باز نگه داشتن تمام خطوط ارتباطی در طول یک بحران، امری حیاتی بوده و تشکیلات آتش‌نشانی دوبلین نشان داده چگونه می‌توان با استفاده از ماهواره و فناوری‌های ترکیبی این کار را انجام داد. طی یک تمرین اضطراری در شهر ساحلی مالاهاید در شمال دوبلین واقع در کشور ایرلند، سیستم‌های هدایت اطلاعات و ارتباطات سرویس‌های آتش‌نشانی به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۵۸۴۳۲۳

REACT یا منابعی برای ارائه سرویس‌های اضطراری به منظور دسترسی به فناوری‌های ترکیبی و ماهواره کنترل و فرماندهی داده محور، نام پروژه‌ای است که سرمایه‌گذاری آن توسط آژانس فضایی اروپا و طی مرحله 3 و 4 پروژه آرتس(ARTES3-4) که شامل برنامه‌های کاربردی ارتباطات ماهواره‌ای است، انجام شده است.

این پروژه تبادل اطلاعات امن و قابل اعتماد را میان پرسنل اورژانس حاضر در صحنه و مرکز کنترل و فرماندهی‌شان در طول یک بحران یا حادثه مانند تصادفات اتومبیل را فراهم می‌کند. REACT ترکیبی از فناوری گوشی‌های موبایل،سیستم‌های ارتباطی خدمات اورژانس(TETRA) و ماهواره‌های مخابراتی (سَت کام) است.این شبکه تضمین می‌کند که در طول یک حادثه بزرگ همواره یک خط ارتباطی باز و قابل دسترس وجود دارد، حتی اگر شبکه تلفن از کار افتاده یا به‌دلیل ازدحام تماس‌ها دچار اضافه بار شده و از دسترس خارج شود. این سیستم به لطف ماهواره‌های مخابراتی پهن باند، طیف وسیعی از ارتباطات شامل صدا، داده و برقراری کانال‌های ویدئویی بین پرسنل خدمات آتش‌نشانی حاضر در صحنه و فرماندهان مستقر در مرکز فرماندهی و اتاق کنترل را فراهم می‌کند. این موضوع به فرماندهان کمک می‌کند با اطلاعات دریافتی از سوی پرسنل حاضر در صحنه، عملیات را هدایت و واکنش‌های لازم را هماهنگ کنند. برای تمرین، یک واحد فرماندهی حادثه (ICU) که به یک دوربین مدار بسته مجهز بوده و با ماهواره هماهنگ است جهت ارسال و دریافت اطلاعات و تصاویر به محل حادثه اعزام می‌شود. خودروی آنها نقش یک مرکز ارتباطی را ایفا می‌کند و ارتباط مرکز فرماندهی و کنترل با محل حادثه را از طریق سرویس‌های صوتی ـ تصویری و ویدئو کنفرانس فراهم می‌کند. این موضوع اجازه می‌دهد یک تصویر عملیاتی از حادثه میان پرسنل حاضر در صحنه و اتاق فرمان به اشتراک گذاشته شود تا به این وسیله اتاق فرمان پیشنهادهای کارآمدتری به پرسنل حاضر در صحنه ارائه کند.

یک نمایشگر صفحه لمسی داخل خودرو اجازه دسترسی به برنامه‌های کاربردی REACT نظیر وایت برد تعاملی(IWB) را که دارای نقشه مشترک از منطقه و طرح‌ها و کلیات برنامه‌ها با اتاق فرمان است، فراهم می‌کند. همچنین تصاویر با کیفیت گرفته شده توسط اولین نفرات حاضر در صحنه از این طریق ارسال می‌شود.

REACT رشته یکپارچه و بی‌عیب و نقصی از داده‌ها، تصویر و صدا را برای اتاق فرمان فراهم کرده و یک دیدگاه همه‌جانبه از وضع موجود را به فرماندهان مستقر در اتاق فرمان داده و از این طریق یک تصویر ارزشمند برایشان می‌فرستد. شرکت Skytek یکی از شرکای این پروژه اطمینان داده پرسنل آتش‌نشانی دوبلین با کمترین آموزش قادر به استفاده از نرم‌افزارها و سیستم‌های این طرح خواهند بود.

ریتچی هدرمن، رئیس عملیات آتش‌نشانی دوبلین می‌گوید: در یک رویداد غیرمترقبه، وجود ارتباطات امن و قابل اعتماد برای انجام خدمات اورژانسی بسیار حیاتی است. من احساس می‌کنم ارتباطات ماهواره‌ای در زمان ثابت خواهد کرد که می‌تواند تصویری آنی و واقعی از وضع محل حادثه را برای فرماندهان استراتژیک مستقر در مرکز کنترل و فرماندهی ارسال کند تا آنها به‌کمک این اطلاعات، پشتیبانی موفقی از پرسنل حاضر در محل داشته و در نهایت نتیجه مطلوبی از یک عملیات اورژانسی حاصل شود.

esa / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها