بهمنی: نمی‌گذاریم قیمت کالاهای اساسی افزایش یابد

در پی حذف ارز 1226 تومانی و جایگزین شدن ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع، رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد قیمت کالاهای اساسی افزایش یابد. این در حالی است که گزارش‌های اخیر خود بانک مرکزی و مرکز آمار در هفته‌های اخیر از رشد قابل توجه قیمت کالاهای اساسی خبر می‌دهد.
کد خبر: ۵۷۸۰۶۷

به گزارش ایسنا، محمود بهمنی با بیان این که میزان ذخایر ارزی کشور در سال‌های اخیر شاهد افزایش 60 تا 65 درصدی است، تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور نسبت به سال‌های گذشته به‌طور چشمگیری افزایش داشته به‌طوری‌که با دستور مقام معظم رهبری، صندوق توسعه ملی تشکیل شد که در حال حاضر نزدیک به 40 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در آن ذخیره شده است؛ علاوه بر آن میزان ذخایر خود بانک مرکزی هم به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد حذف ارز مرجع کالاهای اساسی گفت: این موضوع در قانون بودجه در نظر گرفته و ابلاغ شده و بانک مرکزی هم براساس قانون بودجه به آن عمل می‌کند و ما ارز مرجع را حذف می‌کنیم، اما به هیچ عنوان نمی‌گذاریم قیمت کالاها افزایش یابد.

وی با بیان این که حذف ارز مرجع به هیچ عنوان به معنای افزایش قیمت کالاها نیست، افزود: تغییر نرخ ارز تاثیری بر قیمت کالاها ندارد زیرا در قانون بودجه پیش‌بینی‌های‌ لازم برای تامین نیازهای مالی کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده است.

ذخایر استراتژیک با ارز 1226 تومانی وارد شد

در همین حال حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که ذخایر کالاهای استراتژیک با چه ارزی انجام شده است، اظهار کرد:‌ ذخایر استراتژیک کشور تماما با ارز 1226 تومانی تکمیل شده است.وی افزود :‌ این ذخیره‌سازی‌ها از سوی بخش دولتی انجام شده و بخش خصوصی که پس از وارد کردن کالاهای اساسی، آنها را به دولت تحویل داده است هم از ارز 1226 تومانی استفاده کرده‌ است.رادمرد تاکید کرد:‌ این ذخایر برای شش ماه آینده است و پس از آن تصمیم‌گیری می‌شود که کالاهای اساسی با چه ارزی وارد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها