تفاهم‌نامه پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شد

آغاز آزادسازی داروها از گمرک با هماهنگی بانک مرکزی

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد‌ با پیگیری‌های مستمر وزارت بهداشت و تعاملات لازم با مسئولان بانک مرکزی و گمرک، آزادسازی داروهای باقیمانده در گمرک آغاز شد.
کد خبر: ۵۸۴۴۶۴

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، عباس حاجی‌آخوندی با اشاره به آغاز فرآیند سریع، منطقی و حمایتی آزادسازی داروهای باقیمانده در گمرک، گفت: براساس این فرآیند شرکت‌هایی که در گمرک دارو دارند تعهدشان مبنی بر تسویه حساب طی مهلت معین با بانک را با سازمان غذا و دارو ارائه می‌دهند و سازمان غذا و دارو نیز با تضمین انجام شده این تعهد گمرک، مشکل ترخیص داروها را به فوریت برطرف می‌سازد.

وی با اشاره به همکاری سازندۀ بانک مرکزی و گمرک در این فرآیند افزود: شرکت‌هایی که به فوریت برای استفاده از این فرآیند ایجاد شده بهره‌گیری نکنند، مسئولیت عواقب ماندگاری غیرموجه داروهایشان در گمرک به‌عهده خودشان است.حاجی‌آخوندی افزود: سازمان غذا و دارو در مورد برخی از داروها که بدون مجوز وارد شده و کمبود آن در کشور وجود ندارد و موجب ایجاد اخلال در نظام تولید داخل می‌شود، مسئولیت و ضمانتی به‌عهده نخواهد گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو بار دیگر از شرکت‌های دارویی دعوت کرد با مراجعه به سازمان غذا و دارو از فرصت ایجاد شده برای ترخیص داروها از گمرک استفاده کنند.

ابلاغ تفاهم‌نامه‌ پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو

رئیس اداره پاراکلینیک درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به این‌که تأمین اجتماعی بیش از 83 هزار نفر بیمار خاص و صعب‌العلاج دارد، گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با وزارت بهداشت ، مسئولان این وزارتخانه قول داده‌اند برای انتقال پول از وزارت بهداشت به سازمان تأمین اجتماعی مشکل ذی‌حسابی نداشته باشند.

فرهاد خدایی در گفت‌وگو با فارس درباره ابلاغ تفاهم‌نامه پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروها توضیح داد : از اواخر اردیبهشت نرخ ارز داروها از ارز مرجع به مبادلاتی تغییر کرد و این اتفاق موجب افزایش قیمت فاحش داروها شد ، براین اساس داروهای ایرانی 70 درصد و سایر داروهای خارجی تا سه برابر افزایش یافت و این اتفاق درحالی افتاد که در ابتدای سال تعرفه‌ها از سوی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت در حال بررسی بود، افزایش قیمت دارو را 15 درصد در نظر گرفته بودند، اما با گذشت کمتر از دو ماه از سال شاهد افزایش 200 درصدی هزینه‌های دارویی بودیم.

خدایی افزود : با این افزایش‌ بی‌رویه قیمت‌ها دیگر سازمان‌های بیمه‌گر توان پرداخت هزینه‌های اعمال شده را نداشتند.

رئیس اداره پاراکلینیک درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: بر اساس قانون باید منابع هدفمندسازی یارانه‌ها که حدود 3000 میلیارد تومان برآورد شده است به ارائه خدمات درمانی اختصاص یابد.

وی افزود: از 3000 میلیارد تومان، 400 میلیارد تومان برای بیماران تصادفی، 400 میلیارد تومان برای بیماران خاص و صعب‌العلاج، 400 میلیارد تومان برای داروهای یارانه‌ای و 1800 میلیارد تومان نیز برای مابه‌التفاوت قیمت دارو اختصاص می‌یابد.

خدایی یادآور شد: در کل باید 2600 میلیارد تومان به حساب سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شد تا مابه‌التفاوت افزایش هزینه‌ها را پوشش دهند ولی تاکنون این پول پرداخت نشده است.

وی گفت: هزینه‌ها و درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی کاملا مشخص است و دولت موظف است که با هرگونه بار اضافی که به سازمان تحمیل می‌کند، منابع‌ آن را نیز در اختیار این سازمان قرار دهد.

اختصاص 350 میلیارد تومان برای بیماران خاص

به گفته خدایی ، قبل از تفاهم‌نامه منعقد شده، هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی 350 میلیارد تومان برای بیماران صعب‌العلاج و خاص اختصاص داد تا بر این اساس بیماران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی اضافه هزینه‌ برای تأمین داروهای مورد نیاز خود نداشته باشند.

وی تأکید کرد: اکنون سازمان تأمین اجتماعی فهرست پنج گروه از بیماران خاص و صعب‌العلاج را که از بیست و پنجم اردیبهشت تا هفدهم تیر داروها را با قیمت افزایش یافته خریداری کرده‌اند به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پرداخت مابه‌التفاوت‌ها ارسال کرده است.

خدایی تأکید کرد: وزارت بهداشت نیز از طریق سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها مابه‌التفاوت قیمت دارو را به حساب سرپرستان خانواده واریز می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها