عینک هوشمند، تصوری از آینده نزدیک

گجت‌های پوشیدنی روزبه‌روز به بخش مهم‌تری از زندگی انسان‌ها تبدیل می‌شوند. بعد از معرفی انواع و اقسام وسایلی که به نوعی زندگی انسان‌ها را نسبت به گذشته آسان می‌کنند، این بار نوبت به گجت جدیدی رسیده که شاید سال‌ها پیش تنها در فیلم‌های علمی ـ تخیلی کاربرد داشت.
کد خبر: ۵۵۹۱۳۱

 گوگل که با تکیه بر فضای اینترنت، خود را در دنیای فناوری معرفی کرد این بار سراغ بخش دیگری از این صنعت رفته که هر چند در گذشته نیز تجربیاتی در آن وجود داشته، اما به هیچ‌وجه توجه جدی به آن نشده بود. این شرکت اینترنتی که مدت‌هاست وارد زمینه‌های دیگر دنیای فناوری شده این بار گجتی پوشیدنی را عرضه کرده که دور از تصور مردم عادی بوده و به احتمال فراوان در آینده‌ای نزدیک تبدیل به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هر انسانی می‌شود.

بی‌همتا

شاید هیچ کس روزی فکر نمی‌کرد که تلفن هوشمند اپل صنعت تولید تلفن‌های همراه را متحول کرده و تغییری اساسی در این زمینه ایجاد کند. امروزه کسانی که از ارزش‌های تلفن‌های هوشمند اطلاعی ندارند مانند کسانی هستند که سال‌ها پیش اعتقاد داشتند اینترنت نیز همچون دیگر موارد این چنینی موجی موقتی بوده و بعد از مدتی از یاد می‌رود. در هر صورت اینگونه نشده و بسیاری از فناوری‌های به وجود آمده با پیدا کردن مسیر خود جایگاه مناسبی پیدا کرده و امروزه تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده‌اند. گوگل گلس به عنوان یکی از اولین عینک‌های هوشمند چنین وضعی دارد. هر چند در گذشته نیز عینک‌های هوشمند مختلفی طراحی شده بودند، اما هیچ کدام با توجه به نبود غول بزرگی همچون گوگل به عنوان پشتیبان مورد توجه قرار نگرفته بودند. این بار وضع کمی تفاوت دارد. اکنون که گوگل عینکی هوشمند را طراحی کرده بسیاری عقیده دارند آینده متعلق به گوگل گلس و دیگر نمونه‌های مشابه است. سوال اصلی که به وجود می‌آید این است که گوگل گلس به عنوان یک فناوری نوین چه نکته‌ای را در بر دارد که می‌توان آینده‌ای روشن را بر آن تصور کرد.

طراحی برتر

اصلی‌ترین هدف گوگل از طراحی عینکی هوشمند، پیاده‌سازی قابلیت‌های مختلف دیگر گجت‌های هوشمند در قالب یک وسیله بوده که به صورت همیشگی همراه کاربر باشد. طراحان گوگل گلس در همین جهت توضیح داده‌اند که این عینک هوشمند قابلیت‌های مختلف یک تلفن هوشمند را در قالبی متفاوت در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به طور مثال کاربر می‌تواند به وسیله گوگل گلس تماس‌های تلفنی دریافت کرده، پیامک‌های مختلف را جواب داده و اطلاعات متعددی همچون مسیرهای حرکتی، وضع آب و هوا و موارد دیگری را همچون اطلاعیه‌های شبکه‌های اجتماعی و... دریافت کند. ساختار کلی گوگل گلس به این شکل است که روی فریم‌های عینک یا به صورت مستقل در مقابل چشم کاربر قرار گرفته و با نمایش تصویری واضح در مقابل چشم سمت راست کاربر به صورت فعال درمی‌آید. در این قسمت نمایشگر خاصی قرار گرفته که طبق توضیحات ارائه شده تصویری را به نمایش درمی‌آورد که کاربر از یک صفحه نمایش ۲۵ اینچی در فاصله حدود ۵‌/‌۲ متری می‌بیند. این محصول نیز همچون دیگر سخت‌افزارهای طراحی شده توسط گوگل از سیستم عامل آندروید استفاده می‌کند. گوگل توضیح داده که به طور کلی ۱۶ گیگابایت فضا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که بخشی از آن به صورت ابری است. در کنار این موضوع یک دوربین پنج مگاپیکسلی در بخش سمت راست این عینک قرار گرفته که قابلیت ذخیره‌سازی تصاویر ویدئویی با کیفیت اچ‌دی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با وجود این توضیحات باید به این نکته نیز اشاره کرد که گوگل گلس قابلیت برقراری ارتباط با انواع مختلف تلفن‌های هوشمند را به وسیله ارتباط بی‌سیم و بلوتوث در اختیار دارد.

نرم‌افزار‌های کاربردی

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که هنوز گوگل به صورت نهایی ابزار تولید نرم‌افزارهای مختلف برای گوگل گلس را در اختیار تولید‌کننده‌ها قرار نداده است. گوگل در همین جهت توضیح داده هیچ کدام از توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزاری نمی‌توانند در قالب برنامه‌های تولیدی تبلیغات خود را قرار داده یا وجه خاصی را از کاربر برای دریافت برنامه اخذ کنند. هنوز مشخص نشده که نحوه خرید و فروش و کسب درآمد در قالب برنامه‌های تولید شده برای گوگل گلس به چه شکلی است، اما باید در آینده منتظر انتشار اطلاعات بیشتری در این رابطه باشیم.

محمد طالبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها