نگاهی به بیانات امام خمینی(ره)‌ درباره فلسطین

روز قدس، روز اسلام است

کشورهای اسلامی در حالی به استقبال روز جهانی قدس می‌روند که از سرگیری مذاکرات سازش میان گروهی از فلسطینیان با رژیم صهیونیستی و دخالت‌های آمریکا در امور کشورهای منطقه از جمله سوریه، شرایط برگزاری مراسم امسال را با سال‌های گذشته متفاوت کرده است.
کد خبر: ۵۸۴۶۱۱
یک جهان فریاد در حمایت از فلسطین

قرار گرفتن نام شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا از دیگر مسائلی است که بر اهمیت حضور مردم مسلمان در راهپیمایی روز قدس افزوده است و بسیاری، روز قدس امسال را روز افشای طرح‌ها و نقشه‌های آمریکا و نظام سلطه در صحنه تحولات اخیر در منطقه بویژه مسائل مصر و نیز جنگ سوریه و تلاش برای ایجاد اختلاف بین ملل و مذاهب اسلامی و شکست سپر مقاومت اسلامی و ضدصهیونیستی می‌دانند.

بر همین اساس، راهپیمایی روز جهانی قدس امسال در بیش از ۷۷۰ شهر کشور به سمت میعادگاه‌ های نماز جمعه برگزار می‌شود و در ۸۰کشور جهان نیز راهپیمایی روز قدس برگزار خواهد شد.

در تهران هم راهپیمایی روز قدس از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح از مسیرهای ۹ گانه به سمت میعادگاه نمازجمعه آغاز می‌شود و 400 خبرنگار، عکاس و تصویربردار در تهران و ۲۵۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار در سراسر کشور این راهپیمایی را منعکس می‌کنند.

در آستانه روز جهانی قدس، مقامات، شخصیت‌ها، احزاب، نهادها و گروه‌های مختلف در بیانیه‌های جداگانه‌ای از مردم برای حضور گسترده در راهپیمایی این روز دعوت کردند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی با دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی فردا آورده است: روز قدس یک روز جهانی است.

روز مقابله مستضعفین با مستکبرین، روز پاسداشت کرامت و آزادی انسانی، روز مقابله با ابرقدرت‌ها، روز بیداری و هوشیاری، روز رهایی از قید اسارت و بردگی قدرت‌های شیطانی و بالاخره روز پیوستن به خدا و اتکا به قدرت لایزال الهی است.

در این پیام با تاکید بر این‌که باید این روز بزرگ را گرامی بداریم و عظمت آن را به گوش جهانیان برسانیم، آمده است: امسال نیز آمریکا در غفلت و سردرگمی اعراب و برخی رهبران خودفروخته جهان اسلام دور تازه‌ای از گفت‌وگو‌های سازش را مدیریت می‌کند که با لطف خداوند متعال، این تلاش‌ها همانند گذشته با شکست و ناکامی روبه‌رو خواهد شد و خط مقاومت جهاد و پایداری مقابل رژیم اشغالگر قدس پرقدرت‌تر از همیشه در برابر این سازش خواهد ایستاد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی افزوده است: مسلمانان در روز جهانی قدس امسال چنین تلاش‌های مذبوحانه‌ای را محکوم خواهند کرد و اجازه خیانت و پاک کردن بیش از نیم‌قرن جنایات رژیم‌صهیونیستی را به احدی نخواهند داد؛ اینجانب و نیز اعضای معزز مجلس خبرگان رهبری با گرامیداشت روز قدس همپای میلیون‌ها مسلمان در سراسر ایران و جهان به خیابان‌ها خواهیم آمد و جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی را در حق ملت مظلوم فلسطین محکوم می‌کنیم و از خداوند بزرگ آزادی قدس شریف را مسالت می‌نماییم.

رئیس قوه قضاییه هم راهپیمایی روز قدس را بیان و گفتمان وحدت جهان اسلام در برابر رژیم‌صهیونیستی دانست و گفت: امسال نیز ملت با‌بصیرت ایران اسلامی در روز قدس در جبهه‌ای یکپارچه ندای آزادی فلسطین و مظلومیت فلسطینی‌ها را فریاد خواهند زد.

آیت‌الله‌ ‌آملی‌لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی گفت: روز قدس در واقع ابتکاری عظیم از حضرت امام(ره) بود برای این ‌که همه ملل مسلمان جهان را در فریاد بر سر غاصبان فلسطین و استکبار و رژیم صهیونیستی متحد کنند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی تاکید کرد: ملت بزرگ و با بصیرت ایران هر سال بر عظمت روز قدس افزودند و هیچ‌گاه دلسرد نشدند و امروز نیز که ملت فلسطین تنهاست باز هم کشور و ملت ما حامی مردم مظلوم فلسطین است.

رئیس قوه قضاییه افزود: متاسفانه حتی آنها که مدعی برادری میان مسلمانان هستند وقتی در برخی کشورهای اسلامی بر سر کار آمدند راه‌های منتهی به فلسطین را بستند و مظلومیت و تنهایی ملت فلسطین را بیشتر به رخ کشیدند، اما در همین حال ملت بصیر و بزرگ ایران حتی در شرایط سختی و گرفتاری خود و زمان جنگ تحمیلی هم مدافع ملت فلسطین بود و امروز نیز همچنان آنان را تنها نخواهد گذاشت.

 خروش مسلمانان علیه استکبار جهانی

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم در آستانه روز جهانی قدس با صدور بیانیه‌ای از ملت ایران اسلامی دعوت کرد تا با حضور پرشور، انقلابی، آگاهانه و حماسی خود ضمن اعلام حمایت همه‌جانبه از آرمان بزرگ و مقدس آزادی قدس شریف، خشم و نفرت و انزجار خود را از نظام ظالمانه استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل فریاد زنند.

در اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آمده است: ملت مؤمن، انقلابی و روزه‌دار ایران اسلامی در برهه‌ای که نظام سلطه و استکبار جهانی با فتنه‌انگیزی در کشورهای اسلامی، قصد تضعیف اسلام و جبهه بیداری اسلامی را دارد، با شناخت درست و درک لحظه‌ها و بصیرت خود پرشورتر از سال‌های قبل نسبت به حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس همگام، همصدا و همدل با سایر مسلمانان در دیگر بلاد اسلامی خواهد خروشید و فریاد آزادی قدس شریف را سر خواهد داد.

استکبار، وحدت امت اسلامی را هدف قرار داده

شورای نگهبان هم در بیانیه‌ای امت اسلامی را به حضور پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس فراخواند و تاکید کرد: امروز با توطئه‌های رژیم خونخوار صهیونیستی، پشتیبانی‌های قدرت‌های غربی و حمایت‌های مادی برخی سران مرتجع کشورهای عربی، نه‌تنها رژیم صهیونیستی حضور ننگین و نامشروع خود در سرزمین فلسطین را بر خون هزاران آزادیخواه و ضجّه داغدیدگان ستمدیده تداوم بخشیده، بلکه برای منحرف‌کردن اذهان بیدار جامعه جهانی و سرپوش گذاشتن بر جنایات وحشیانه خود، سایر کشورهای اسلامی را درگیر فتنه‌های قومی و مذهبی نیز کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: امروز که استکبار جهانی، وحدت امت اسلامی را هدف قرار داده و با استفاده از این حربه با کمترین هزینه، خون هزاران انسان بیگناه به دست گروهی از مسلمانان فریب خورده در کشورهای اسلامی ریخته می‌شود، لزوم بازگشت به اندیشه‌های والای بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب که همواره دغدغه وحدت امت اسلامی و تمرکز بر مبارزه با دشمن مشترک صهیونیستی را داشته‌اند، بیش از پیش احساس می‌شود.

اعضای شورای نگهبان با آرزوی محقق شدن وحدت امت‌های اسلامی و رها شدن آنها از آتش فتنه‌ها و همچنین امید به پیروزی همه مظلومان و مستضعفان در برابر قدرت‌های ظالم و مستکبر با اعلام حضور خود در راهپیمایی روز جهانی قدس، از آحاد امت اسلامی دعوت کرده‌اند با شرکت پرشور خود در این حماسه دشمن‌شکن، ضمن همدردی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بر وحدت ملل مسلمان و آزادیخواهان جهان در پایداری و مبارزه با رژیم صهیونیستی تأکید کنند.

 هوشیاری در مسیر حفظ ارزش‌های اسلامی

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در بیانیه‌ای با دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس تاکید کرد: امروز هدف دشمنان از ایجاد اختلاف در خاورمیانه و شمال آفریقا، ایجاد منطقه امن برای فعالیت رژیم صهیونیستی است. از این‌رو مسلمانان باید با حفظ همدلی و وحدت و تلاش برای پایان دادن به اختلافات، نقشه‌های دشمنان را خنثی کنند و با هوشیاری تمام در مسیر حفظ ارزش‌های اسلامی و اعتلای خود کوشش کنند.

در بخش دیگر این بیانیه با تاکید بر این‌که روز قدس امسال از اهمیت فراوان‌تری برخوردار است، آمده: امام راحل گویی این روزها را نظاره‌گر بودند که اسرائیل را غده‌ای سرطانی نامیدند و بر اتحاد جهان اسلام برای مقابله با تجاوزگری‌های آن فریاد برآوردند و رهبر معظم و فرزانه انقلاب، این دیده‌بان بصیر جهان اسلام نیز بر این مهم همواره متذکر بوده و تأکید کرده‌اند.

مقابله با راهبرد جدید آمریکا

ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای با دعوت از اقشار مختلف ملت ایران و نیز ملل آزاده و حق‌طلب جهان برای شرکت گسترده، یکپارچه و پرشور در مراسم و راهپیمایی روز جهانی قدس و تاکید بر اهمیت مضاعف و متفاوت روز قدس سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته آورده است: مقاومت ضد سلطه و نهضت بیداری اسلامی با تکیه بر تجارب، پیام‌ها و پیامدهای روز جهانی قدس، با وجود پیچیده‌تر شدن توطئه‌ها و شیوه‌های خصومت‌ورزی دشمنان و قدرت‌های سلطه‌گر، تحت رهبری ولی امر مسلمین و مقام‌معظم رهبری، امام خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی) همچنان باصلابت، اقتدار و هوشمندی به راه خود ادامه می‌دهد و دور نیست روزی که با تحقق وعده الهی، حق بر باطل پیروز و بساط ظلم، جنایت و اشغالگری برچیده شود.

در این بیانیه آمده است: تردیدی نیست که تحولات جاری در سطح منطقه بویژه در صحنه سوریه، مصر، لبنان و فلسطین و نیز اقدام اخیر اتحادیه اروپا در قرار دادن نام شاخه نظامی حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی، بیانگر بازتولید راهبردی است که آمریکا، اروپا، ارتجاع عرب و رژیم‌صهیونیستی به طور مشترک برای هدف قرار دادن جبهه مقاومت ضد صهیونیستی و ایجاد انحراف و فروپاشی در روند بیداری اسلامی، طراحی و عملیاتی کرده‌اند.

قیام سراسری علیه شیطان بزرگ

در بیانیه سازمان بسیج مستضعفین به مناسبت روز جهانی قدس هم آمده است: تکریم روز جهانی قدس و خروش انقلابی امت واحده اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگری در منظر افکار عمومی اثرگذار بوده و سردمداران منفور استکبار و حکام پلید کاخ سفید را وحشت‌زده می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: در این میان، نگاه ملت‌ها به ایران اسلامی معطوف است که مبدع این حرکت جهانی بوده‌ و ایرانیان استکبارستیز نیز اعم از زن و مرد، پیر و جوان و آحاد گوناگون جامعه، باردیگر جوش و خروش انقلابی و غیرت اسلامی خویش را با حضور یکپارچه در راهپیمایی باشکوه روز قدس به عالمیان نمایانده و ضمن محکومیت جنایات ددمنشانه صهیونیسم بین‌الملل، مردم جهان را به قیامی سراسری علیه شیطان بزرگ و ایادی دست‌نشانده‌اش فرا می‌خوانند.

پیروزی مقاومت اسلامی؛ وعده‌ای الهی

مرکز بسیج سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هم با صدور بیانیه‌ای با دعوت از آحاد ملت روزه‌دار ایران اسلامی برای حضوری گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس، پیروزی مقاومت اسلامی و انتفاضه فلسطین در برابر اشغالگری و جنایات صهیونیست‌‌ها را وعده‌ای الهی و اجتناب‌ناپذیر دانست.

در بیانیه ارتش هم که به مناسبت روز جهانی قدس صادر شده، آمده است: شرایط حساس منطقه، بویژه آنچه بر ملت و دولت سوریه به عنوان مهم‌ترین حامیان مقاومت می‌گذرد و البته همراه شدن این شرایط با دور جدید توطئه و تحریم علیه محور مقاومت و همچنین شرایط پیچیده مصر و تونس، این روز تاریخی را امسال متفاوت از سال‌های گذشته کرده است.

فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی هم در بیانیه‌ای از عموم مردم مومن، روزه‌دار و انقلابی ایران خواست تا با شرکت در راهپیمایی گسترده روز جهانی قدس فریاد بلند خود را در حمایت از ارزش‌های انسانی و اسلامی و محکوم‌کردن ظلم و بی‌عدالتی به گوش جهانیان برسانند.

جبهه پایداری هم در بیانیه‌ای به مناسبت روز قدس آورده است: ما همراه و همراستا با مسلمانان جهان و ملت شریف ایران، در صفوف به‌هم پیوسته راهپیمایی باشکوه روز قدس شرکت کرده و با آرمان‌های رفیع انقلاب اسلامی تجدید‌پیمان خواهیم کرد.

نوید پایان دوران ضعف ملت‌های مسلمان

سپاه پاسداران هم با صدور بیانیه‌ای از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس دعوت و تاکید کرد: حضور یکپارچه امت اسلامی و سایر ملت‌های آزاده و حق‌طلب در راهپیمایی روز جهانی قدس نشان خواهد داد که جامعه جعلی موزائیکی رژیم‌صهیونیستی بسرعت به پایان خود نزدیک می‌شود.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: تحرکات سازشکارانه و خیانت‌باری که در پی خاموش کردن شعله‌های مقاومت و نیز مشروعیت‌‌بخشی به رژیم غاصب اسرائیل است هرگز قادر نخواهد بود با تضعیف روحیه پایداری و ایستادگی ملت فلسطین؛ رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن آمریکای جنایتکار را که اینک نزد افکار عمومی جهانیان منفورتر، ضعیف‌تر و منزوی‌تر از همیشه هستند را از باتلاق و مخمصه راهبردی امروز نجات بخشد.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: عمق راهبردی پیام انقلاب اسلامی و نفوذ بیداری اسلامی، نویدبخش پایان دوران ضعف و انزوای ملت‌های مسلمان است.

مسیرهای راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران

مسیر شماره 1: مسجد امام حسین (ع)، میدان امام حسین(ع)، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران

مسیر شماره 2: مسجدجامع ابوذر، میدان ابوذر، خیابان ابوذر، خیابان شهید برادران حسنی(قلعه‌مرغی)، خیابان قزوین، خیابان کارگر، میدان انقلاب، دانشگاه تهران

مسیر شماره 3: مسجد دارالسلام، میدان منیریه، خیابان ولی‌عصر، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران

مسیر شماره 4: مسجد امام زمان(عج)، خیابان آزادی، تقاطع خیابان بهبودی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران

مسیر شماره 5: مسجد حضرت ابوالفضل‌(ع)، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران

مسیر شماره 6: مسجدالمهدی(عج)، خیابان ستارخان، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران

مسیر شماره 7: مسجدالجواد(ع)، میدان هفتم‌تیر، خیابان کریمخان، میدان ولی‌عصر، بلوار کشاورز، دانشگاه تهران

مسیر شماره 8: مسجد امام جعفر صادق(ع)، فلکه اول صادقیه، خیابان ستارخان، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران

مسیر شماره 9: مسجد حضرت امیر(ع)، خیابان کارگر شمالی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها