وزیر راه و شهرسازی درباره تداوم پروژه مسکن مهر ابراز تردید کرد، اما گفت که به تعهدات فعلی عمل خواهد شد

پرونده مسکن مهر بسته می‌شود؟

با اظهارات دیروز وزیر جدید راه و شهرسازی درباره مسکن مهر و وجود مشکل برای تامین منابع مالی آن، به نظر می‌رسد آینده بزرگ‌ترین طرح تامین مسکن کشور در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. به گزارش خبرنگار جام‌جم در روزهای پایانی عمر دولت دهم بانک مسکن در خبری اعلام کرد منابع مالی تخصیص داده شده برای پرداخت وام به مردم برای تهیه مسکن مهر تمام شده و باید منابع جدید اختصاص یابد تا قراردادهای جدید پرداخت وام با مردم منعقد شود. این نخستین نشانه از بروز مشکل در ادامه کار مسکن مهر بود.
کد خبر: ۵۹۰۱۵۳

همچنین پیمانکاران ساخت واحدهای مسکن مهر نیز گلایه‌هایی درباره پرداخت نشدن مطالباتشان آغاز کردند که اوج آن خودداری برخی سازندگان از تحویل واحدهای ساخته شده به ثبت‌نام‌کنندگان در برخی شهرهای جدید اطراف تهران بود.با این حال شهروندان منتظر استقرار دولت جدید و وزیر راه و شهرسازی آن شدند تا تکلیف خود را بدانند در حالی که عباس آخوندی دیروز در مراسم معارفه‌اش با اظهاراتش آینده مسکن مهر را تیره و تارتر کرد و به نوعی آب پاکی را روی دست همه ریخت.به گفته وی طرح جدیدی در مسکن مهر شروع نمی‌شود و پول کافی هم برای این امر نیست و اعتقادی به مسکن ویژه ندارد و معتقد است قیمت مسکن صرفا توسط بخش خصوصی باید کنترل شود.

طرح جدید مسکن مهر شروع نمی‌کنیم

اولین اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهر این بود که طرح جدید مسکن مهر را شروع نمی‌کند، اما واحدهای آغاز شده را تکمیل خواهد کرد. به این ترتیب معلوم نیست سایر متقاضیان درنوبت مانده مسکن مهر چه سرنوشتی پیدا خواهندکرد.

وی دیروز در مراسم معارفه‌اش با بیان این ‌که جزو کسانی است که نسبت به مسکن مهر نقد دارد، گفت: از آنجا که مسکن مهر با زندگی ده میلیون نفر گره خورده است اقدام به تکمیل واحدهای مسکونی باقیمانده خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، براساس آمار ارائه شده در جلسه دیروز، از میان دو میلیون و 180 هزار واحد مسکن مهر شهری یک میلیون و 180 هزار واحد افتتاح شده و یک میلیون واحد هم با پیشرفت 70 درصد به دولت بعدی تحویل می‌شود.به گفته آخوندی هیچ‌یک از سیاست‌های مسکن مهر تغییر نمی‌کند و همه چیز در جهت ایجاد زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی و زیربنایی ادامه دارد؛ اما این فقط برای طرح‌های در حال انجام است: برای طرح‌های در حال انجام همان روال ادامه دارد و فعلا همان سیاست‌های قبلی انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در توضیح این مطلب افزود: همه سیاست‌های قبلی این طرح را ادامه می‌دهیم، اما برای آینده این طرح باید درخصوص منابع پایدار تجدیدنظر صورت گیرد.آخوندی در پاسخ به پرسشی درخصوص تامین منابع مالی طرح‌های باقیمانده مسکن مهر گفت: منابع مورد نیاز تکمیل طرح‌های مسکن مهر تامین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

مسکن ویژه نمی‌خواهم

وی درباره نظر خود در رابطه با مسکن ویژه گفت: مسکن ویژه هیچ سهمی در بازار مسکن ندارد.وی افزود: اعتقادی به کنترل بازار مسکن و اجاره از سوی دولت ندارم، معتقدم باید بازار مسکن و اجاره در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.این به آن معنی است که آخوندی با نگرشی جدید به وزارت راه و شهرسازی آمده است. این نگرش بیشتر بر خروج دولت از تامین مالی بخش مسکن با توجه به کمبود منابع مالی موجود و میدان دادن به سرمایه‌های بخش خصوصی است.

برای خانه‌دار شدن پس‌انداز کنید

آخوندی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: خانه‌دار شدن افراد بدون پس‌انداز تصوری ذهنی است و افراد و مدیران این موضوع را به طور شفاف برای مردم توضیح ندادند.وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این که یک میلیون بدهید تا خانه بگیرید، علامت ناصحیح به بازار مسکن است در حالی که باید مردم را با روش درست خانه‌دار شدن آشنا کرد.آخوندی با بیان این ‌که سیاست پاک (پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی) را در حوزه مسکن فعال خواهم کرد، تصریح کرد: معتقدم بدون پس‌انداز نمی‌توان در بازار مسکن صاحبخانه شد. از مشکلات ما در این باره این است که مسئولان با شفافیت این مساله را برای مردم توضیح ندادند. اگر بخواهیم یک لباس بخریم دست‌کم باید به اندازه قیمت کت و شلواری پس‌انداز داشته باشیم.

آزادراه تهران ـ شمال را افتتاح می‌کنم

وی درباره این ‌که طرح آزاد‌راه تهران ـ شمال پس از چند دهه خاک خوردن هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است، اظهار کرد:‌ این طرح یکی از کارهای مهم من است که در دستور کارم قرار دادم و پیگیری‌های لازم را برای افتتاح آن انجام خواهم داد.وی ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل این طرح ساختار مدیریتی آن است و از نظر مهندسی مشکلی ندارد.

۷۰ هزار میلیارد تومان از بودجه غیرقابل وصول است

در این مراسم اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم گفت: بودجه سال 92 در بخش بودجه عمومی 210 هزار میلیارد تومان است که 70 هزار میلیارد تومان آن غیرقابل وصول و غیرواقعی است.جهانگیری گفت: مردم در مقطع فعلی به دلایل متعددی به دولت یازدهم امید بسته‌اند تا این دولت مشکلات مردم را کاهش دهد.وی افزود: مشکلات در اقتصاد هم در توسعه و هم در معیشت بسیار جدی است. مردم مشکلات جدی‌ دارند، بنابراین باید هم برای کاهش تورم و هم کاهش نرخ بیکاری برنامه جامعی ارائه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها