نشاط معنوی و مذهبی، اشاره به احادیث امام رضا(ع) و زیارت با معرفت، تأثیرگذاری طولانی مدت، احیاء فضیلت های فراموش شده، خلاقیت و نوآوری و همچنین گستردگی طرح برای مخاطب از جمله معیارهای مورد توجه در این جشنواره است.

فعالان تشکلی و علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره ملی تشکل‌ها می‌توانند تا 15 مهر به نشانی www.aqrjavan.org مراجعه و نسبت به ثبت نام اینترنتی اقدام کنند.

کتاب «شاهکارهای هنری حرم، کتیبه‌های مسجد گوهرشاد» رونمایی می‌شود

کتاب «شاهکارهای هنری حرم، کتیبه‌های مسجد گوهرشاد » که توسط موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی چاپ شده است، هم‌زمان با دهه کرامت رضوی رونمایی می‌شود.

در این اثر که جلد دوم از کتاب «شاهکار هنری حرم» است، علاوه بر متن، صورت کتیبه‌ها نیز از وجوه مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

مهدی صحراگرد، مولف این کتاب کوشیده است ضمن طبقه‌بندی و نامگذاری کتیبه‌ها از نظر متن، ترکیب خط و قالب کلی، بر اساس مبانی خوشنویسی و کتیبه‌نگاری، معیارهایی را برای ارزیابی کیفیت خط کتیبه‌ها تعریف کند.

از آن‌جا که تقریباً همه کتیبه‌های مسجد گوهرشاد به خط ثلث نگاشته شده، طبقه‌بندی در این مجلد مختص این خط است و در تحقیقات بعدی کتیبه‌های نستعلیق طبقه‌بندی خواهد شد.

این اثر فاخر و هنری پس از رونمایی، در دسترس پژوهش‌گران و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها