چرا در انتخابات شرکت می‌کنیم؟

شاید شنیدن این جمله که انتخابات نشانه مشارکت مردم در امورسیاسی و مظهر بروز دموکراسی است آن هم فقط یک روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کمی خارج از حوصله باشد.
کد خبر: ۵۷۰۷۴۲
چرا در انتخابات شرکت می‌کنیم؟

در طول تبلیغات همه مسئولان، نامزدها و طرفدارانشان بارها مردم را به مشارکت پرشور در انتخابات دعوت کردند و از سوی دیگر رسانه‌های بیگانه بارها در بوق‌های تبلیغاتی خود از بی تفاوتی مردم به انتخابات سخن گفتند و تلاش کردند تا رغبت به مشارکت را در این وظیفه ملی کاهش دهند.

حتی در این میان هستند بعضی‌ها که به دلیل تائید نشدن نامزد مورد نظرشان برخوردی ناامیدانه به برگزاری انتخابات دارند و بهانه‌جویی می‌کنند. در چنین شرایطی یک پرسش از سوی افکار عمومی بخصوص آن عده از رای اولی‌ها که نسبت به عملکرد برخی مسئولان انتقاد دارند، پیش می‌آید و آن این است که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

در پاسخ به این گروه باید گفت: انتخابات برای تعیین دولت‌هاست، ولی ماهیت برگزاری انتخابات به اصل نظام مربوط است و ضعف و ناکارآمدی برخی مسئولان ارتباطی به اصل نظام ندارد. مردم ایران کشورشان را دوست دارند و تعیین سرنوشت این کشور فارغ از جناح‌بندی‌ها برای تک‌تک افراد کشور مهم و اثرگذار است و زمینه نقش‌‌آفرینی بیشتر آنها را در کانون‌های قدرت فراهم می‌آورد.

تمام 50 میلیونی که در انتخابات امسال حق رای دارند با ریختن رای خود به صندوق، رئیس‌جمهور آینده را تعیین می‌کنند و کسی را به مسند می‌نشانند که رای و عقیده‌اش را قبول دارند. انتخابات حق مردم است و کسی نمی‌تواند عقیده خود را بر مردم تحمیل کند.

گواه این موضوع این‌همه تبلیغ برای مشارکت، درست رای دادن، تصمیم درست گرفتن در مورد کاندیداها و تهیه سازمانی عریض و طویل برای نظارت و ساماندهی این انتخابات است و اگر انتخابات عمل سیاسی ساختگی و قابل مدیریت از سوی دولت بود صرف این همه هزینه، انرژی و امکانات معنا نداشت.

در عین حال عملکرد انتقادآمیز بعضی‌ها بهترین دلیل برای رای دادن است، چرا که مردم می‌توانند در انتخابات با «نه» گفتن به آنهایی که در برخی مقاطع قدر فرصت و توفیق خدمت به مردم و سربلندی نظام را ندانسته‌اند و انتخاب فرد لایق‌تر، نسبت به سهم خود در تصمیم‌گیری برای نظام و اصلاح وضع کنونی موثر واقع شوند.

سرانجام کسی نمی‌تواند بیرون از این کشور برای مردم تصمیم بگیرد و نتیجه انتخابات مهم‌ترین حاصل آن و هشدار به تفکری است که گاهی خود را قیم مردم می‌پندارد.

کتایون مافی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها