نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد70 درصد مردم آمریکا مخالف دخالت کشورشان در ناآرامی‌های سوریه هستند

غرب برای مداخله نظامی در سوریه آماده می‌شود

آمریکا و انگلستان می‌گویند خود را برای حمله نظامی به سوریه آماده می‌کنند. این درحالی است که از دو سال پیش دولت سوریه با گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب درگیر بوده و اکنون ارتش مشغول پس گرفتن مناطق تحت‌تصرف این گروه‌هاست. به نظر می‌رسد این بار پیروزی‌های ارتش سوریه بر تروریست‌ها، کشورهای غربی را به تکاپو انداخته است تا با مداخله نظامی خود جلوی این پیشروی‌ها را بگیرند.
کد خبر: ۵۸۰۷۲۴

به گزارش ایسنا، ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد مقامات کاخ سفید در حال بررسی احتمال دخالت نظامی مستقیم در سوریه و حمله به برخی اهداف در این کشور هستند. وی افزود: مساله حمله نظامی به سوریه امری است که هم‌اکنون برای رایزنی و مشورت به نهادهای متخصص در دولت آمریکا ارائه شده است. اظهارات دمپسی در پی آن ایراد شد که اعضای کنگره آمریکا، دولت این کشور را به دلیل عدم تلاش بیشتر برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه تحت فشار قرار دادند.

از سوی دیگر، دیوید ریچاردز رئیس ستاد مشترک ارتش انگلیس نیز گفته است: تنها راه پایان دادن به بحران کنونی در سوریه مداخله نظامی در این کشور، با هدف تغییر نظام و جلوگیری از قدرت گرفتن القاعده است. وی توصیه کرده است که انگلیس باید خود را برای جنگ در سوریه آماده کند. به گزارش فارس، رئیس ستاد مشترک ارتش انگلستان گفته است: اگر غرب بخواهد به حکومت بشار اسد در سوریه پایان دهد، باید همان کاری را که در لیبی و بر علیه معمر قذافی انجام داد، در سوریه نیز انجام دهد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس از طرح تسلیح مخالفان دولت سوریه کنار کشید و آن را بیهوده دانست. با این حال صحبت‌های ریچاردز با حمایت «فیلیپ هاموند» وزیر دفاع انگلیس هم روبه‌رو شده و این دو تاکید کرده‌اند که تنها اعمال منطقه پرواز ممنوع کافی نیست و باید مانند لیبی در سوریه هم اقدام شود.

سایر کشورهای اروپایی تاکنون بارها مخالفت خود را با دخالت نظامی در بحران سوریه اعلام کرده‌اند.

منطقه پرواز ممنوع

مساله ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه از یک سال پیش تاکنون بارها از سوی کشورهای غربی و عربی مطرح شده است اما به دلیل شرایط خاص سوریه کارشناسان نظامی آن را بی‌فایده و ناممکن دانسته‌اند. با وجود اظهارات مقامات نظامی آمریکا و انگلیس، روزگذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا که مشغول دیدار با مقامات اردنی بود تاکید کرد در شرایط کنونی اجرای منطقه پرواز ممنوع در نزدیک مرز سوریه با اردن دشوار است. از سوی دیگر هرمان ون رمپوی، رئیس اتحادیه اروپا در یک اظهارنظر تازه گفت: امکان حل بحران سوریه از راه نظامی وجود ندارد. به گزارش فارس، رمپوی در یک کنفرانس خبری گفت: «راه‌حل درگیری‌ها در سوریه نظامی نیست و تنها باید روی راه‌حل‌های دپیلماتیک فکر کرد. بنابراین ما از اقدام مشترک روسیه ـ آمریکا برای برگزاری کنفرانسی درباره سوریه در ژنو حمایت می‌کنیم.»

سوریه از اوایل سال 90 تاکنون صحنه ناآرامی و درگیری‌های خونین بوده است. تاکنون شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند به طوری که برخی آمارهای بین‌المللی حکایت از کشته شدن نزدیک به یک صدهزار نفر دارد. نتایج نظرسنجی مرکز افکار سنجی «پیو» که اخیرا در آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد 70 درصد از مردم این کشور مخالف دخالت واشنگتن در ناآرامی‌ها در سوریه هستند.

تحولات داخلی

اظهارات مقامات غربی در حالی منتشر می‌شود که ارتش سوریه همچنان مشغول پاکسازی شهرهایی است که تحت تصرف گروه‌های تروریستی قرار دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، بر اثر حمله تروریستی به یک مدرسه در حمص که ده‌ها خانواده آواره در آن اسکان داده شده بودند، سه شهروند سوری کشته و شمار دیگر زخمی شدند. منابع رسمی سوریه همچنین از کشف تونل‌هایی به طول 500 متر در حومه ادلب خبر دادند که گفته می‌شود تروریست‌ها از آن برای اقدامات خود استفاده می‌کردند، در عملیات نیروهای ارتش در حلب و حمص، تجمعات تروریست‌ها تخریب شد. اما پیگرد تروریست‌ها در قابون و برزه همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود در حلب و حومه آن نیز، یگان‌هایی از ارتش سوریه، خسارت‌ها و تلفات سنگینی را بر تروریست‌ها وارد کرده‌اند. گروه‌های مسلح، روز پنجشنبه، ساختمان رادیو و تلویزیون حمص را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند که بر اثر آن، دو نفر زخمی شدند و خسارت‌هایی به این ساختمان وارد شد.

شبکه العالم نیز از توقف فعالیت چند نیروگاه و قطع برق درعا، السویداء، قنیطره، دمشق و حومه آن در پی حمله تروریستی به خطوط انتقال گاز خبر داد. در یک حادثه دیگر تلویزیون رسمی سوریه اعلام کرد در اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در جنوب دمشق هفت شهروند سوری کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها