درحالی وزیر نفت جدید پاکستان از معاف شدن این کشور از پرداخت جریمه روزانه هشت میلیون دلاری به ایران در صورت بروز تاخیر در احداث خط لوله انتقال گاز آی‌پی خبر داده است که هنوز هیچ یک از مقامات ایرانی در خصوص این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.
کد خبر: ۵۷۶۰۹۷

به گزارش فارس، اخیرا برخی رسانه‌های پاکستانی از ارسال نامه‌ای توسط احمد خالدی، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت ایران به معاونت بین‌الملل وزارت انرژی پاکستان خبر داده‌اند که در این مکاتبه طرف ایرانی خواستار آغاز فوری ساخت خط لوله وارداتی گاز از ایران در خاک پاکستان شده است.

با وجود این، رسانه‌های پاکستانی مهم‌ترین دلیل در تاخیر در ساخت خط لوله گاز وارداتی از ایران را جابه‌جایی قدرت در کابینه دولت پاکستان اعلام می‌کنند. این در حالی است که اگر مطابق قرارداد تا فروردین 1393 پاکستان آماده تحویل گاز از ایران نباشد باید جرایمی را به ایران پرداخت کند.

براساس این گزارش، پس از تغییر و تحولاتی که در کابینه ریاست جمهوری پاکستان در یک ماه گذشته رخ داد به نظر می‌رسد گفتمان مسئولان پاکستانی و ایرانی نیز تغییر یافته است به طوری که روزنامه‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند از آنجا که دولت جدید پاکستان رفته‌رفته فشار آمریکا و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را پس می‌زند و تمایل خود را برای پیشبرد طرح خط لوله گاز ایران و پاکستان نشان می‌دهد، برخی مقامات تهران اخیرا اعلام کرده‌اند حتی اگر جریان گاز از دسامبر 2014 به پاکستان وصل نشود، اسلام‌‌آباد از پرداخت غرامت‌های تعیین شده برای جبران تاخیر در کار، معاف شده است.

بر این اساس خاقان عباسی، وزیر نفت جدید پاکستان اعلام کرده است: با توجه به بازه زمانی ساخت و ساز، دولت ایران در توافق خرید و فروش گاز، انعطاف‌پذیری مناسبی نشان داده که ما بشدت قدردان آن هستیم. این اظهارات مقامات پاکستانی درحالی است که هنوز هیچ اظهار نظر رسمی از سوی مسئولان ایرانی در این باره صورت نگرفته است.

این گزارش اضافه می‌کند: اسفند سال گذشته با حضور محمود احمدی‌نژاد و آصف‌علی زرداری، روسای جمهور ایران و پاکستان رسما ساخت عملیات اجرایی خط لوله مشترک گاز دو کشور به صورت نمادین آغاز شد اما با گذشت چهار ماه از این مراسم تاکنون ساخت این خط لوله گاز در خاک پاکستان پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

در این توافق خرید فروش گاز خط لوله IP، بندی به نام «ضوابط پرداخت» پیش‌بینی شده است که تاکید می‌کند چنانچه پاکستان در پیگیری این طرح تعلل کرده یا از ادامه آن صرف نظر کند، مجبور به پرداخت جریمه‌ای روزانه برابر بامصرف 750میلیون فوت مکعب به ارزش هشت میلیون دلار خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها