ثبت ۴۱ اثر تاریخی بجستان در فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان گفت: با تلاش‌های صورت گرفته ۴۱ اثر تاریخی و باستانی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
کد خبر: ۵۸۶۵۵۶
ثبت ۴۱ اثر تاریخی بجستان در فهرست آثار ملی

مهدی ذوالفقاری افزود: از این تعداد ۳۷ اثر در فهرست آثار ملی ایران و چهار اثر در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: مهم‌ترین آثار ثبت شده این شهرستان در فهرست میراث معنوی کشور، جشن باستانی سده روستای جزین، فنون تهیه شیره انگور روستای مزار، هنر سبد و ترکه بافی روستای مزار و آیین نخل بندان و نخل گردانی شهر بجستان می‌باشد.

وی از مهم‌ترین آثار ثبت شده بجستان در فهرست آثار ملی کشور را صومعه (معبد مهری مربوط به دوره هخامنشیان) ذکر کرد و افزود: این محل که اینک به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گیرد برای ثبت جهانی نیز پیشنهاد شده و پرونده آن با عنوان آثار دست کند ایران در حال پیگیری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی بجستان دیگر آثار ثبت شده این شهرستان را، کاروانسراهای یونسی، زین آباد و قاسم آباد عنوان کرد و گفت: این آثار مربوط به دوران صفویه است که برخی از جشنها و آیین‌های محلی در این مکانها برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: تاکنون شش اثر شامل کاروانسراهای فخرآباد، یونسی، آهنگ و خارفیروزی و دو باغ منزل شامل باغ منزل رحیمی در شهر بجستان و باغ منزل بخشایش در روستای جزین به تملک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در آمده است.‌(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها