مجتبی عابدینی، دارنده مدال برنز مسابقه‌های شمشیربازی قهرمانی آسیا:

مدال‌هایم را حساب شده می‌گیرم نه شانسی

اشاره: مجتبی عابدینی، تنها شمشیرباز المپیکی ایران این‌بار هم در مسابقه‌های قهرمانی آسیا درخشید. او که سال گذشته برخلاف تصور همه شگفتی‌ساز شد و در رقابت‌های انتخابی المپیک در ژاپن با کسب مدال طلا، ورودی بازی‌های المپیک 2012 لندن را گرفت، حالا دست پرتر از این میدان معتبر برگشته است. عابدینی چندی پیش در مسابقه‌های شمشیربازی قهرمانی آسیا در چین موفق شد به یک مدال برنز انفرادی و یک نشان ارزشمند نقره تیمی در اسلحه سابر دست یابد. نفر اول اسلحه سابر ایران که با عنوان سومی آسیا تا رده 41 جهان پیش رفته، امیدوار است در پیکارهای قهرمانی جهان که مرداد در مجارستان برگزار می‌شود، موفقیت‌هایش را تکرار کند.
کد خبر: ۵۷۷۳۳۵

قبل از رقابت‌ها، مسئولان فدراسیون شرایط تیم‌های ملی را در چین در هر سه اسلحه سخت می‌دانستند و شانس بسیار کمی برای مدال‌آوریتان قائل بودند. چطور شد توانستید نفر سوم آسیا شوید؟

بله، درست است. با توجه به این که ما امسال در مسابقه‌های جایزه بزرگ کمی شرکت کرده بودیم، رنکینگ خوبی در جدول این رقابت‌ها نداشتیم، به همین دلیل شرایط برایمان خیلی سخت بود. کره و چین که در مسابقات باشند، آنقدر سطح بازی‌ها بالاست که انگار مسابقه جهانی برگزار می‌شود، اما من که چند ماه قبل در مسابقه‌های جایزه بزرگ یونان افت کرده بودم، این انگیزه را داشتم که بتوانم بهترین بازی‌هایم را در آسیا انجام دهم. خوشحالم که توانستم بعد از هشت سال دوباره مدال انفرادی اسلحه سابر را در آسیا از آن خود کنم. در این چند سال کسی نتوانسته بود مدال انفرادی این اسلحه را در آسیا بگیرد.

سال گذشته که سهمیه المپیک گرفتید، گفتند آن روز شانس با شما یار بوده، امسال که دوباره در همین رقابت‌ها مدال گرفتید، فکر نمی‌کنید جواب منتقدها را دادید؟

من با این دو مدالی که گرفتم جمع مدال‌های آسیایی‌ام را به عدد 14 رساندم. درست است سال گذشته شرایط گرفتن سهمیه برای من در آسیا سخت بود و فقط نفر اول به المپیک راه پیدا می‌کرد، اما در اسلحه‌های اپه و فلوره این‌طور نبود و سه نفر اول مستقیم ورودی می‌گرفتند. من هیچ وقت قبل از مسابقه‌هایم مصاحبه نمی‌کنم و حرفی نمی‌زنم برای این که وارد حاشیه نشوم. کارشناسان نظر زیادی دارند، اما آنچه که برای من مهم است خودم هستم که همیشه با تمام نیرو در مسابقات شرکت می‌کنم.

در مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها با محمد رهبری هم‌تیمی خودت رو‌به‌رو شدی و با شکست او مدال برنز مسجل شد. از این که با رهبری مسابقه دادی چه احساسی داری؟

بعد از این که شمشیربازان استرالیا و هنگ‌کنگ را شکست دادم در مرحله یک‌چهارم نهایی باید برابر محمد رهبری مسابقه می‌دادم. آقای رهبری واقعا جوان آینده‌داری است. او در این مسابقه‌ها شگفتی‌ساز شد و یکی از شمشیربازان کره را که قهرمان المپیک است، شکست داد. من سخت‌ترین بازی‌ام را مقابل او انجام دادم. این در حالی بود که محمد، اولین حضورش را در مسابقه‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا تجربه می‌کرد. فدراسیون روی او سرمایه‌گذاری خوبی کرده و قطعا از آینده‌داران تیم ملی سابر خواهد بود.

از بازی‌های تیمی هم می‌گویید؟

ما در این بخش به دلیل قرعه نامناسبی که داشتیم باید با چین که تیم دوم آسیا بود، مسابقه می‌دادیم. چین سال گذشته طلای بازی‌ها را گرفت و آمده بود تا از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. چینی‌ها نفرات اصلی‌شان را که مدال جهانی و المپیک داشتند در اختیار داشتند،‌ اما خوشبختانه تمرینات شبانه‌روزی ما جواب داد و توانستیم نتیجه‌اش را ببینیم و این تیم را 45 بر 41 مقابل چشم صدها تماشاگر چینی شکست دادیم. در مرحله نیمه‌نهایی هم با تیم قزاقستان بازی کردیم و موفق شدیم این تیم را ببریم. قزاق‌ها برای این مسابقه‌ها یک بازیکن روس قوی به خدمت گرفته بودند، اما 45 بر 38 از ما شکست خوردند. متاسفانه در فینال با تیم کره، قهرمان المپیک لندن رو‌به‌رو شدیم و نتوانستیم کاری از پیش ببریم. با تمام این معتقدم نتیجه 45 بر 30 که به کره‌ای‌ها واگذار کردیم، قابل قبول بود.

تیم ملی سابر بعد از رفتن مربی روس یک سال است با پیمان فخری کار کرده و توانسته این مدال ارزشمند تیمی را بگیرد. به این اعتقاد رسیده‌اید که با مربی ایرانی هم می‌شود، نتیجه گرفت؟

بله، ما از شرایطی که داریم خیلی راضی هستیم و به این موضوع اعتقاد داریم.

برنامه بعدی‌تان چیست؟

اردوها از اول هفته شروع شده و برای مسابقه‌های قهرمانی جهان که مرداد در مجارستان برگزار می‌شود، آماده می‌شویم. امیدوارم بتوانم در این رقابت‌ها هم خوب ظاهر شوم. پیش از این رنکینگم 108 جهان بود، اما اکنون با این مدال برنز رده 48 هستم.

از امکاناتی که دارید راضی هستید؟

بله، ما از بهترین وسایل استفاده می‌کنیم. فدراسیون با بضاعتی که دارد رضایت ملی‌پوشان را به دست آورده است. مشکل ما فقط نداشتن سالن اختصاصی است که آن هم کم‌لطفی مسئولان ورزش است. بهترین سالن شمشیربازی را در مجموعه ورزشی آزادی داریم، اما بی‌جهت در اختیار کشتی‌گیران قرار گرفته و کسی هم تلاشی برای پس گرفتن آن نمی‌کند.

سودابه گودرزی‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها