جام جم آنلاین: در جریان دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب اردوغان نخست وزیر ترکیه در کرملین دو کشور قراردادهای جدیدی در زمینه های انرژی و نظامی منعقد کردند.
کد خبر: ۵۶۷۸۷

به گزارش خبرگزاری فرانسه پوتین که شامگاه دوشنبه اردوغان را برای شام خصوصی به ملک اشرافی خود در حومه مسکو دعوت کرد به وی گفت روابط اقتصادی دو کشور با از بین رفتن تنش های قدیمی به بهترین شکل ممکن در حال رشد است.
اردوغان ، همراه با هیاتی 600 نفری از بازرگانان ترک ، در پاسخ به سفر دسامبر گذشته پوتین به ترکیه به روسیه رفته است.
پوتین گفت خوش بینانه ترین پیش بینی های ما درباره همکاری اقتصادی به حقیقت پیوسته است. براساس پیش بینی های ما حجم تجارت دو کشور خیلی زود می تواند به 15 میلیارد دلار در سال برسد.
اردوغان روز دوشنبه هنگام ورود به مسکو پیش بینی کرده بود این رقم تا سال 2007 به 25 میلیارد دلار برسد.
تجارت بین دو کشور در سال گذشته به 10 میلیارد دلار رسید و به این ترتیب روسیه پس از آلمان به دومین شریک تجاری ترکیه تبدیل شد. تلویزیون «ان تی وی» گزارش داد که پوتین از شنیدن این خبر «حیرت کرد.»
این دو کشور حوزه دریای سیاه ، از دشمنان دوران جنگ سرد، هنوز اختلافات دیپلماتیک دارند اما در دیدارهای عمومی سعی می کنند از طرح آنها اجتناب کنند و به روابط تجاری و اقتصادی شکوفای خود در هر دو بخش عمومی و خصوصی تکیه می کنند.
مسکو می گوید چریک های چچن در ترکیه پنهان می شوند و آنکارا می گوید اقلیت کردهای استقلال طلب این کشور از حمایت روسیه برخوردارند.
ارمنستان نیز عامل دیگر اختلاف دیپلماتیک بین دو کشور است : ارمنستان ، جمهوری سابق شوروی ، همچنان از متحدان منطقه ای نزدیک روسیه است اما می خواهد جهان بپذیرد که ترکیه ملت آن را در جنگ جهانی اول قتل عام کرد.
اما پوتین این نکته را آشکار کرد که این اختلافات در مقایسه با تجارت بالقوه رنگ می بازند. ترکیه به شدت به ذخایر گاز طبیعی روسیه متکی است که از طریق لوله «جریان آبی» از زیر دریای سیاه می گذرد و مسکو امیدوار است روزی تا اسرائیل برسد.
آنکارا قبلا در سال 2003 برای گرفتن تخفیف در قیمت گاز با روس ها مذاکره کرد و به نوشته مطبوعات ترکیه امیدوار است در سال جاری نیز چنین کند.
پوتین سر بسته گفت برای افزایش صدور گاز در روز سه شنبه توافق شده اما به قیمت آن اشاره ای نکرد.
وی همچنین سعی کرد با گفتن این که به جامعه بین المللی فشار خواهد آورد تا تلاش خود را برای لغو محاصره بین المللی نیمه شمال شرقی قبرس که تحت کنترل ترکیه است سرعت بخشد میهمانان ترک خود را راضی کند.
رهبر روسیه گفت صبح سه شنبه با کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل درباره «برنامه ها برای ایجاد همکاری اقتصادی با بخش شمال قبرس و لغو محاصره اقتصادی آن صحبت کرده است.»
پوتین گفت ما فکر نمی کنیم انزوای سیاسی مردم شمال قبرس عادلانه باشد. اردوغان گفت دو طرف اراده سیاسی برای حرکت به پیش را دارند.
اما معلوم نیست دو طرف به چه قراردادهایی در زمینه همکاری نظامی ممکن است دست یافته باشند.
پوتین فقط گفت که «ما از قبل برنامه هایی درباره همکاری در زمینه فناوری نظامی داشته ایم. مایلم چند کلمه نیز درباره این موضوع بگویم.»
قبل از این که خبرنگاران از تالار کرملین به بیرون هدایت شوند، اردوغان جواب داد که «ما فرصت خواهیم داشت درباره گسترش همکاری در زمینه فناوری نظامی گفتگو کنیم.»
اردوغان امروز چهارشنبه در اجلاس بازرگانان روسی و ترک شرکت و مرکز تجاری روسیه را مجموعه ای از مغازه ها و دفاتر بازرگانی در مساحت 9 هزار مترمربع در مرکز مسکو افتتاح خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها