فاز 2 هدفمندی فعلا اجرا نمی‌شود

طرح تحول اقتصادی تنها پرداخت یارانه نیست

یکی از دشواری‌های صنعت گردشگری و انتقاداتی که متخصصان این حوزه به مدیریت آن در طول سال‌های گذشته می‌کردند؛ نبود توجه به وجهه و ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی این حوزه بوده است.
کد خبر: ۵۹۱۹۷۵

حوزه‌ای که به لحاظ اقتصادی و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه داخلی توانایی این را دارد تا یکی از اصلی‌ترین منابع مالی و مجاری ورود ارز به کشور باشد. نگرش صنعتی و اقتصادی به این پدیده فرهنگی، حلقه مفقوده‌ای بوده است که همواره از نبودش صنعت گردشگری آسیب دیده است. تا پیش از این بیشتر مدیران سازمان تمرکز خود را بر وجوه فرهنگی گردشگری گذاشته‌اند. لذا وجود شخصیتی چون نجفی می‌تواند این نهاد ذاتا فرهنگی را با چرخه اقتصادی پرقدرت پویا کند. فرهنگ در ذات این سازمان است و که باید با نگاهی جامع قدرت و تاثیرگذاری بیشتری پیدا کند، توجه به توسعه و نگاه اقتصاد محور می‌تواند همان ذات فرهنگی را عینی و منتشر گرداند.

پس از انتصاب محمدعلی نجفی به مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط رئیس دولت یازدهم می‌توان امیدوار بود که نگرش خلاق اقتصادی وارد حوزه گردشگری شود. نجفی ضمن این‌که سالیانی طولانی را در حوزه‌ای فرهنگی و آموزشی به وزارت مشغول بوده است، چهره‌ای اقتصادی هم هست. او همواره چه در زمان مدیریت خود در آموزش و پرورش و چه پس از آن در سازمان برنامه و بودجه که ماهیتا مکانی اقتصادی بود، نشان داده است که دارای ذهنی توسعه محور است. بدیهی است که توسعه یک صنعت با همه وجوه فرهنگی، اقلیمی و بومی‌اش، منجر به گردش اقتصادی می‌شود و حوزه‌ای که بالقوه یک سرمایه عظیم ملی است به طور بالفعل تبدیل به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اقتصادی کشور می‌گردد.

از دیگر نقاط مثبت حضور نجفی در این سازمان سابقه دانشگاهی اوست. این استاد دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان که در مقطعی وزیر علوم نیز بوده، می‌تواند عنصر پژوهش را که از اصلی‌ترین نیازهای گردشگری و میراث فرهنگی است به این سازمان باز گرداند. برنامه‌ریزی یکی از نیازهای مهم این حوزه است که در این ارتباط هم نجفی با توجه به سابقه خود در سازمان برنامه و حضورش در سمت مشاور برنامه‌ریزی در دولت‌های مختلف، می‌تواند سامان و نظم درخوری را در تشکیلات زیر مجموعه‌اش دهد.

علیرضا نراقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها