ورود بی‌‌رویه انواع وسایل نقلیه بخصوص خودروهای شخصی به خیابان‌های تبریز، طی سال‌های اخیر این شهر را با گره کور ترافیک و کمبود پارکینگ مواجه کرده است؛ مشکلی که برخی چاره رفع آن را احداث خیابان و برخی نیز ساخت پارکینگ می‌دانند، اما مسئولان سازمان ترافیک تبریز می‌گویند تنها راه چاره، توسعه حمل و نقل عمومی است.
کد خبر: ۵۶۹۱۲۶
تبریز پارکینگ عمومی کم دارد

در حالی که برخی معتقدند چاره رفع ترافیک کلافه‌کننده تبریز احداث خیابان‌های بیشتر است، یافته‌های تازه کارشناسان حمل و نقل نشان می‌دهد احداث صرف خیابان نه تنها مشکلات ترافیکی تبریز را حل نمی‌کند، بلکه باعث به اشغال درآمدن سطح زیادی از خیابان‌ها توسط خودروها و وسایط نقلیه خواهد شد که لازمه آن ایجاد پارکینگ در اقصی نقاط شهر است و این امر نیز به نوبه خود مشکلات زیادی به همراه دارد.

به عقیده کارشناسان، پارکینگ یکی از تسهیلات لازم در حوزه حمل و نقل است که وجود و مدیریت صحیح آن جزو ملزومات مدیریت ترافیکی شهرهاست و کمبود آن می‌تواند به تاثیرات نامطلوب فراوانی چون ایجاد پارک‌های حاشیه‌ای در داخل کوچه‌ها و ایجاد مزاحمت برای دیگران، افزایش پارک دوبله در خیابان‌ها، رعایت نکردن محدودیت پارک و... منجر شود و این موارد خود گره ترافیک شهری را کورتر می‌کند.

این در حالی است که ساخت پارکینگ نیز مشکلات متعدد دیگری را در این شهر بویژه هسته مرکزی آن به دنبال دارد.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری تبریز در خصوص وضع پارکینگ‌های تبریز به جام‌جم می‌گوید: ‌اکنون حدود 82 واحد پارکینگ (غیر از پارکینگ‌های حاشیه‌ای) اعم از عمومی و خصوصی در سطح شهر تبریز وجود دارد که 18 درصد آنها را پارکینگ‌های عمومی و 82 درصدشان را پارکینگ‌های خصوصی تشکیل می‌دهد.

یعقوب وحیدی‌کیا با اشاره به این‌که ظرفیت پارکینگ‌های عمومی تبریز در چند سال گذشته به حدود 20 هزار خودرو افزایش یافته و بیش از 2500 دستگاه نیز در پارکینگ‌های حاشیه‌ای مدیریت شده است، می‌افزاید: با این حال ظرفیت پارکینگ‌ها بویژه در محدوده مرکزی شهر جوابگوی نیازهای فعلی نیست و باوجود مرتفع‌کردن مشکل کمبود پارکینگ در محدوده مرکزی و حاشیه‌ای شهر، باز ضرورت افزایش این ظرفیت احساس می‌شود.

باید ترددهای غیرضرور کم شود

در حالی که عامه مردم ساخت پارکینگ‌های وسیع در محل‌های مناسبی از سطح شهر را چاره کاهش ترافیک می‌دانند، اما مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری تبریز معتقد است: هرچند سال هاست دولت و شهرداری باتوجه به حساسیت قضیه هرگونه ساخت و ساز چه در ساختمان‌های عمومی و چه شخصی را بدون در نظر گرفتن پارکینگ ممنوع اعلام کرده‌اند، اما سازمان به هیچ وجه نمی‌خواهد در مرکز شهر پارکینگ احداث کند و برای حل مشکلات کمبود پارکینگ در مراکز شهر سعی می‌کنیم در اطراف ساختمان‌هایی که قبلا و بدون پارکینگ ساخته شده‌ا ست ، این کاربری را تعبیه کنیم تا مشکل آنها حل شود.

وحیدی‌کیا می‌افزاید: افزایش تعداد پارکینگ در مراکز شهر باعث جذب بیشتر خودروهای شهری به آن منطقه شده است که این امر نه‌تنها مشکل پارکینگ صاحبان خودروها را حل نخواهد کرد، بلکه معضل ترافیک شدید را نیز به مشکل پارکینگ اضافه می‌کند.

وی راه چاره کاهش ترافیک و نبود پارکینگ را کاهش سفر با خودروهای شخصی و افزایش امکانات و وسایل جابه‌جایی عمومی ذکر می‌کند و می‌گوید: در وهله اول باید با فرهنگ​سازی از سفرهای درون‌شهری کاست، به این ترتیب که شهروندان را برای استفاده از محیط‌های مجازی برای پرداخت انواع قبوض به صورت تلفنی یا اینترنتی ترغیب کرد و از سوی دیگر با افزایش تعداد وسایط نقلیه عمومی جوابگوی تقاضای آنها در سفرهای درون شهری بود تا به این ترتیب از تردد غیرضرور خودروهای شخصی به خیابان‌ها بخصوص هسته مرکزی شهر ممانعت کرد.

ضرورت اجرای طرح ترافیک

دبیر کمیته فنی ترافیک شهرستان تبریز نیز دراین باره می‌گوید: هرچند در هسته مرکزی شهر تعداد پارکینگ کافی نبوده و به هیچ وجه جوابگوی تقاضای شهروندان نیست، اما ساخت پارکینگ در این منطقه از شهر توصیه نمی‌شود.

سیاوش راهری می‌افزاید: ایجاد پارکینگ‌های جدید در مرکز شهر نه‌تنها مشکل کمبود پارکینگ را حل نخواهد کرد، بلکه باعث جذب بیشتر خودروها به این منطقه و ایجاد ترافیک سنگین در خیابان‌ها و معابر اطراف می‌شود.

وی راه‌حل کاهش ترافیک را اجرای طرح محدوده ترافیک می‌داند و خاطرنشان می‌کند: با اجرای این طرح و کنترل ورود و خروج خودروها به محدوده مرکزی تا حدود زیادی از تراکم منطقه کاسته شده و پارکینگ‌ های موجود می‌تواند جوابگوی تقاضای مردم باشد.

وی در پاسخ به این‌که چه زمانی طرح ترافیک به اجرا در خواهد آمد، یادآور می‌شود: هرچند این طرح سال 83 به تصویب رسیده و سازمان ترافیک اعلام کرده ورود و خروج را از طریق مرکز کنترل اعمال می‌کند و مشکلی از این بابت ندارد، اما متاسفانه مسئولان مجوز اجرای طرح را تاکنون صادر نکرده‌اند و دلیل آن را شرایط اقتصادی و اجتماعی اصناف محدوده بازار ذکر می‌کنند.

راهری درخصوص سیاست تشویقی شهرداری به سرمایه‌گذارانی که به احداث پارکینگ در تبریز اقدام کنند، می‌گوید: باتوجه به این‌که احداث پارکینگ عمومی آن‌طور که باید توجیه اقتصادی ندارد و مالک زمین اگر این محوطه را به مغازه تبدیل کند، سود میلیاردی دریافت می‌کند بنابراین سرمایه‌گذاران چندان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه نیستند، مگر در شرایطی که شهرداری به صورت مشارکتی و با در اختیار گذاشتن زمین مورد نظر یا ارائه تسهیلات تشویقی، آنها را در این امر یاری کند.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری تبریز با اشاره به این‌که مقوله حمل و نقل عمومی یکی از شاخص‌ های مهم کاهش ترافیک و کم‌شدن نیاز به پارکینگ بخصوص در بافت مرکزی شهر است، می‌گوید: متاسفانه مسئولان در چند سال اخیر آن‌طور که باید در این رابطه چه در خصوص تامین اعتبارات و تخصیص اتوبوس به شهرهای بزرگ یا تامین اعتبار برای سیستم حمل و نقل ریلی، تراموا، مترو و... اقدامی انجام نداده‌اند.

وحیدی‌کیا یکی دیگر از راهکارهای کاهش نیاز به پارکینک را اجرای سیستم حمل و نقل یکپارچه و ترکیبی در تبریز عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای اجرای این طرح تعدادی پارک سوار و چند باب پایانه حمل و نقل عمومی تملک و احداث خواهد شد تا شهروندان برای انجام دادن امور روزمره خود بتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

سعیده علیپور‌‌ -‌‌ جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها