حال نلسون ماندلا، رهبر و قهرمان ملی آفریقای جنوبی همچنان نامساعد است و در این میان، برخی گمانه‌زنی‌ها از مرگ او حکایت دارد. حتی برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند ماندلا فوت کرده و اختلاف بر سر محل تدفین او باعث تاخیر در اعلام این خبر شده است.
کد خبر: ۵۷۴۹۶۲

بر همین اساس، شبکه تلویزیونی یورونیوز روز گذشته گزارش داد: طبق شواهد و نشانه‌ها احتمال می‌رود در ساعات پیش رو، خبر مرگ رسمی ماندلا اعلام شود. یورونیوز افزود: با این حال نزدیکان ماندلا، حال نخستین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی را همچنان بحرانی اما پایدار اعلام می‌کنند. در همین حال صدها نفر از شهروندان این کشور در برابر بیمارستان محل بستری شدن وی در پرتوریا تجمع کرده و برای تجلیل از وی صدها کبوتر سفید رها کردند. این افراد طی 18 روز گذشته و همزمان با بستری شدن ماندلا، در خارج از این بیمارستان تجمع کرده و برای بهبود و سلامت او دعا می‌کنند.

در همین حال، انتشار وصیت‌نامه‌ای از ماندلا در رسانه‌ها، گمانه زنی‌ها در مورد مرگ وی را بیش از پیش قوت بخشید. به گزارش ایسنا، روزنامه دیلی تلگراف در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، ماندلا در وصیت‌نامه خود ـ که روی یک کاغذ A4 نوشته شده ـ به خانواده خود توصیه کرده اجازه دهند دولت مراسم‌ کفن و دفن را برگزار کند اما وی را در شهر کنو در منطقه کیپ شرقی که شهر آبا و اجدادی وی است، دفن کنند.

یکی از نزدیکان ماندلا به روزنامه دیلی‌تلگراف گفت: هیچ کس دوست ندارد درباره مرگ فکر کند و ماندلا همچون اغلب مردم از نوشتن وصیت‌نامه اکراه داشت. وی افزود: ماندلا تصریح کرده خواهان آن است که در شهر کنو دفن شود. وی به هر حال‌یک سنت‌گراست و به همین دلیل می‌خواهد آنجا دفن شود. در این میان نوه ماندلا خواستار دفن او در موزوو، زادگاه رهبر پیشین آفریقای جنوبی است. از سوی دیگر فرانک چیکانه، فعال سیاسی و کشیش باسابقه در آفریقای جنوبی گفت: «ما برای خانواده ماندلا دعا می‌کنیم تا قوی باشند و با حمایت مردم آفریقای جنوبی، دنیا و هر کسی که برای آنها اهمیت قائل است، این لحظه را پشت سر بگذارند. به نظرم باید این واقعیت را بپذیریم که مادیبا (ماندلا) دیگر نقش خود را ایفا کرده است.» مسئولان کلیسای گرِیس بایبِل در آفریقای جنوبی نیز اعلام کردند زمان مواجه شدن با واقعیت‌ها نزدیک شده است.

انتشار اخبار مربوط به مرگ ماندلا با سفر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور همزمان شده است. در حالی که برخی از احتمال دیدار اوباما با ماندلا سخن گفته بودند، روز گذشته کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا به ملاقات نلسون ماندلا که در بیمارستان بستری است، نخواهد رفت. البته سفر اوباما به آفریقای جنوبی بدون حاشیه نیز نبود. به گزارش منابع خبری، روز جمعه گروهی از فعالان دانشجویی، اعضای اتحادیه‌های کارگری و اعضای حزب کمونیست آفریقای جنوبی در اعتراض به سفر اوباما به کشورشان، در نزدیکی بیمارستان محل بستری ماندلا تظاهرات کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها