57 میلیون کودک در جهان مدرسه نمی روند

تازه‌ترین گزارش یونسکو و گروه موسوم به «کودکان را نجات دهید » نشان می دهد دستکم 57 میلیون کودک جهان از نعمت رفتن به مدرسه محرومند و نیمی از آنان در کشورهای جنگ زده زندگی می کنند.
کد خبر: ۵۷۸۵۹۷
57 میلیون کودک در جهان مدرسه نمی روند

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ این گزارش سازمان آموزشی، عملی، فرهنگی ملل متحد یونسکوبه مناسبت شانزدهمین سالگرد تولد دختر نوجوانی منتشر شدکه ماه اکتبر به ضرب گلوله طالبان در پاکستان زخمی شده بود.

یونسکو و گروه « کودکان را نجات دهید» این گزارش را در آستانه نخستین حضور علنی ملاله یوسف زای، نوجوان پاکستانی در سازمان ملل منتشر کرد. این دختر نوجوان ماه اکتبر در حمله طالبان زخمی شد و پس از درمان در انگلیس ماه مارس به مدرسه بازگشت.

وی قرار است در « مجمع جوانان» که به سازماندهی ووک ژرمیک، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و گودرون براون، نخست وزیر سابق انگلیس و  فرستاده ویژه سازمان ملل در امور آموزش جهانی برگزار می شود،  در جمع 500 نماینده نوجوانان از کشورهای مختلف جهان سخنرانی کند.

سازمان ملل دوازدهم ژوییه را به مناسبت شانزدهمین سالگرد تولد این دختر پاکستانی « روز ملاله » نامیده است.

بر اساس گزارش مشترک یونسکو و گروه « کودکان را نجات دهید»، شمار کودکان همسن کودکان دبستانی که از نعمت رفتن به مدرسه محرومند، از 60 میلیون نفر در سال 2008 به 57 میلیون نفر کاهش یافته است، اما در این دوره شمار کودکانی که در کشورهای جنگ زده به دبستان نمی روند، از 42 درصد به 50 درصد افزایش یافته است.

گروه « کودکان را نجات دهید» اعلام کرد این گزارش نشان می دهد در سال 2012 بیش از سه هزار و 600 مورد حمله به مراکز آموزشی و مدارس صورت گرفته است. از جمله می توان به خشونت، شکنجه و تهدید کودکان و معلمان اشاره کرد که به کشته یا زخمی شدن آنان منجر شده است. تیراندازی و بمب گذاری در مدارس و به خدمت گرفتن  کودکان مدرسه ای توسط گروه های مسلح نیز از دیگر نمونه های این گونه حملات و خشونت‌ها به شمار می رود.

به موجب این گزارش، از زمان شروع درگیری‌ها در سوریه در بیش از دو سال پیش تاکنون، سه هزار و 900 مدرسه در این کشور تخریب شده یا آسیب دیده است، و یا برای اهداف غیرآموزشی مورد استفاده قرار گرفته است.

این گزارش تحت عنوان « تقلای کودکان برای رفتن به مدرسه» نشان می دهد 95 درصد از 28 میلیون و 500 هزار کودکی که به دبستان نمی روند، در کشورهای کم درآمد یا دارای درآمد متوسط زندگی می کنند - 44 درصد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، 19 درصد در جنوب و غرب آسیا و 14 درصد در کشورهای عربی -.

بنا بر اعلام یونسکو، دختران 55 درصد کل این کودکان را تشکیل می دهند و اغلب قربانی تجاوز و دیگر خشونت های جنسی می شوند.

ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو گفت:« درگیری های مسلحانه در بسیاری از کشورهای فقیر جهان همچنان نه تنها موجب تخریب مدارس و مراکز آموزشی می شود، بلکه امید و آرمان همه کودکان را در آن کشورها نابود می سازد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها