رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: 11 هزار و 500 راننده در آستانه ضبط گواهینامه و 105 هزار خودرو با خلافی بیش از یک میلیون تومان در آستانه توقیف قرار دارند.
کد خبر: ۵۹۱۵۷۹
105 هزار راننده با خلافی بیش از  یک میلیون تومان

سردار اسکندر مومنی با اشاره به آغاز موج دوم سفرهای تابستانی از 14 مرداد همزمان با پایان ماه مبارک رمضان، گفت: آمارها نشان می‌دهد تاکنون 133 میلیون تردد جاده‌ای در کشور انجام شده که استان‌های البرز، تهران، مازندران، گیلان و فارس بیشترین استان‌هایی بودند که پرترددترین استان‌های کشور بوده‌اند و به طور منطقه‌ای بیشترین سفرها به نیمه شمالی، غرب و مشهد انجام شده است.

به گفته وی، آمارها نشان می‌دهد هر ساعت 377 خودرو از جاده‌های کشور تردد کرده‌اند و متوسط سرعت نیز 83 کیلومتر در ساعت بوده است.

مومنی با اشاره به این  که پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با 45 هزار نیرو در قالب تیم‌های موتوری، خودرویی و پیاده، موج دوم سفرهای تابستانی را مدیریت می‌کنند، اظهار کرد : در عین حال 30 دستگاه بالگرد نیز بر ترافیک سفرهای تابستانی نظارت دارند.

105 هزار راننده در کشور با بیش از یک میلیون تومان خلافی

رییس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: در عین رعایت قوانین و مقررات رانندگی توسط اکثر رانندگان، عده‌ معدودی مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند که بر این اساس در سال جاری گواهینامه 5000 راننده پرخطر ضبط شده است.

وی با اشاره به این که 11 هزار و 500 راننده نیز در آستانه 30 نمره منفی و ضبط گواهینامه قرار دارند، گفت: این رانندگان در صورتی که تنها یک تخلف حادثه‌ساز دیگر داشته باشند، گواهینامه‌شان ضبط و از سفرهای تابستانی محروم می‌شوند. از سوی دیگر میزان نمرات منفی 91 هزار راننده نیز به 20 نمره منفی رسیده که تمام این آمارها در مقایسه با 30 میلیون راننده‌ای که در کشور داریم قابل توجه نیست. اما همین میزان اندک نیز موجب ایجاد سوانح و حوادث رانندگی می‌شود.

به گفته مومنی، بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، با توجه به اینکه جریمه هدف نیست، اگر رانندگانی که نمرات منفی آنها به آستانه 30 نمره رسیده است، شش ماه تخلف نکنند، تمام نمرات منفی آنها پاک می‌شود.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای پلیس، 105 هزار راننده در کشور بیش از یک میلیون تومان خلافی دارند، افزود: آمارها نشان می‌دهد 68 هزار راننده‌ای که بیش از یک میلیون تومان بدهی جریمه داشته‌اند، امسال بدهی خود را پرداخت کرده‌اند. از سوی دیگر پلیس با کمک سیستم‌های نرم‌افزاری و دوربین‌های نظارت جاده‌ای، برنامه جدی دارد تا نسبت به توقیف خودروهایی که بیش از یک میلیون تومانی بدهی جریمه دارند، در جاده‌های کشور اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه قانون در خصوص جریمه‌ها راه گریزی نگذاشته است، تاکید کرد: جریمه در سبد خانوار نیست و آمارهای پلیس نشان می‌دهد رانندگان بسیاری در ناوگان حمل‌ونقل عمومی داریم که حتی یک تخلف هم ندارند.

مومنی در خصوص سرویس مدارس نیز گفت: جلسات مقدماتی در این خصوص برگزار شده و مقرر شده است در تهران و کلانشهرها از خودروهای ثبت‌نامی که صلاحیت فردی راننده و خودرو تایید شده است، برای سرویس مدارس استفاده شود که از اولیا و مسئولان مدارس می‌خواهیم که به هیچ عنوان از خودروهای غیرمجاز برای سرویس مدرسه استفاده نکنند، چرا که به اندازه کافی ون و تاکسی در این خصوص در نظر گرفته شده است.

کاهش 10 درصد تلفات تصادفات در چهار ماه نخست سال

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در تیر با 400 نفر کاهش معادل 20 درصد کمتر شده است، گفت: در عین حال در چهار ماهه امسال نیز با کاهش 10 درصدی تلفات تصادفات جاده‌ای روبرو بودیم که این امر یک رکورد محسوب می‌شود.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل کاهش تلفات تصادفات رانندگی عامل انسانی بوده است، ابراز کرد: امیدواریم با پشتیبانی دولت و بهبود سایر مولفه‌ها، این روند کاهشی ادامه یابد.

مومنی با تاکید بر اینکه 95 درصد رانندگان در کشور قوانین و مقررات رانندگی را رعایت می‌کنند، افزود : قطعا پلیس در دور دوم سفرهای تابستانی با معدود رانندگان پرخطر برای رفاه حال سایر رانندگان برخورد می‌کند.

وی در خصوص نحوه برخورد با رانندگان پرخطر، گفت: در وهله اول این دسته از رانندگان جریمه شده و اگر دو تخلف همزمان حادثه‌ساز داشته باشند، خودروی آنها 72 ساعت توقیف شده و از سفر محروم می‌شوند و در مرحله آخر اگر میزان نمرات منفی آنها به سقف تعیین شده برسد، در بار اول گواهینامه رانندگی آنها سه ماه و بار دوم شش ماه لغو شده و در بار سوم گواهینامه آنها ابطال شده و یک سال بعد مجددا می‌توانند پس از طی دوره‌های آموزشی مربوطه درخواست گواهینامه جدید کنند.

رییس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: در کنار حضور فیزیکی پلیس در طرح تابستانی، دوربین‌های نظارتی و بازرسان نامحسوس نیز با تخلفات رانندگی برخورد می‌کنند که بر این اساس در هفته گذشته تمام بازرسان نامحسوس برای کنترل تخلفات رانندگی فراخوانده شده‌اند.

وی خط قرمز پلیس در دور دوم سفرهای تابستانی را سرعت، سبقت، انحراف به چپ و تردد در شانه خاکی عنوان کرد و اظهار کرد : قطعا ماموران پلیس با این دسته از تخلفات بدون هیچ گونه اغماضی برخورد می‌کند.

مومنی با اشاره به اینکه شهریور و نوروز پرحجم‌ترین ایام تردد در کشور است و معمولا بیشترین تصادفات در این ایام رخ می‌دهد، گفت: آمارهای اولیه نشان می‌دهد با توجه به کاهش تلفات رانندگی در مرداد ماه،‌ این روند در شهریور ماه نیز ادامه داشته باشد که امیدواریم تا پایان شهریور م بتوانیم روند کاهشی کشته‌های تصادفات در سال جاری را همانند سایر ماه‌ها ادامه دهیم. ( ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها